Posted on

by

in

Vrijwel alle tot nu toe verkochte e-steps in Nederland blijven illegaal

Meest gestelde vraag die we nog steeds krijgen is de vraag wanneer e-steps legaal worden in Nederland. Het antwoord is kort, alle tot nu toe verkochte e-steps zijn als de nieuwe wet in 2025 ingaat nog steeds net zo illegaal als nu. Dat komt er op neer dat er in Nederland al gauw zo’n 300.000 e-steps naar de schroothoop kunnen. Veel eigenaren van e-steps blijven hopen op een wonder maar daar kunnen we kort over zijn, het gaat niet gebeuren. Volgens de RDW kunnen e-steps nooit na de productie alsnog worden goedgekeurd.

E-step is nog steeds een bijzondere bromfiets

Qua wetgeving gaat er vrijwel helemaal niets gebeuren. Een e-step valt nog steeds onder de categorie bijzondere bromfiets. Dat komt erop neer dat een fabrikant een aanvraag moet indienen bij de RDW voor een nationale typegoedkeuring. Met de typegoedkeuring kunnen de goedgekeurde e-steps gebruikt worden op de openbare weg. Op dit moment is er één e-step die mogelijk aan deze eisen voldoet. Er zijn geen andere fabrikanten die momenteel bezig zijn met de legalisatie van hun e-step.

Logisch want in de overige Europese lidstaten (behalve Duitsland) is zo’n keuring niet nodig. De goedgekeurde Duitse e-steps mogen hier ook niet op de openbare weg rijden. Duitse ingezetene mogen weer wel rondrijden op hun e-step in Nederland omdat ze een Europese verzekering hebben. Nederlanders die op een Duitse e-step rijden zijn onverzekerd en de e-step is illegaal. Snap je het nog?

Het kan nog gekker…. Nederlanders die in landen rondrijden met hun e-step waar de e-step legaal is zijn al sinds 2019 onverzekerd. We hebben dit meerdere malen aangedragen bij verzekeraars, het Verbond van Verzekeraars en Tweede Kamerleden maar die vinden het allemaal wel prima. Verzekeraars bieden nog steeds geen dekking voor Nederlanders die LEVs zoals de e-step gebruiken in het buitenland.

300.000 e-steps naar de schroothoop?

In 2025 zijn de 300.000 e-steps die nu al verkocht zijn in Nederland nog net zo illegaal als nu. Vrijwel al deze e-steps komen niet door de RDW keuring en je kan ze niet verzekeren. Hier niet en niet voor gebruik in het buitenland. Met die 300.000 e-steps kan je inmiddels de plenaire zaal van de Tweede Kamer vullen. Als fabrikanten al een poging tot keuring wagen dan zal dat altijd gaan om een specifiek e-step model wat exclusief gebouwd is voor de Nederlandse markt en aan de nieuwe normen voldoet die de Nederlandse overheid heeft opgesteld. Zoals het er nu naar uitziet is dit vanaf 2025 dus 1 model wat ook nog eens €1900 gaat kosten.

12 reacties op “Vrijwel alle tot nu toe verkochte e-steps in Nederland blijven illegaal”

  1. EuroDusNie avatar
    EuroDusNie

    Die afbeelding laat precies zien waar de Nederlandse overheid faalt. Jarenlang mensen e-sytepjes laten kopen en dan ineens zeggen dat ze nooit legaal zullen worden. Als er ook maar 1 model te koop is dan is er geen keuzevrijheid en alsof een e-step van €600 niet veilig of goed is? Die rijden in heel Europa rond en daar hoor je nooit iets over. Waarom behandelt de Nederlandse overheid een e-step net zo als een vliegtuig? De eisen zijn krankzinnig en zie je nergens in Europa? Why???

  2. Aswin de Koning avatar
    Aswin de Koning

    De overheid ziet je liever op een stinkbrommer met helm of een auto rondrijden dan een schone vorm van vervoer. De focus ligt op de fiets, de rest is allemaal slecht en dat proberen ze dan ook van de weg te houden.

  3. M avatar
    M

    De overheid heeft het denk ik zo voor elkaar gekregen dat de fatbike hip is gemaakt onder jongeren en nu voor problemen zorgt.

    Als €400 – €500 esteps waren toegestaan had waarschijnlijk de duurdere opgevoerd v20 fatbikes nooit zo het schoolplein gedomineerd.

  4. Franky W avatar
    Franky W

    Hoe zit het dan met het nieuwe beleidskader voor de LEV?

    Daarin kreeg oa de E-step gewoon een eigen voertuigcategorie, werd gelijk gesteld aan de E-Bike en moest alleen wel voldoen aan wat eenvoudigere eisen zoals bijv. richtingaanwijzers, minimaal 2 remmogelijkheden, achterwielaandrijving, tubeless banden, voldoende reflectoren, max 25km/u en een maximaal gewicht.

    Dit plan was al opgesteld en zou ingaan per Jan. 2023?
    Stempel erop en invoeren was alles wat er nog resteerde.
    Dit was alleen een jaar opgeschoven, maar hier hoor je niks meer over, alleen maar over classificatie als bijzondere bromfiets.(wat een e-step niet is!).

    1. Peter avatar
      Peter

      Volgens de RDW kan je een e-step niet achteraf laten goedkeuren met een zogenaamde ‘individuele goedkeuring’. E-steps kunnen nooit na de productie alsnog worden goedgekeurd.

  5. Robert avatar
    Robert

    Als ze nu gewoon de Duitse regels en keuringsbeleid overnemen is het zo gepiept. Modellen keuze is zeer divers, vanaf 350 Euro tot 2500 Euro, goedgekeurd volgens goede strikte regels. Duits hé. Zeer prima modellen te verkrijgen. Duitsland heeft zelfs zijn eigen E-step fabriek, zo ook Oostenrijk en Zwitserland. Kwaliteit van Europese bodem. Leuke modellen ook. Hopelijk kijkt Dhr. Madlener gewoon nu eens wel bij de buren. Te hopen voor de Duitsers dat zij in 2025 ook 25kmh mogen rijden, daar lijkt t naar toe te gaan. Al met al Nederland is een drama dankzij eerdere kabinetten, waardoor wij niet met ons zo geliefde apparaat op de weg mogen.

  6. Tessa avatar
    Tessa

    Waarom moet de overheid ons opleggen welke e-steps wij mogen kopen? Kijk gewoon naar België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Italiëu, Zwitserland, Oostenrijk etc etc… daar mag je gewoon met een e-step naar keuze die noet harde kan de 25 KM/u de weg op mits hij verzekerd is via een aansprakelijkheidsverzekering. Waarom kan dat niet in Nederland. Het land met de beste infrastructuur van Europa voor e-steps.

    Tijd voor kamervragen!! Oh wacht die hebben dit juist veroorzaakt.

  7. Markus avatar
    Markus

    Het is een grote ergernis dat Den Haag geen vaart maakt legalisering van e-steps. Ik heb een tijdje in verschillende landen (en grote steden) gewoond waar die dingen wel legaal zijn. De besluiteloosheid is wel typerend voor Den Haag.

  8. Frits avatar
    Frits

    Uit online consultaties van de overheid bleek vorig jaar dat er geen meerderheid is voor RDW keuringen en verzekeringen met nummerborden voor e-steps. Fabrikanten hebben niet gereageerd op deze consultaties. Vervolgens zegt de overheid dat fabrikanten overwegend positief staan tegenover de RDW keuringen en het kentekenen van e-steps. Het is een leugen want fabrikanten willen niet speciaal voor Nederland e-steps bouwen die aan de eisen van de overheid voldoen. Logisch want ze verkopen al e-steps in bijna alle EU-lidstaten zonder keuringseisen van de overheid. Ondertussen worden de gebruikers genegeerd. Die willen zelfregulering en verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering. Het laat weer zien dat de overheid haar burgers niet serieus neemt.

  9. JS avatar
    JS

    Lekker bezig corrupte betuttelende hypocriete incompetente liegende geldwolven bij de overheid… 🤮

  10. Chinese fatbikes voornamelijk oorzaak van fatbike ellende in Nederland – LegaalRijden

    […] nam onlangs 16.500 Chinese fatbikes in beslag. Met deze 66.500 verboden fatbikes kan je inmiddels ook al een gehele Tweede Kamer vullen. We zijn benieuwd wat de overheid met deze e-waste gaat doen. De […]

  11. RTL Nieuws wekt suggestie dat je kenteken voor bestaande e-step eenvoudig kan regelen – LegaalRijden

    […] suggereert is niet mogelijk. We gaven eerder al aan dat deze nieuwe wet- en regelgeving een hoop e-waste met zich meebrengt. Dat lijkt ons een stuk nieuwswaardiger dan het oude nieuws van het uitstel van […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *