Posted on

by

in

Voortgang onderzoek balansvoertuigen en implementatie LEV-kader

Vorige week vroegen we het ministerie van I&W wanneer ze de bevindingen ging publiceren van de expertbijeenkomst van 21 juni en het bijbehorende onderzoek over LEVs zonder stuur, de zogenaamde 1c categorie. Vandaag kregen we een reactie van het ministerie dat het antwoord in een brief staat die vorige week al aan de Tweede Kamer was gestuurd. Dat hadden we even gemist:

Verkenning balansvoertuigen zonder stuur

De verkenning ‘balansvoertuigen zonder stuur’, zoals eenwielers, beoogt een onderbouwd antwoord te geven op de vraag of het mogelijk is dit soort voertuigen op een veilige manier toe te laten tot de weg. In het kader van deze verkenning is een expertbijeenkomst gehouden over de rijtaken en vaardigheden die nodig zijn voor voertuigbeheersing en interactie met andere verkeersdeelnemers. De uitkomsten van de expertbijeenkomst worden meegenomen in een verdiepend onderzoek naar de impact van deze balansvoertuigen op de verkeersveiligheid en naar mogelijk te nemen maatregelen om de risico’s te verminderen. Naar verwachting zijn de resultaten medio 2023 bekend en deze zullen worden gedeeld met uw Kamer.

In de brief staat ook een update over de voortgang en de implementatie van het LEV-kader:

Stand van zaken implementatie LEV-kader

De implementatie van het LEV-kader in wet- en regelgeving verloopt in stappen zoals eerder aangegeven aan uw Kamer. Het eerste voorstel betreft de aanpassing van wet- en regelgeving om de RDW bevoegd te maken als onafhankelijke goedkeuringsinstantie voor, in eerste instantie, bijzondere bromfietsen en daarna LEVs. Na deze aanpassing wijst de minister van IenW geen bijzondere bromfietsen meer aan, zoals bij de BSO-bus is gedaan, maar geeft de RDW een goedkeuring af. Het wetsvoorstel ligt momenteel voor advisering bij de Raad van State. De verwachting is dat het voor het einde van het jaar aan de Kamer kan worden aangeboden.

Ook moeten algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s) en diverse ministeriële regelingen (MR’s) worden aangepast om bijzondere bromfietsen uiteindelijk van een kenteken te kunnen voorzien. De ambitie is nog steeds de aanpassingen in de AMvB’s vóór de zomer van 2023 aan uw Kamer aan te bieden. Voor de implementatie van het complete LEV-kader zoals eisen aan grote elektrische bakfietsen, minimumleeftijd en rijbewijs zijn ook aanpassingen van diverse AMvB’s en MR’s nodig. De wijzigingen van de AMvB’s daarvoor worden naar verwachting na de zomer van 2023 aan uw Kamer gestuurd. 

In gewoon Nederlands betekend dit dat de Tweede Kamer pas na de zomer van 2023 gaat oordelen over het LEV-kader. Na de zomer in de politiek betekend al gauw 19 september 2023 want dan is het pas de opening van met nieuwe parlementaire jaar. Het voorstel zal eerst schriftelijk behandeld worden in de commissie van I&W en daarna zal er een debat in de grote vergaderzaal van de Tweede Kamer plaatsvinden. Daarna moet het nog naar de Eerste Kamer en met een beetje geluk kan het LEV kader dan in 2024 geïmplementeerd worden.

9 reacties op “Voortgang onderzoek balansvoertuigen en implementatie LEV-kader”

  1. Timon Kuik avatar
    Timon Kuik

    Weet iemand op basis van welke wet we bescherming hebben als fietser (dus normale fietsen zonder stroom)?

    1. Luuk avatar
      Luuk

      Gewoon je WA toch?

  2. Teun Kengen avatar
    Teun Kengen

    Kenny Cremers

  3. Yildiz Dèpildis avatar
    Yildiz Dèpildis

    Sjongejongejonge….. 🥴
    Nou, ik heb al een Ninebot step gekocht en daar afgelopen zomer heerlijk mee rondgereden in Tsjechië!
    Ik ga niet langer wachten en heb ook helemaal geen zin in een kenteken plus verzekering!
    In andere landen kan het ook gewoon zo dus het moet hier ook maar kunnen hoor!
    Het is zo handig en leuk om te doen!
    Ook zo vaak dat je nergens kan parkeren en een takke-eind moet lopen……
    Ben er nu wel een beetje klaar mee zo 👍🏽

  4. Hugo de Jonge avatar
    Hugo de Jonge

    Dit verhaal ziet er gewoon niet goed uit voor de lev rijder; Een verder onderzoek nalv een onderzoek (duur weer langer), kentekenplaten (lees; echt kosten), we hopen dit voor datum x (duurt dus ook weer langer)

    2026 heeft iedereen zn plasje er wel over gedaan.

    1. Peter avatar
      Peter

      Ja die hebben we gezien en zijn we nog aan het lezen. We kregen link met andere stukken(die inmiddels al online staan op LR) gisteren van ministerie.

  5. Tycho avatar
    Tycho

    Gaan ze 2024 wel halen dan? Lev’s zonder stuur en zadel willen niet omdat er geen stuur of zadel aanwezig is. Ja dat EUC rijders geen brokken piloten zijn of 21 andere lande waar het wel kan word niet naar gekeken. Zo houd je als nederland groener vervoer tegen. Ohja wel de boeren straffen en bouw stoppen want stikstof. Maarja mensen uit de auto en op lev gaat niet zomaar.

  6. Gosse Bijlenga avatar
    Gosse Bijlenga

    Het blijft krom dat er totaal geen rekening wordt gehouden met impact en snelheid. Hoe kan het nu zo zijn dat een elektrische bakfiets geen verzekeringsplaatje zou moeten hebben en een stepje of onewheel van 20/30 kilo straks wel ??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *