Posted on

by

in

Tenminste 4 e-steps willen een bijzondere bromfiets zijn zonder zadel

Kenteken, minimaal 16 jaar, Max 25 km/u, gebruik is alleen toegestaan met een rijbewijs of een bromfietsrijbewijs. Het zijn de eisen om in Nederland een snorfiets te gebruiken op de openbare weg.

Dankzij verouderde wetgeving zijn er op dit moment ook ondernemers bezig om e-steps via de bovenstaande eisen op de weg te krijgen in Nederland.

Een e-step is dan ineens een bijzondere bromfiets en kan via een RDW-keuring gelijkgesteld worden aan een snorfiets met een maximale snelheid van 25 KM/u.

Vreemd want voor een e-bike die ook 25 KM/u kan rijden is dat niet nodig. Zelfs geen verplichte verzekering, geen kenteken en er is ook geen minimale leeftijd.

Er zijn op dit moment een handvol ondernemers bezig om hun in China geassembleerde e-steps via de RDW als bijzondere bromfiets goedgekeurd te krijgen. Opvallend is ook dat deze e-steps nu ineens geen zadel meer hebben. Eerder was dat een criterium om een e-step legaal op de weg te krijgen in Nederland.

Voor een leek is het verschil tussen een ongekeurde Xiaomi, Segway, Zero, Apollo, Micro, Wind-Goo of een KIQ e-step zonder RDW keuring niet te zien. Het verschil zit hem in een nummerbord met kenteken.

Wij vinden het logisch dat een e-step die harder dan 25 KM/u gaat een kenteken of een verplichte verzekering zou moeten hebben. E-steps die maximaal 25 KM/u kunnen rijden zouden net als in tenminste 19 EU-lidsaten gelijkgesteld moeten worden aan een fiets.

Eén reactie op “Tenminste 4 e-steps willen een bijzondere bromfiets zijn zonder zadel”

  1. Chinese fatbikes voornamelijk oorzaak van fatbike ellende in Nederland – LegaalRijden

    […] kennen het recept inmiddels al. Als je het als Overheid niet meer weet maak je van LEVs een bijzondere bromfiets. De […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *