Ziggo-monteurs gaan in Amsterdam, Utrecht, Apeldoorn, Lelystad en Maastricht gebruik maken van een e-step met trapondersteuning. Dat is een e-step waarbij je moet bijsteppen om een snelheid van 25 KM/u te halen. Er zit geen gashendel op de e-step en als je de snelheid 25 km/u hebt bereikt moet je weer bijsteppen om deze snelheid te halen. Dat is voor het model wat Vodafone gebruikt iedere 8 seconden. Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets.
Het is vooralsnog een pilot maar het positieve is dat de e-step voor iedere afgelegde kilometer een CO2-reductie oplevert van 99,3% ten opzichte van de dieselbus die de monteurs normaal gebruiken. De e-step dient voor de laatste kilometers naar de klant en is ideaal om parkeerproblemen te voorkomen. Monteurs zijn in de stad vaak meer tijd kwijt met het zoeken van een parkeerplek dan het verhelpen van storingen.
In de dieselbussen van de monteurs komt een oplaadpunt zodat de monteur de step ’s nachts kan opladen. Dat vinden wij dan weer niet heel verstandig. Het is verstandiger om toezicht te houden tijdens het laden en de stekker uit het stopcontact te halen als de batterij vol is. De accu van je LEV ’s nachts opladen is sowieso niet verstandig.
Trapondersteuning?
Het idee van een gemodificeerde e-step met trapondersteuning is bedacht door Glenn. Hij bedacht een modificatie aan een Xiaomi e-step door de gashendel te verwijderen en via een module bouw je de e-step om en op die manier kan je meesteppen om een snelheid te bereiken van 25 KM/u. Je hebt dan een e-step met trapondersteuning die gelijkgesteld is aan een e-bike volgens de overheid. Er rijden inmiddels al een flink aantal gemodificeerde e-steps rond. Je koopt er een bij de Mediamarkt voor €350 die je met een kit van € 49,95 kan ombouwen van een e-step naar een e-step met trapondersteuning. De allereerste e-steps met trapondersteuning in Nederland waren overigens de eMicro, Micro Falcon NL, Micro Condor NL en Micro Colibri NL.
Inmiddels zien we regelmatig ook dat men gaat meesteppen op een niet legale e-step. Meestal als er politie in de buurt is. Deze nieuwe mazen in de wet maken het er in ieder geval niet overzichtelijker op voor de politie. Een advocaat geeft zelfs de tip om op een illegale e-step voor de vorm mee te steppen en aanvoeren dat je moet worden gezien als een fiets met trapondersteuning.
Geef een reactie