Naar aanleiding van een bericht in de Telegraaf stelde Daniel Koerhuis van de VVD gisteren in het Vragenuurtje van de Tweede Kamer vragen aan partijgenoot Harbers (minister van Infrastructuur en Waterstaat) over de explosie van het aantal verkeersdoden onder vooral 75-plussers.
Koerhuis stelt dat het aantal verkeersdoden onder elektrische fietsers fors is gestegen. Maar als we de CBS cijfers er even bijpakken dan klopt dit niet. Het aantal dodelijke ongevallen met e-bikes steeg van 75 naar 95 terwijl dit bij fietsers van 135 naar 195 steeg.
Het is logisch dat het aandeel van de e-bike ongevallen stijgt, doordat steeds meer mensen een elektrische fiets hebben. Het aantal dodelijke ongevallen met fietsers steeg fors maar daar hoor je Koerhuis dan weer niet over.
Koerhuis noemt ook opgevoerde elektrische fietsen en verbind deze daarmee aan de stijging van het aantal verkeersdoden. Dat is een aanname want die cijfers zijn niet bekend. Koerhuis wil dat opgevoerde elektrische fietsen van de weg worden gehaald via een pilot (Zijn kinderen worden vaak ingehaald door mensen op e-bikes die te hard rijden) en dat mensen die te hard rijden hard aangepakt worden.
Harbers geeft aan dat ouderen langer mobiel blijven door het gebruik van e-bikes. Het is mooi dat ze langer mobiel blijven maar daarmee nemen de risico’s ook toe. Dat zie je ook aan de ongevallencijfers. Er loopt een onderzoek naar opgevoerde e-bikes. Minister Harbers verwacht daar na de zomer meer over. Hij geeft ook aan dat sommige consumenten zich er niet eens van bewust zijn dat hun e-bike is opgevoerd. Harbers wil daar wel rekening mee houden.
Het laat vooral zien dat politici meteen duiken op de waan van de dag en het nieuws op zichzelf betrekken. Daarbij is het natuurlijk vreemd dat Koerhuis onzin staat te verkondigen over e-bike ongevallen en dat er geen één Tweede Kamerlid is die hem corrigeert. Dat zien we ook met het LEV-kader. Tweede Kamerleden hebben geen benul waar ze mee bezig zijn. De meeste hebben nog nooit een LEV gezien, laat staan erop gereden.
Het echte nieuws dat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers het sterkst toeneemt onder fietsers van 75 jaar of ouder bleef bij de Kamervragen van Koerhuis onderbelicht. De focus ligt op e-bikes bashen. Vreemd want dat is de categorie waar in 2022 de minste slachtoffers vielen.
Wat ook vreemd is dat Koerhuis van auto partij VVD het niet heeft over de auto’s en bestelbusjes die vorig jaar betrokken waren bij 141 dodelijke fiets ongelukken. Een automobilist heeft altijd schuld, zelfs als mensen door rood rijden met een fiets en dan dodelijk getroffen worden door een auto. De auto heeft het gedaan, niet de fietser. Deze onaantastbaarheid van de fietser zien we niet terug in de statistieken van het CBS en dat geeft toch wel een vertekend beeld.
Geef een reactie