Posted on

by

in

Zorgkosten van LEV gebruikers zijn nihil… die van fietsers naderen een half miljard euro per jaar…

Dat de fietslobby met de Fietsersbond voorop graag de feiten verdraaid en LEVs neerzet als levensgevaarlijk is inmiddels algemeen bekend. Dat er ondertussen massaal ouderen verongelukken op o.a. e-bikes in hun achterban verzwijgen ze liever. Feit is dat er de afgelopen 10 jaar een significante stijging (+35%) in het aantal fietsslachtoffers is. Je zou zeggen maak je daar dan druk om. Werk aan een helmplicht voor ouderen maar nee de fietslobby is te druk met het bashen van e-stepjes en andere LEVs.

Uit een analyse in 2019 van cijfers van de Spoedeisende Hulp in Nederland maken we het volgende op. Ouderen boven de 55 lopen de meeste kans om op de spoedeisende hulp (SEH) terecht te komen na een fietsongeval. Bijna de helft (45%) van de SEH bezoeken als gevolg van een verkeersongeval betrof een eenzijdig ongeval met de fiets (48.400). Bijna twee derde van de 124.000 verkeersslachtoffers reed op de fiets ten tijde van het ongeval. Ruim de helft van de slachtoffers liep ernstig letsel op.

In totaal waren de kosten van verkeersslachtoffers die werden behandeld op de SEH-afdeling en/of werden opgenomen in het ziekenhuis naar schatting €836 miljoen. Meer dan de helft van die kosten (450 miljoen) worden veroorzaakt door fietsslachtoffers.

Al deze feiten en cijfers zijn bekend van fietsers die vaak onverzekerd en zonder kenteken mogen rondrijden. Vreemdgenoeg wil de overheid kentekenplicht instellen voor LEVs om de ongevallen beter te kunnen registreren…. Via het Letsel Informatie Systeem (LIS) zijn al deze gegevens al beschikbaar. Dus blijkbaar zit er achter die kenteken plicht voor LEVs toch een verdienmodel wat in 2020 al handjeklap met verzekeraars op een blauwe maandagmiddag op het ministerie is besloten hebben wij gegrepen.

Vorig jaar kwamen er in Nederland 229 fietsers om in het verkeer en 0 LEV gebruikers. Volgens de Fietsersbond komt dat door grotere drukte op het fietspad. Het is een aanname want er is nooit onderzoek naar gedaan. De Fietsersbond zegt ook dat de komst van LEVs meer drukte veroorzaakt op het fietspad. Ook dat is onzin. Eenzijdige ongevallen in hun 55+ achterban zijn de grootste oorzaak van het aantal ongevallen. Daarnaast zien we fietsers massaal door rood rijden en als ze dan aangereden worden dan heeft de automobilist het gedaan. Fietsers negeren de verkeersregels massaal, geven geen voorrang of nemen het, ze hebben geen verlichting, hinderen andere weggebruikers, dragen koptelefoons, mogen onverzekerd rondrijden en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De zorgkosten van de ongevallen van fietsers overtijgen binnenkort de half miljard euro per jaar. De zorgkosten van LEV gebruikers zijn vooralsnog nihil in Nederland maar ook in andere Europese landen. Als die kosten de kosten van fietsers overstijgen mag de Fietsersbond weer wat zeggen. Tot die tijd hebben ze hun handen vol om hun eigen asociale achterban eens op te voeden.

Nieuw is ook dat de fietslobby het aantal ongevallen met een elektrische step per 1 miljoen afgelegde kilometers vergelijkt met de fiets. Favoriete voorbeeld is Noorwegen want daar zijn 89 e-step ongevallen tegen 8 ongevallen op de fiets per 1 miljoen afgelegde kilometers. De onderzoeksgegevens verzwijgen alleen dat het voornamelijk om deelstep ongevallen gaat en dat de oorzaak van de ongevallen een slechte infrastructuur is zoals gaten in de weg. In het rapport staat dat fietspaden (zoals we in Nederland hebben) de veiligheid juist verbeteren maar dat verzwijgt de fietslobby.

7 reacties op “Zorgkosten van LEV gebruikers zijn nihil… die van fietsers naderen een half miljard euro per jaar…”

  1. Edward avatar
    Edward

    Fietsers rijden vaker door rood dan e-step bestuurders. Dit heeft te maken met de energie die het kost om te stoppen voor een stoplicht en weer op gang te komen. Ook nog eens wetenschappelijk aangetoond.

    Fietsersbond is tegen helmplicht voor LEVs en e-bikes. Ondertussen zie ik in de randstad steeds meer ouderen met een helm op een e-bike. Het zijn dezelfde ouderen die hun lidmaatschap op de Fietsersbond al opgezegd hebben en innovatie in de vorm van e-steps toejuichen.

  2. Aisha avatar
    Aisha

    Die club met Karens met een fiets met fietstassen moet je gewoon negeren. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een clubje die niet wil innoveren maar wil stilstaan. Iedereen die op het fietspad komt is een bedreiging. Ik werk zelf op de SEH en zie elk weekend wielrenners binnenkomen die dachten dat ze god zijn in het verkeer. Ze belanden helaas vaak op de IC. Fietsers zie ik dagelijks en met de meest vreselijke verwondingen. Ik kan wel stellen dat 90% van die ongevallen komt door iets wat ze hadden kunnen voorkomen als ze zich aan de regels hadden gehouden.

  3. E-step atheist avatar
    E-step atheist

    De Fietsersbond heeft 30.000 leden… Legaalrijden bijna 21.000 mensen die de petitie steunen om LEVs te legaliseren. De overheid kan dit niet meer negeren. Organiseer een onaangekondigde demonstratie via Telegram zodat we kunnen laten zien dat we er klaar mee zijn. Jullie zijn te netjes… het is nu echt tijd voor actie!!!!!!!!

    1. Jochem avatar
      Jochem

      Ik doe graag mee!

  4. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Ik kom net terug van een paar dagen Parijs. Mooi om te zien, dat er naast fietsers heel veel e steps, maar ook onewheels en eskates rondrijden. Bestuurd door mensen, die naar het werk gaan en de LEV nodig hebben. Vragen gesteld aan de leuke shop http://www.glisseurbaine.com
    Paar interessante facts: Steps en fietsers mogen door rood rijden. Je moet zelf een verzekering afsluiten. Niet duur btw. Boetes kunnen heel hoog zijn. Onewheel bestuurders zie je vaak met de handen in hun zakken. Frankrijk snapt, dat dit de toekomst van het verkeer is en dat je LEVs heel mooi met de metro kan combineren.

  5. Jaap avatar
    Jaap

    Vreemd dat de Fietsersbond nooit commentaar heeft op bakfietsen en cargo-bikes. Al gauw een massa van een paar honderd kilo. De plek die zij op de weg innemen is niet te vergelijken met iemand op een LEV van enkele tientallen kilo’s. Denk ook aan de impact als het met zo’n ding mis gaat. Ik zie ze vroeg in de morgen vaak voorbij racen met een gangetje van 28 KM/u. De mensen die ze besturen hebben geen benul van de remweg met zo’n massa. Enig wat telt is zo gauw mogelijk kind droppen op de crèche en dan werken.

  6. Peter avatar
    Peter

    Art. 1 vd grondwet beschermd een ieder die ongelijk wordt behandeld onder dezelfde omstandigheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *