De maatregelen van het kabinet tegen het coronavirus worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. Veel gebruikers van een e-step, ESK8 of een eenwiel zoals de Onewheel zitten hierdoor noodgedwongen thuis (zie doventolk vertaling) en dan is het af en toe best wel fijn om even een frisse neus te halen. Dat laatste mag maar je moet wel 1,5 meter afstand van elkaar te houden.
Op je PLEV rondrijden mag niet maar we zien wel dat steeds meer mensen het toch doen. Begrijpelijk omdat wet- en regelgeving nog steeds op zich laten wachten. Daarbij komt ook dat de verveling in veel gezinnen toeslaat en dan is het best wel fijn om even een rondje uit te waaien op je PLEV. We krijgen hier momenteel veel vragen over. Vragen die variëren van advies over de aanschaf van een PLEV (omdat we dit jaar toch niet meer op vakantie kunnen) tot tips hoe we de overheid sneller kunnen overhalen om wetgeving uit België of Frankrijk hier te implementeren.
Qua wetgeving zitten we er bovenop, de blokkade op dit moment is nog steeds de eis om je PLEV door de RDW te laten keuren. We hebben hier al eerder laten zien dat een PLEV met een gewicht van minder dan 15 kilo niet te vergelijken is met een Stint van 218 kilo. De overheid doet dat wel. Ook het International Transport Forum onderschrijft onze definitie van micromobiliteit. De minister zegt al bijna een jaar hetzelfde en er is nog helemaal niks veranderd.
We hebben nog steeds contact met het ministerie en deze week kregen we nogmaals de bevestiging dat ze ons op het netvlies hebben. Ze zijn aan het kijken hoe ze ons verder kunnen betrekken in de wet- en regelgeving. Het ministerie weet ook dat wij werken via een level playing field en niet alleen opkomen voor de e-step maar ook voor elektrische skate- en longboards en eenwielers zoals de Onewheel.
Dat is nog steeds ons doel. Als we een indicatie zouden hebben dat het de verkeerde kant op gaat dan hadden we dat hier al lang laten weten. Het zijn kleine stapjes waarin we in deze ingewikkelde tijd positief moeten blijven.
Geef een reactie