Posted on

by

in

Toelatingskader LEVs kan je beter (deel)step toelatingskader noemen

Terwijl de eerste veilige Stint inmiddels al in brand is gevlogen ontvingen we deze week dan eindelijk de lang verwachte outline voor het toelatingskader van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Nu de rook is opgetrokken kunnen we opmaken dat er met de outline voorlopig weinig veranderd. 

LEVS (categorie 1b) moeten nog steeds gekeurd worden. De outline is zo opgesteld dat hij vrijwel exclusief is voor deelsteps en voor fabrikanten die hun e-step willen verbouwen naar de exclusieve Nederlandse RDW norm. Inclusief WAM verzekering volgens het Duitse model. 

In oktober gaf minister van Nieuwenhuizen nog aan dat ze ging kijken of LEVs gelijkgesteld kunnen worden aan een elektrische fiets. Met het Duitste model waar nu voor is gekozen is dat onmogelijk. 

We weten niet wat er op de exclusieve hackaton voor buitenlandse deelstep fabrikanten is gebeurd maar dat is wel het moment geweest waarop er is besloten om voor het Duitse model te gaan en daarmee de rest van de LEV gebruikers uit te sluiten. 

Het lot van de Nederlandse LEV gebruikers ligt nu bij de Tweede Kamer. Hopelijk hebben de Kamerleden wel in de gaten wat er in de rest van de wereld op het gebied van LEVs gaande is en dat we nu al lichtjaren achterlopen in Nederland en legalisatie in 2023 niet meer een reële optie is. 

Ondertussen kan je in Nederland als wielrenner gewoon met 50 kilometer per uur op een onverlichte fiets en onverzekerd mensen van de weg rijden. Dat is gewoon legaal en daar doet niemand wat aan. Als je met een e-step, Onewheel, EUC of elektrisch skateboard rond gaat rijden pakt de politie hem af, geeft je een boete en zegt dat ze hem vernietigen. Na een paar weken duikt je LEV dan op via een veilinghuis in opdracht van de domeinen. 

Zo gaat de Nederlandse overheid om met slimme vormen van nieuwe mobiliteit en ze doet er alles aan om ze van de weg te houden met vreemde RDW keuringen en WAM verzekeringen die je vrijwel in geen een ander land tegenkomt. 

4 reacties op “Toelatingskader LEVs kan je beter (deel)step toelatingskader noemen”

  1. one job avatar
    one job

    YOU HAD ONE JOB

    AND YET YOU FAILED

  2. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    Ik emigreer naar Europa.
    Ooops, dit is Europa……

  3. Jochem avatar
    Jochem

    Echt zo triest dit…

  4. Jochem Strien avatar
    Jochem Strien

    Nederlandse Overheid en Tweede Kamer, wordt wakker, open jullie ogen en kijk naar de rest van de EU en de wereld!
    Daar zijn allerlei soorten LEV’s al jaren toegestaan op de openbare weg en dat gaat prima, ze zijn helemaal ingeburgerd en niet meer weg te denken.
    Het is echt tijd dat NL ook is met de tijd mee gaat op het gebied van LEV’s! Hoe lang willen jullie dit nog tegen gaan houden / zo moeilijk maken om LEV’s de weg op te krijgen?

    Bij O.A. de Mediamarkt in NL kan je al e-steps kopen, 66 soorten! Met pallets vol staan ze daar, en wat staat er onderandere op het kaartje? ‘Deze step is inklapbaar. Je neemt hem dus handig mee in de trein of auto’.
    En dan staat er letterlijk dikgedrukt bij ‘Let op! Niet geschikt voor de openbare weg.’……

    Nogmaals, hoe lang moeten we nog achterlopen op de rest van de EU/wereld?!

    Ga AUB voor het Belgische toelatingskader, het heeft lang genoeg geduurd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *