Posted on

by

in

Vorig jaar 229 dodelijk verongelukte fietsers in Nederland bij LEVs 0

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft bekend gemaakt hoeveel dodelijke slachtoffers er vorig jaar waren in het verkeer in Nederland. Onder fietsers waren dit er 229. Uit de cijfers blijkt ook dat de fiets het meest gevaarlijke vervoermiddel is in Nederland.

Opmerkelijk is ook dat er een stijging is te zien ten opzichte van 2019. Toen waren er 203 dodelijk verongelukte fietsers in Nederland. Vanwege corona was het in 2020 juist rustiger op de weg. Uit de cijfers blijkt dat eenderde van alle fietsdoden verongelukte op een e-bike. We schreven het vorig jaar al en ook nu blijkt dat 50% van het aantal fietsdoden 60 jaar of ouder is. Het aantal dodelijke ongevallen onder twintigers en dertigers daalde met 19%.

Vorig jaar waren er in Nederland 0 dodelijke ongevallen met LEVs. We snappen dat er nog weinig rondrijden omdat ze nog niet legaal zijn maar je kan wel stellen dat er inmiddels tienduizenden gebruikers zijn van een LEV in Nederland. Door corona zagen we ook een stijging in de verkoop vorig jaar. Die LEVs zijn onder andere gebruikt om het OV te mijden.

Eerder bleek al uit een uitsplitsing van het aantal ongevallen in België dat het aantal ongevallen met de fiets veel hoger is. 8558 ten opzichte van 35 met Lichte Elektrische Voertuigen. Onlangs presenteerde ook Duitsland ongevallenstatistieken die vooral het gevaar van de fiets aantonen. 351 dodelijk verongelukte fietsers versus 7 met LEVs.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft herhaaldelijk gezegd dat LEVs de weg op mogen als het veilig kan. Dit zijn de cijfers en de feiten. Ouderen op e-bikes daar zit het gevaar niet bij LEV gebruikers.

Het CBS meet de dodelijke ongevallen van Lichte Elektrische Voertuigen zoals elektrische skateboards, eenwielers zoals de Onewheel en e-steps niet omdat ze verboden zijn. Wij houden dat wel bij en het aantal was net als in 2019 ook in 2020: 0. Daarnaast zijn het aantal dodelijk verongelukte LEV gebruikers bij onze achterban in Europa ook nihil.

7 reacties op “Vorig jaar 229 dodelijk verongelukte fietsers in Nederland bij LEVs 0”

  1. Moniek avatar
    Moniek

    Opmerkelijk is dat ik deze cijfers niet terug kan vinden op de website van de Fietsersbond. De bond die ook tegen is helmplicht is. LEVs zijn veel veiliger!

  2. Lex avatar
    Lex

    En ik durf te beweren dat ook voor ouderen LEVs, met name de wat lastiger te leren LEVs zoals Onewheel en EUC veiliger zijn.
    Daar het moeilijker te leren is, is er een drempel. Slaag je er in het onder de knie te krijgen, dan is een LEV wendbaarder en beter te controleren dan een (elektrische) fiets. Bovendien leidt een val met een fiets vaker tot letsel, omdat die nu eenmaal meer in de weg zit en groter is. Je kunt er niet af.
    Na 3 inbeslagnames houd ik het voor gezien en gebruik ik huurscooters, waar ik me veel minder veilig op voel dan op een EUC.

    1. Kees van der Kooij avatar
      Kees van der Kooij

      Helemaal mee eens Lex. Zoals je weet behoor ik ook tot de 60 plussers en ik voel me nergens zo veilig als op m’n EUC

  3. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Ik ben ook gestopt op de step. Teveel risico om gepakt te worden. Juist in Scheveningen. Dan maar weer lekker de auto in bij het aankomende mooie zomerweer.

  4. Fred avatar
    Fred

    Als ze mijn e-step in beslag nemen koop ik daarna meteen weer een nieuwe. Dat onze overheid zo vreselijk achter loopt met wetgeving is jammer maar het weegt niet op tegen het gemak wat de e-step mij brengt. Ik heb zelfs mijn auto weg gedaan. Dus qua kosten met mogelijke boetes en inbeslagnames ben ik nog steeds veel goedkoper uit. We hebben helemaal geen overheid nodig, mensen kunnen dit prima zelf reguleren.

  5. Alan von Michaelis avatar
    Alan von Michaelis

    Vandaag een waarschuwing van de politie gekregen, ze snapte zelf ook vrij weinig van de wetgeving die in Nederland geldt. Daarnaast zijn het top vervoersmiddel. Ik plak er met liefde een blauw kenteken op als dat hem legaal zou maken, ooit.

  6. Jochem Strien avatar
    Jochem Strien

    Ik ben 21 maart 2021 door 2 agenten staande gehouden in Nieuwkuijk. Die gaven aan dat mijn EUC (Gotway MSX) niet verzekerd is en dat ik er niet mee op de openbare weg mag rijden. Ik heb uitgelegd dat het geen (motor)voertuig is maar een verplaatsingsvoorwerp omdat (motor)voertuigen meer dan 1 wiel hebben volgens de wet en dat een EUC (of Onewheel) dus onder de WA verzekering valt omdat het een voorwerp is en daarom ook geen kenteken heeft. Daarnaast hebben verplaatsingsvoorwerpen ook niks met een RDW keuring te maken want, het zijn voorwerpen.

    De agenten gaven me in eerste instantie ongelijk maar na het nog 2 keer uitleggen en mijn WA verzekering laten zien + wat gegoogle door één van de agenten kreeg ik uiteindelijk toch gelijk en mocht ik doorrijden.

    Ik heb met m’n EUC ondertussen 2500km gereden sinds eind januari 2021 en letterlijk nog geen één keer een (bijna)ongeluk gehad, gevallen of wat dan ook. Ik heb hiervoor nog nooit op een EUC gereden of zelfs in het echt gezien, gewoon eerst goed oefenen op een lege parkeerplaats oid en na een tijd(je) is het net zo makkelijk als fietsen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *