Posted on

by

in

TU Delft: er zijn onvoldoende harde ongevallencijfers over LEVs

We zijn even de weg kwijt en hebben jullie hulp nodig. Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf onlangs aan dat de Rijksdienst wegverkeer had laten weten dat het Belgisch model met zelfcerticering voor LEVs leidt tot onveilige voertuigen op de weg. De RDW acht dat model te gevaarlijk voor de verkeersveiligheid.

Wij hebben de afgelopen weken in Europa eens uitgebreid rondgevraagd in landen zoals Frankrijk en België waar ze zelfregulering hebben toegepast en wat blijkt in die landen zijn nauwelijks ongevallen met LEVs bij persoonlijk gebruik. We hebben de actuele verkeersongevallencijfers uit België van de overheid gekregen inclusief LEVs en wat blijkt, ook die zijn nihil.

Nu we het toch over verkeersveiligheid hebben…. de outline voor het LEV kader van het ministerie refereerde naar extra aanvullend onderzoek van de TU Delft naar de ongevallencijfers van LEVs. Dat onderzoek is inmiddels afgerond en de belangrijkste conclusie is dat er onvoldoende harde ongevallencijfers zijn.

De aannames van de RDW hebben vermoedelijk te maken met de keuringen die ze zelf uitvoeren. Het is net zoals de slager die zijn eigen vlees keurt. 

We hebben ook uitgebreid rondgebeld en rondgevraagd onder stakeholders die de meeste mensen vertegenwoordigen en wat blijkt… die zijn allemaal voor zelfregulering. 

Onze conclusie is dat de legalisering van LEVs met en zonder stuur veilig kan. Dat bevestigen inmiddels zelfs de cijfers van overheden uit het buitenland en dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. We zullen het even in Jip-en- janneke taal zeggen… de ongevallencijfers zijn niet meetbaar. 

Tot slot halen we de minister graag nog even aan: “we gaan LEVs toestaan mits het veilig kan”. Waar wachten we op? Niemand die het nog snapt. Wie het weet mag het zeggen.

Photo: Cameron Venti

5 reacties op “TU Delft: er zijn onvoldoende harde ongevallencijfers over LEVs”

  1. Birgitte avatar
    Birgitte

    Bijzonder hoe jullie elke keer in kaart brengen hoe het echt in elkaar zit. Dit is toch niet meer te verdedigen? De RIJKSDIENST RDW heeft er belang bij dat er keuringen komen. Het is hun eigen winkel dus geven ze natuurlijk nooit het advies voor zelfregulering. Het is ook raar dat de overheid de overheid advies geeft over dit soort dingen. Ik volg jullie al vanaf het begin maar dit is wel de bloody limit. Hoe kan dit? Dit is toch niet meer uit te leggen?

  2. Jurgen avatar
    Jurgen

    Onvoldoende harde ongevallencijfers? Zeer positief! Ook nog eens in de landen waar ze gebruik maken van zelfregulering. Dit toont aan dat keuringen niet nodig zijn en alleen maar onnodige kosten met zich meebrengen. Net zoals de WAM verzekeringen die de overheid ons oplegt. De toekomst is nu, wakker worden overheid!

  3. Robert avatar
    Robert

    Jullie zijn de weg niet kwijt. De overheid is de weg kwijt. Ga zo door. Laat vooral zien wat er mis is en niet klopt. 👍

  4. P.C. Spoor avatar
    P.C. Spoor

    Heerlijk om te zien dat jullie iedere uitweg in dit dialoog langzaam aan dicht timmeren.

    Kunstig dames en heren 🙏👍

  5. William Young avatar
    William Young

    Ten eerste, absoluut alle lof voor de mensen achter legaalrijden.nl !!
    Ik heb een vraag: Ik heb begrepen dat de elektrische steps zonder ondersteuning(dus meetrappen) ook in GB niet legaal zijn, maar dat land zit niet meer in de EU. Zijn wij dan dus nu het enige land in de EU waar men met bijv. dit soort elektrische step niet op de openbare weg mag rijden? Waarom niet mogelijk maken met blauwe verzekeringsplaat? Ik heb begrepen dat je de step ook niet kan verzekeren.(WA).
    Wie kan hier wat commentaar op geven?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *