Posted on

by

in

Waarom een elektrische bakfiets wel een bijzondere bromfiets is maar een PLEV niet

We krijgen nog steeds regelmatig de vraag waarom de overheid maar ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de RDW onze Persoonlijke Lichte Elektrische Voertuigen (PLEV) in de categorie bijzondere bromfietsen plaatst. Via infographics hebben we daar al eerder antwoord op gegeven. Daarnaast is het aantal slachtoffers in het verkeer in Nederland die nu al een PLEV gebruiken nihil en rijden ze in de rest van de wereld en in tenminste 18 EU-lidsten ook al zonder veel problemen rond.

We horen dan vervolgens vaak dat er in Parijs en Duitsland veel problemen zijn. Die horen wij niet omdat er bij persoonlijk gebruik van PLEV’s nauwelijks problemen zijn. In Duitsland rijden er alleen nog e-steps rond maar als we even kijken naar België en Frankrijk waar je niet alleen met een e-step maar ook met een elektrisch skateboard of een eenwiel zoals de Onewheel mag rondrijden zijn er ook geen grote problemen bij persoonlijk gebruik.

Als je PLEV’s in Nederland gelijkstelt aan een fiets en onder een (AVP) aansprakelijkheidsverzekering laat vallen bespaar je als overheid de gang naar Europa. Zo’n Europees model is de wens van het kabinet maar iedereen in onze achterban ziet het als de wet van de remmende voorsprong. Voor sommige voertuigen kan dat ook betekenen dat er geen toelating wordt ingevoerd, omdat de mensen die ze moeten keuren denken in achteruitkijkspiegels, verplicht stuur en knipperlichten. Die hulpmiddelen hebben sommige weggebruikers anno 2020 niet meer nodig.

Wij zijn ook heel erg voor verkeersveiligheid op de openbare weg maar je kan ook overdrijven. Er rijden in Nederland (elektrische) bakfietsen rond waar je, je qua massa en gewicht veel meer zorgen over zou moeten maken in het verkeer. Ze wegen al gauw meer dan 45 kilo en rijden 25 km/u. De gemiddeld PLEV weegt minder dan 12 kilo en de mensen die erop rijden zijn zich er zeer bewust van dat ze kwetsbaar zijn in het verkeer, net als hun mede-weggebruikers.

Foto credit: Boosted Brandon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *