Posted on

by

in

Vrijwel alle e-steps in Oostenrijk zijn per direct illegaal

Via Nikolaus kregen we vanmorgen een merkwaardig bericht. In Oostenrijk was iedereen sinds 2019 in de veronderstelling dat elektrische steps een motorvermogen mochten hebben van maximaal 600 watt en een maximale snelheid rijden van 25 KM/u.

Das Fahren mit Klein- und Minirollern mit elektrischem Antrieb (elektrisch betriebene Klein- und Miniroller) ist auf Gehsteigen, Gehwegen und Schutzwegen verboten. Ausgenommen von diesem Verbot sind Gehsteige und Gehwege, auf denen durch Verordnung der Behörde das Fahren mit elektrisch betriebenen Klein- und Minirollern mit einer höchsten zulässigen Leistung von nicht mehr als 600 Watt und einer Bauartgeschwindigkeit von nicht mehr als 25 km/h erlaubt wurde. Das Fahren ist ferner mit elektrisch betriebenen Klein- und Minirollern mit einer höchsten zulässigen Leistung von nicht mehr als 600 Watt und einer Bauartgeschwindigkeit von nicht mehr als 25 km/h auf Fahrbahnen, auf denen das Radfahren erlaubt ist, zulässig.

Dat blijkt niet te kloppen en dus zijn alle e-steps en en deelsteps in Oostenrijk per direct allemaal illegaal.

Er zijn in Oostenrijk al zo’n 100.000 e-steps verkocht maar inmiddels blijkt dat een e-step volgens de wet alleen de weg op mag als de motor 250 watt is, net als een e-bike. Dat komt er op neer dat alle e-steps inclusief deelsteps (400 watt) in Oostenrijk per direct niet meer de openbare weg op mogen omdat ze volgens de wet illegaal zijn.

Retailers, gebruikers, de overheid en fabrikanten waren hiervan niet op de hoogte maar e-steps in Oostenrijk moeten voldoen aan de 250 W Nennleistung. Dat is een Europese geharmoniseerde norm waar ook e-bikes aan moeten voldoen.

De fout kwam aan het licht toen de politie iemand staande hield en er achter kwam dat de motor van de e-step een vermogen van 500 watt had. Een retailer vroeg vervolgens aan het Oostenrijkse ministerie van Klimaat en Mobiliteit wat de norm is en kreeg te horen dat het motorvermogen van e-steps maximaal 250 watt mag zijn.

Bei E-Kleintretrollern in Österreich gelten im Wesentlichen die Bestimmungen für das Fahrrad im Sinne der StVO. Die in der Betriebsanleitung oder anderen Dokumenten angegebene Dauerleistung des Fahrzeuges darf 250 Watt Nenndauerleistung nicht übersteigen und die Bauartgeschwindigkeit nicht höher als 25 km/h sein.

E-step gebruikers en retailers zijn totaal verrast en geven aan dat een e-step met een motorvermogen van 250 watt nauwelijks voorruit komt. Zeker in Oostenrijk met veel heuvelachtig gebied. Daarnaast zijn vrijwel alle e-steps begrensd op een maximale snelheid van 25 km/u dus is er eigenlijk weinig aan de hand maar probeer dat de overheid maar eens uit te leggen….

Foto bij dit artikel via: Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie

10 reacties op “Vrijwel alle e-steps in Oostenrijk zijn per direct illegaal”

  1. John avatar
    John

    Wat is dat toch met die angst voor dat motorvermogen? Als je e-step niet harder gaat dan 25 kilometer per uur dan is er toch geen enkel probleem? Dit is geld verbranden, 100k e-stepjes aan eco waste. Waarom passen ze die wet niet aan?

    1. Rb1 avatar
      Rb1

      precies. mijn oude snorscooter kon ook makkelijk 60 met zon ecu kastje. maar met de begrenste ging hij amper 30+.. zelde verhaal lijkt me

    2. Mark avatar
      Mark

      Alle uitgaven aan steps gaan grotendeels naar de Chinese fabrikanten.

      Dat vinden de Europese autofabrikanten niet zo leuk.

      Rara wie heeft er een grotere lobbygroep in Brussel…

  2. Robbert avatar
    Robbert

    Dit is toch onhoudbaar, hetzelfde verhaal hebben we hier met e-bikes die verkocht zijn met een krachtigere motor dan 250 watt. De meeste zijn inmiddels keurig begrensd tot 25 km/u maar zelfs dan zijn ze nog niet legaal. Consumenten zijn hiervan de dupe. Dit kan heel eenvoudig worden opgelost door een maximum snelheid te handhaven. Waarom kan dat niet?

    1. Peter avatar
      Peter

      Omdat het vermogen van de motor gelijk staat aan een “bijzondere bromfiets” bij e-steps en bij e-bikes vergelijkbaar met een speed pedelec. En ja dat je maar 25 KM/u kan maakt dan blijkbaar niks uit voor de wetgever. Handhaven op snelheid lijkt ons ook veel eerlijker en logischer.

  3. Tim avatar
    Tim

    Is gewoon echt ongelofelijk. Als ik naar de steps kijk die ik zelf rijd dan hebben ze respectievelijk 350 en 500 watt. Die van 350 watt heeft met mij er op (85kg) duidelijk meer moeite wanneer ik een fietserstunneltje o.i.d. in ga en vervolgens heuvel op de tunnel uit kom. 500 watt is wat mij betreft alleen daar al voor een must, laat staan in Oostenrijk waar heuvelachtig landschap een understatement is.

  4. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Om even uit te leggen hoe de real life situatie is: Als ik in Wenen de steilste heuvel op rij (en ik weeg iets onder de 100), dan red ik het met 1600 Watt net. Op heuvelachtig terrein gelden eigenlijk weer andere regels. Maar ook op de vlakte wordt je denk ik niet blij van 250W.

  5. Beun de haas avatar
    Beun de haas

    Welk probleem lost het begrenzen van de motor op 250W nou precies op?

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      Niks. Gelijkzetten met E fiets. Makkelijkere wet. Over de gevolgen hebben ze denk ik niet goed nagedacht.

  6. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Update:
    Onlangs las ik weer der regels in de wet en blijkbaar is het “stiekem” dit jaar weer veranderd. Er worden geen 250 watt meer genoemd, maar alleen nog een “maximale 600 watt”. Dus min of meer betekent dat back to normal. Thx god.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *