Posted on

by

in

Zijn LEVs zonder stuur vergelijkbaar met een zelfbalancerende rolstoel?

Onlangs kwamen we een mevrouw tegen in een futuristische zelfbalancerende rolstoel zonder stuur. Voordat we konden vragen hoe ze daarmee legaal op de openbare weg kon rijden was ze al weer verdwenen. Er zat geen stuur op haar personal mobility device en dat trok onze aandacht. Want qua besturing leek het verdacht veel op die van een Onewheel of een EUC.

Na wat onderzoek blijkt dat het gaat om de Omeo balansrolstoel die je stuurt met je bovenlichaam, net zoals je dat op een Onewheel of een EUC doet. De besturing en pushback functie (als je te snel gaat) is exact hetzelfde. De zelfbalancerende rolstoel maakt gebruik van Segway technologie en is blijkbaar toegestaan op de Nederlandse openbare weg en ook te verzekeren.

Bijzondere bromfiets zonder stuur?

Een Segway met stuur is toegelaten als een zogenoemde bijzondere bromfiets. De stuurinrichting is onderdeel van de keuring en die kan je niet zomaar weglaten. Dan zou er wettelijk gezien een herkeuring via de RDW moeten plaatsvinden. Een van de keuringseisen van de Segway is de aanwezigheid van een stuur. In eerdere gesprekken over de verzekerbaarheid van een Onewheel of EUC kregen we steeds te horen dat het niet mogelijk is om deze personal mobility devices te verzekeren omdat er geen stuur op zit.

Balansvoertuigen zonder stuur uitgesloten uit LEV-kader

Balansvoertuigen zonder stuur zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn uitgesloten uit het toekomstige LEV-kader. Legaalrijden vroeg in 2021 aan het ministerie van I&W of het niet mogelijk was om ze in een aparte 1C categorie in te delen. In juli 2021 stuurde minister van Nieuwenhuizen Wijbenga (VVD) een brief naar de Tweede Kamer waarin ze liet weten dat ze een aparte 1C categorie voor LEVs zonder stuur wilde laten onderzoeken. Mede naar aanleiding van een TNO onderzoek heeft minister Harbers (VVD) in 2023 besloten om LEVs zonder stuur uit te sluiten uit het LEV-kader.

Dat je geen stuur nodig hebt op een zelfbalancerende rolstoel maar ook niet op een Onewheel, EUC of een elektrisch skateboard lijkt ons logisch. We hebben de overheid, wetenschappers en deskundigen helaas niet kunnen overtuigen. De argumenten om het niet te doen vinden we erg mager en het ontbreken van een stuur op een zelfbalancerende rolstoel laat dit ook zien.

Mazen in de wet

Toch zijn er blijkbaar nog steeds mazen in de wet die een zelfbalancerende rolstoel via een verzekering legaal maakt? Vreemd want eenwielen zoals de EUC en de Onewheel zijn nog steeds niet te verzekeren. De vraag is ook of dat wel nodig is want er is geen keuringsplicht omdat het geen voertuigen zijn. Voertuigen worden in de wet ook gespecificeerd met minimaal 2, 3 of 4 wielen. Er lopen nog steeds een aantal onderzoeken naar de legaliteit van eenwielen zoals de EUC en de Onewheel.

Dit is geen betoog om de legaliteit van een zelfbalancerende rolstoel zonder stuur in twijfel te trekken. We willen met dit bericht alleen vastleggen dat de overheid en vooral verzekeraars meten met twee maten. De gehandicapte cineast Chris Lynch maakt gebruik van de hierboven beschreven Omeo balansrolstoel. Via deze video kan je zijn eerste ervaringen zien met de balansrolstoel die ook gewoon in Nederland te koop is.

4 reacties op “Zijn LEVs zonder stuur vergelijkbaar met een zelfbalancerende rolstoel?”

  1. Eddie avatar
    Eddie

    Tekst op de website van verzekeraar van Steensel Assurantiën:

    “De zelf-balancerende rolstoel van Segway wordt voor de wet gezien als een motorrijtuig, en dienen deze overeenkomstig verzekerd te worden.”

    Lijkt me dat ze niet helemaal doorhebben dat een gemodificeerde Segway niet onder de wet valt. De Segway met stuur is toegelaten als bijzondere bromfiets maar ik kan nergens iets vinden over een goedgekeurde balansrolstoel. Lijkt me dat iedereen die zo’n ding heeft onverzekerd is.

    1. Peter avatar
      Peter

      We vrezen dat je gelijk hebt. In de beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen staat dat de Segway een stuur moet hebben en een voertuigidentificatienummer (VIN).

  2. Robbert avatar
    Robbert

    Volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie vallen lichte elektrische voertuigen die een maximale snelheid van 20 km/u hebben niet onder de verplichting om een WA-verzekering af te sluiten. Deze voertuigen worden als minder risicovol beschouwd dan motorvoertuigen zoals auto’s of motorfietsen (Richtlijn 2021/2118/EU).

    Om een balansvoertuig te laten rijden of te stoppen moet je bewegen met je romp of lichaam gebruiken. Ze worden daarmee niet uitsluitend mechanisch aangedreven en vallen expliciet buiten de verzekeringsplicht volgens de richtlijn. Het is vreemd dat Nederland deze richtlijn nog niet over heeft genomen. Het komt er op neer dat lichte elektrische voertuigen met een lage snelheid vaak niet verzekeringsplichtig zijn, tenzij de nationale wetgeving hier anders over beslist.

    Het is altijd goed om te controleren of er nationale regels zijn die aanvullende eisen stellen. In Nederland regelt de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) de verzekeringsplicht, maar lichte elektrische voertuigen die voldoen aan EU-normen vallen hier doorgaans niet onder.

    Zie ook:

    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-453.html

    https://ecer.minbuza.nl/-/eu-hof-een-elektrische-fiets-valt-niet-onder-de-verplichte-verzekering-voor-motorrijtuigen-omdat-deze-niet-uitsluitend-door-mechanische-kracht-wordt-aangedreven

    1. Joep avatar
      Joep

      In het stuk op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken staat ook deze tekst:

      Vervoermiddelen die niet uitsluitend door mechanische kracht worden aangedreven, zoals een elektrische fiets die zonder trappen kan versnellen tot een snelheid van 20 km/u, kunnen derden namelijk geen lichamelijke of materiële schade berokkenen die qua ernst of omvang vergelijkbaar is met de schade die kan worden veroorzaakt door motorfietsen, auto’s, vrachtwagens of andere voertuigen die wel uitsluitend door mechanische kracht worden aangedreven, waarbij laatstgenoemde vervoermiddelen aanzienlijk sneller kunnen rijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *