Zojuist is het zeer beladen debat over de Stint afgerond. In het debat kwamen ook onze innovatieve elektrische voertuigen aan de orde. De regering neemt de aanbevelingen van de OVV over en staat open voor gesprekken.
De strekking van het debat is dat de verkeersveiligheid boven innovatie staat. In december praat de Tweede Kamer verder met de minister en ze hoopt dan gedetailleerder in te kunnen gaan op de nieuwe richtlijnen.
Volgens het advies van de OVV zou een onafhankelijke organisatie de toelating van nieuwe voertuigen moeten beoordelen. De Minsiter gaf eerder aan dat dat ook via Europa kan maar omdat nogal lang kan duren gaat het kabinet eerst zelf onderzoeken wat haalbaar is.
In de zomer van 2020 hoopt de minister een definitief advies te kunnen geven voor de toelating van nieuwe innovatieve voertuigen op de weg waarbij veiligheid, interactie tussen mens, techniek en omgeving centraal moet staan.
Wat nu al bleek is dat het Kabinet een voorkeur heeft voor het Duitse model inclusief kentekenplicht. Dat de Duitsers daar inmiddels spijt van hebben kwam niet ter sprake. Het is namelijk nogal een omslachtig systeem. Verzekeren via een standaard aansprakelijkheidsverzekering zoals in België is echt een stuk eenvoudiger en scheelt ook een hoop geld.
Voorlopig kunnen we nog steeds input geven, onze wensen kenbaar maken en zorgen dat de petitie meer steun krijgt.
Geef een reactie