Posted on

by

in

VeiligheidNL gebruikt fatbike als clickbait voor nieuwsorganisaties

Morgen stemt de Tweede Kamer over een motie om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes in te voeren. Voor VeiligheidNL een mooie aanleiding om vandaag een persberichtje in elkaar te knutselen over ongelukken met fatbikes. Exacte cijfers hebben ze niet maar in 2023 registreerde VeiligheidNL 75 gewonde fatbikers op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis.

Dit jaar waren er van april tot en met juni 115 ongelukken waarvan de slachtoffers met fatbikes op de spoedeisende hulp belanden. De helft van die slachtoffers was tussen de 12 en 15 jaar oud en daarvan heeft 24% hersenletsel opgelopen. Het exacte aantal is vermoedelijk hoger omdat VeiligheidNL alleen inzage heeft in cijfers van 14 van de 83 spoedeisende hulpafdelingen in Nederland.

Uit cijfers over 2023 bleek dat onder 55-plussers met 42% de meeste fietsslachtoffers vallen. Voor de populariteit van de fatbike onder jongeren waren 12-17 jarigen op de fiets al in de statistieken goed voor 12% van alle fietsslachtoffers. Tussen 2014-2023 was er zelfs een stijging van ernstig letsel onder deze groep, dat lezen we nergens meer terug. Ook toen was er onder de ongevallen bij jongeren met de fiets 12% hersenletsel.

We lezen nu dat de fatbike (24%) zorgt voor 2x zoveel gevallen van hersenletsel onder jongeren maar daarbij staat niet dat het aantal ongevallen van jongeren op een gewone fiets (9168 slachtoffers in 2023) aanzienlijk hoger ligt. Dat zijn de feiten en het is jammer dat nieuwsredacties dit soort persberichten klakkeloos overnemen. Het gevaar op de weg met de meeste slachtoffers zijn nog steeds 55+ ouderen op een fiets of e-bike maar daar hoor je niemand over. Het zou Tweede Kamerleden sieren als ze morgen in de motie ook opnemen dat 55+ ouderen op een e-bike een helm moeten dragen en niet alleen jongeren op een fatbike. In de 55+ leeftijdscategorie vallen de meeste e-bike en fietsslachtoffers.

Wij vinden een leeftijdsgrens van 16 jaar voor jongeren op een fatbike logisch. Wij pleiten al sinds ons bestaan voor een 16-jarige leeftijdsgrens voor jongeren die lichte elektrische voertuigen gebruiken.

 

5 reacties op “VeiligheidNL gebruikt fatbike als clickbait voor nieuwsorganisaties”

  1. Robbert avatar
    Robbert

    Afgezien dat het een onuitvoerbare motie is, is de leeftijdsgrens van 14 jaar ook te laag. Uit alle ongevallen statistieken blijkt dat jongeren tot 16 jaar brokkenpiloten zijn omdat ze nog geen verkeersinzicht hebben. Zelfs de snelheid van een gewone fiets kunnen sommigen nog niet aan.

    1. Koos Koets avatar
      Koos Koets

      Als je dit op basis van de VeiligheidNL cijfers gaat afpellen kom je op 240 jonge e-bike slachtoffers versus 9168 jonge fiets slachtoffers op jaarbasis.

      Als je een correctie toepast op de 14 van de 83 spoedeisende hulpafdelingen in Nederland die VeiligheidNL gebruikt dan kom je op zo’n 1440 jonge e-bike slachtoffers versus 9168 fiets slachtoffers op jaarbasis. Feiten versus de waan van de dag volgen. Dat Kamerleden niet kunnen rekenen is algemeen bekend maar dat iedereen dit als groot nieuws overneemt is verwerpelijk.

  2. Tess avatar
    Tess

    Ouderen maken de meeste brokken maar jongeren moeten op de fatbike en dus ook de e-bike een helm op? Tweede Kamerleden hebben boter op hun hoofd

  3. John Leeflang avatar
    John Leeflang

    Jullie begrijpen niet hoe de overheid werkt. Jongeren moet je heel houden want die gaan hun hele leven nog belasting betalen. Ouderen kosten alleen maar geld dus die kan je beter laten verongelukken.

  4. SEH’s in Nederland gaan deze week letsel door een e-bike, waaronder fatbike registreren – LegaalRijden

    […] de reacties van ons bericht over de meting van VeiligheidNL verscheen al een interessante schatting over het aantal e-bike […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *