Naar aanloop van de verkiezingen op woensdag 17 maart krijgen we veel vragen op welke partij je het beste kan stemmen. We geven geen stemadvies maar willen wel graag nog even aanstippen dat een jaar geleden de motie van Cem Laçin (SP) en Matthijs Sienot (D66) met algemene stemmen is aangenomen in de Tweede Kamer.
De strekking van deze motie was dat de regering de toelating van LEVs in lijn moest brengen met landen als Duitsland, België en Frankrijk. Daarnaast moest de regering in gesprek gaan met gebruikers van LEVs over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden waarbij de veiligheid centraal moet staan.
Daar is een jaar later nog niks mee gedaan. In de motie ook de tekst dat LEVS nu al dagelijks gebruikt worden op de openbare weg. Dat zijn er inmiddels 50.000. Door de winter valt het misschien nu niet zo op maar je zal in het voorjaar merken dat ze massaal opduiken in het straatbeeld.
In de verkiezingsprogramma’s van de bestaande politieke partijen lees je helemaal niks terug over LEVs. We kregen een aantal tips dat D66 dat wel doet maar als je leest wat er staat heeft het geen waarde.
We versnellen de keuring en toelating van licht elektrische voertuigen, zoals elektrische steps en scooters. Veiligheid staat hierbij voorop.
Versnelde keuring? Die keuringen hebben we nu ook al en daar willen we juist vanaf. De e-steps die nu al rondrijden met een keuring zijn bijzondere bromfietsen en hebben niks te maken met de e-steps die je hier en in de rest van de wereld ziet rondrijden en gewoon van de plank kan kopen op elke straathoek. Scooters zijn al toegelaten en het zijn Lichte Elektrische Voertuigen geen licht. Overigens is dat versnellen nog wel een optie want er is nog steeds geen een LEV door de RDW keuring gekomen het afgelopen jaar en als er al een doorheen komt wil niemand die hebben.
We hebben met veel Tweede Kamerleden gepraat het afgelopen jaar en het is jammer dat we daar zo weinig van terug zien in de verkiezingsprogramma’s. Speciaal woord van dank gaat natuurlijk wel naar Cem Laçin van de SP die niet alleen heeft meegereden met onze Legaalrijden demonstratie maar ook in oktober 2020 nog een tweede motie heeft ingediend die is aangenomen door de Tweede Kamer.
In de motie verzoekt Laçin de regering, na publicatie van het definitieve toelatingskader alles op alles te zetten om de toelating van LEV’s zo snel mogelijk toe te staan, en de Kamer hierover te informeren.
Ondertussen is er in de Tweede Kamer het afgelopen jaar steeds meer draagvlak voor LEVs ontstaan. We kunnen stellen dat Tweede Kamerleden door onze bezoeken nu ook snappen dat je niet alleen over de e-step moet praten maar over LEVs zoals de e-step. In de handelingen (verslagen) van de Tweede Kamer staan teksten als “LEV’s net als e-steps en Onewheels” dat is vooruitgang en ja zelfs de naam Legaalrijden duikt op in de Kamerstukken.
In december 2019 stonden we ook met een e-step, elektrisch skateboard en een Onewheel op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Veel ambtenaren hadden bij dat bezoek nog nooit een LEV in het echt gezien. Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig en in de politiek duurt dat nog net wat langer allemaal.
Er is ook angst. Is het geen speelgoed? Is het gevaarlijk? Plus een sterke fietslobby in de politiek met een extreme afkeer van LEVs. Ze hebben allemaal vragen en vooroordelen waar wij ook een eerlijk antwoord op hebben maar die laten ze op het ministerie en in de Tweede Kamer liever uitzoeken door mensen die er ook geen verstand van hebben. Vervolgens gaan wij dat dan weer weerleggen en dat is het politieke proces.
De legalisatie van LEVs gaat nog wel even duren. Het is zelfs de vraag of we bij de volgende verkiezingen over 4 jaar al legaal rond mogen rijden met onze LEVs. Zo erg is het. Dat proces duurt wat ons betreft veel te lang en zeker ook omdat het wiel al lang is uitgevonden in o.a. België en Frankrijk en nog eens 17 andere EU-lidstaten. Dat model kan hier ook zo worden overgenomen en zeker ook omdat we hier ook nog eens de beste infrastructuur van heel Europa hebben voor LEVs.
Geef een reactie