In 2015 constateerde de Nationale ombudsman dat burgers vaak geen idee hebben wat er met in beslag genomen voorwerpen gaat gebeuren. Dit komt doordat hij/zij niet of nauwelijks wordt geïnformeerd. Ook op websites van de betrokken instanties is nauwelijks praktische informatie te vinden.
De Nationale ombudsman presenteerde in 2016 een rapport waarin staat wat er allemaal beter kan bij inbeslagname van goederen. Wij constateren aan de hand van onlangs in beslag genomen elektrische skateboards dat het proces nu nog net zo werkt als in 2015 en dat er weinig is gedaan met de aanbevelingen van de Nationale ombudsman.
Bij het proces van inbeslagneming zijn de politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen Roerende Zaken betrokken. Het OM beslist wat er moet gebeuren en de Domeinen voert die beslissing uit. Het gebruik van elektrische skateboards op de openbare weg is in strijd met de wet en daarom is er onttrekking aan het verkeer nodig om burgers te beschermen tegen een gevaarlijk voorwerp zoals een e-board.
We zien regelmatig dat de politie een e-board of e-step in beslag neemt, zegt dat ze hem gaan vernietigen en dat het beslagloket van het Openbaar Ministerie dat binnen 3 maanden kan bevestigen. Het OM stuurt geen brief waarin staat dat er beslist is dat het e-board vernietigd gaat worden of vernietigd is. De Politie stuurt vaak ook geen bevestiging dat ze iets van de weg heeft geplukt en bij verzoek om teruggave krijg je te horen dat het beslag wordt gehandhaafd terwijl je net via het beslagloket hebt gehoord dat je elektrische skateboard al vernietigd is. Dat de goedkopere PLEV’s via de achterdeur worden verkocht via veilinghuizen en de duurdere echt verdwijnen kon je onlangs al bij ons lezen.
Feitelijk klopt er helemaal niks van omdat er op de website van de Rijksoverheid staat dat je bij een eerste aanraking met de politie een boete van €260 of een waarschuwing krijgt. Het rechtssysteem voor PLEV gebruikers in Nederland werkt net zo als Russisch roulette. De boetes variëren voor exact hetzelfde vergrijp, de een krijgt een waarschuwing, de ander komt er ineens achter dat zijn board is vernietigd, weer een ander hoort dat ook maar ziet zijn board ineens op een veiling website verschijnen in opdracht van de overheid. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Gebruikers van Persoonlijke Lichte Elektrische Voertuigen zijn geen misdadigers, ze hebben te maken met achterhaalde wetgeving terwijl ze trendsetters zijn die zich (net als in 18 EU-lidstaten) midden in de oerknal van de micromobiliteit bevinden.
Geef een reactie