Vandaag komt de Tweede Kamer weer terug van kerstreces. Zo’n reces van bijna 4 weken zou toch het ultieme moment zijn voor een Tweede Kamerlid om eens bij te lezen wat de mensen in het land die zo’n LEV hebben nou precies graag willen, om verzoeken van een lobbyclub als Legaalrijden eens te honoreren maar onze inbox bleef leeg. Tweede Kamerleden steken blijkbaar liever hun hand op voor een LEV-kader wat bedacht is door de overheid en niet door de mensen in het land. Oude politiek die de nieuwe politiek gewoon weer overneemt.
Onvrede
We horen tijdens verkiezingen altijd dat de overheid beter gaat luisteren naar de burger en niet zelf met oplossingen moet komen of bedenken. Wij zien helaas wat anders. De onvrede van veel mensen ten aanzien van de overheid beginnen we inmiddels steeds beter te begrijpen. De Tweede Kamer is geen weerspiegeling van LEV-gebruikers maar moet er wel over oordelen. Dat is best vreemd en als je ze graag wil bijpraten blijft het stil.
Fietsersbond
Boze tongen beweren dat het komt door de fietslobby. Als je ziet dat in andere landen zoals Frankrijk de verkoop van e-steps de verkoop van e-bikes al overtijgt dan zou dat best kunnen. We horen ook vaak dat er angst is dat we het fietspad overnemen. De gemiddelde LEV eigenaar rijdt heel anders dan een fietser en we zien daar veel minder kamikaze gedrag omdat gebruikers van een LEV weten dat ze kwetsbaar zijn.
De fietslobby in Nederland is machtig en de framing die ze inzetten met onwaarheden over LEVs worden door Tweede Kamerleden zelfs overgenomen in debatten. Feitelijk maakt het blijkbaar niet uit wat je zegt als je achterban maar de indruk krijgt dat het gevaarlijk is. Heel jammer want er is geen hoor en wederhoor toegepast en er is niet eens de moeite genomen om te checken of de feiten die fabels bleken te zijn te controleren.
2023
Voor eigenaren van Lichte Elektrische Voertuigen zal 2023 een cruciaal jaar worden. Dit jaar zal moeten blijken wat de het vernieuwde LEV-kader precies gaat betekenen voor eigenaren van e-steps. LEVs zonder stuur is de overheid nog aan het onderzoeken.
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden bleek vorig jaar al dat het LEV-kader niet een weerspiegeling is van de wensen van toekomstige en huidige LEV-gebruikers.
Kennis over LEVs bij Tweede Kamerleden is nihil
We vrezen dat Tweede Kamerleden vrijwel zonder enige tegenspraak het LEV-kader gaan goedkeuren. Wij hebben meerdere malen verzocht om een rondetafelgesprek maar tevergeefs. De Tweede Kamerleden die we gesproken hebben zitten inmiddels niet meer in de Tweede Kamer en de meeste nieuwe Tweede Kamerleden hebben het blijkbaar zo druk dat ze niet eens de moeite nemen om onze berichten te lezen.
Actie!
Daarom hebben we jullie hulp nodig en dat is vrij eenvoudig. Zeg in een paar zinnen waarom je graag op een LEV wil rijden en dat het nieuwe LEV-kader niet overeenkomt met jouw wensen en dat van de meeste eigenaren van Lichte Elektrische Voertuigen zoals de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard. Vraag aan het Tweede Kamerlid die je mailt dat je graag ziet dat de experts van Legaalrijden namens jou deelnemen aan een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Zo’n bericht kan er zo uitzien:
Geachte heer of mevrouw xxxx,
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. Ik rij al enkele jaren op een Onewheel, dat is een Licht Elektrisch Voertuig. In tenminste 18 EU-lidstaten is dit legaal en kan je zo’n voertuig verzekeren maar in Nederland is dat niet mogelijk. De politie geeft (soms) een boete als je er op rondrijd en bij een tweede staande houding nemen ze hem in beslag. Je kan hem dan later via een veiling weer terugkopen en er zijn ook gevallen bekend dat het OM besluit om hem terug te geven en de boete in te trekken.
Grootste nadeel is dat ik onverzekerd aan het rondrijden ben. Sinds 2019 ben ik al verzekeraars aan het benaderen met de vraag of ze een verzekering kunnen creëren maar tevergeefs. Ik krijg te horen dat de overheid eerst met wet en regelgeving moet komen. De politie noemt het een voertuig maar in de wet staat dat een voertuig meer dan 1 wiel heeft dus dat is ook ingewikkeld. Die stelling nemen ze in andere Europese landen zoals België overigens wel over. Als ik als Nederlander op een LEV in de Europese landen rondrij waar het wel is toegestaan ben ik ook onverzekerd. Door het Stint ongeval wil de Nederlandse overheid alle LEVs keuren voordat ze de weg op mogen. Vrijwel alle LEVs die je nu al wereldwijd ziet rondrijden komen in Nederland niet door de huidige en toekomstige keuringen. Het LEV-kader is daarmee eerder een blokkade voor LEVs in Nederland. Het zou fijn zijn als u met Legaalrijden.nl een rondetafelgesprek in De Tweede Kamer gaat houden zodat e.e.a. uitgelegd kan worden want nu dreigt er niets te veranderen met het nieuwe LEV-kader.
Vriendelijke groet,
XXX
Ondertussen rijden er in Europa al miljoenen LEVs rond zonder noemenswaardige problemen. De problemen die er zijn worden vooral veroorzaakt door deelsteps en die dreigt men in Parijs te gaan verbannen. Oh ja nu we toch jullie aandacht hebben… in Brisbane (Australië) is 92% van de ongevallen met een LEV een e-step de oorzaak. 78% daarvan komt door een deelstep. 46% van de mensen die gewond raakten droeg geen helm. Soortgelijke getallen krijgen we binnen via de eerste hulp posten in Frankrijk en België.
Geef een reactie