Terwijl de eerste veilige Stint inmiddels al in brand is gevlogen ontvingen we deze week dan eindelijk de lang verwachte outline voor het toelatingskader van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Nu de rook is opgetrokken kunnen we opmaken dat er met de outline voorlopig weinig veranderd.
LEVS (categorie 1b) moeten nog steeds gekeurd worden. De outline is zo opgesteld dat hij vrijwel exclusief is voor deelsteps en voor fabrikanten die hun e-step willen verbouwen naar de exclusieve Nederlandse RDW norm. Inclusief WAM verzekering volgens het Duitse model.
In oktober gaf minister van Nieuwenhuizen nog aan dat ze ging kijken of LEVs gelijkgesteld kunnen worden aan een elektrische fiets. Met het Duitste model waar nu voor is gekozen is dat onmogelijk.
We weten niet wat er op de exclusieve hackaton voor buitenlandse deelstep fabrikanten is gebeurd maar dat is wel het moment geweest waarop er is besloten om voor het Duitse model te gaan en daarmee de rest van de LEV gebruikers uit te sluiten.
Het lot van de Nederlandse LEV gebruikers ligt nu bij de Tweede Kamer. Hopelijk hebben de Kamerleden wel in de gaten wat er in de rest van de wereld op het gebied van LEVs gaande is en dat we nu al lichtjaren achterlopen in Nederland en legalisatie in 2023 niet meer een reële optie is.
Ondertussen kan je in Nederland als wielrenner gewoon met 50 kilometer per uur op een onverlichte fiets en onverzekerd mensen van de weg rijden. Dat is gewoon legaal en daar doet niemand wat aan. Als je met een e-step, Onewheel, EUC of elektrisch skateboard rond gaat rijden pakt de politie hem af, geeft je een boete en zegt dat ze hem vernietigen. Na een paar weken duikt je LEV dan op via een veilinghuis in opdracht van de domeinen.
Zo gaat de Nederlandse overheid om met slimme vormen van nieuwe mobiliteit en ze doet er alles aan om ze van de weg te houden met vreemde RDW keuringen en WAM verzekeringen die je vrijwel in geen een ander land tegenkomt.
Geef een reactie