Posted on

by

in

Te druk op het fietspad voor toekomstige LEVs maar niet voor extra fietsen

In december 2019 schreven we het volgende op Legaalrijden.nl:

De helft van de autoritten in Nederland is korter dan 7,5 kilometer. Een afstand die perfect met een fiets maar zeker ook met een PLEV te overbruggen is.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) lanceerde vandaag de campagne Daszogefietst.nl een campagne die Nederlanders uit de auto wil halen. Doel is dat er in 2027 20% meer gefietst wordt dan in 2017 en in 2025 wil de overheid graag zien dat er 100.000 meer mensen naar het werk fietsen dan begin 2022.

Een derde van alle autoverplaatsingen in Nederland is korter dan 5km en dan zit er meestal ook maar 1 persoon in een auto. Ritten die prima met de fiets te doen zijn maar natuurlijk ook met Lichte Elektrische Voertuigen. De overheid spreekt alleen over de fiets en negeert LEVs. Volgens de Fietsersbond is het nu al te druk op het fietspad om LEVs toe te laten maar blijkbaar zijn honderdduizenden extra fietsers op het fietspad erbij geen enkel probleem. Wie het nog snapt mag het zeggen…. Het gelegenheidsargument “eigen fietspad eerst” van de fietslobby gaat helaas niet meer op na vandaag. Met dank aan de overheid.

9 reacties op “Te druk op het fietspad voor toekomstige LEVs maar niet voor extra fietsen”

  1. Nick avatar
    Nick

    Ik sprak zaterdag bij de demonstratie van Legaalrijden iemand die zei tegen mij dat er in Frankrijk op sommige plekken al meer esteps dan fietsen worden verkocht. Dan snap je ook waarom de overheid esteps van de weg wil houden.

  2. Senna avatar
    Senna

    Legaalrijden loopt lichtjaren vooruit op de visie van de overheid!

  3. Kees van der Meijden avatar
    Kees van der Meijden

    Fietslobby tegen overheid: levs zijn te gevaarlijk omdat het te vol is op het fietspad. Het is nu al te druk op het fietspad.

    Overheid: yeah right we laten in plaats van levs honderdduizenden extra fietsers toelaten.

    Gevolg: nog meer fietsdoden en ongevallen en ondertussen maar blijven volhouden dat levs gevaarlijk zijn.

  4. Mark avatar
    Mark

    PON (van VW en Audi) bezig 15 fietsmerken.

    Die vinden het helemaal niet leuk als mensen stepjes gaan kopen ipv fietsen.

    Gelukkig maar dat we erop kunnen vertrouwen dat in Nederland de overheid zich nooit laat beïnvloeden door grote bedrijven. kuch kuch

  5. Jochem avatar
    Jochem

    Geen plek voor LEV’s op het fietspad maar wel voor 100.000 extra fietsen. LEV’s nemen minder plek in op het fietspad. Dan verzinnen ze maar dat LEV’s gevaarlijk(er) zijn terwijl overal ter wereld al jaren duidenlijk is dat dat niet zo is (het is net als de fiets, auto, scooter etc net zo gevaarlijk als dat de bestuurder het maakt). Het is echt zo’n extreem smerig spelletje wat er met de Nederlandse burger gespeeld wordt, echt ongelofelijk… 🤦‍♂️

    1. Jochem avatar
      Jochem

      Ohja, ook LEV’s maar even vergelijken met de Stint, omdat het kan.
      ER STAAT MAAR 1 PERSOON OP EEN LEV!

      1. Rb1 avatar
        Rb1

        en ondertussen rijden die dingen wel rond.. oh nee sorry BSO bus want die zijn anders???

  6. Tessa avatar
    Tessa

    Je zou verwachten dat de Fietsersbond tegen meer fietsers op het fietspad is. Het was nu al te druk op het fietspad toch? Zo doorzichtig dit. De directeur van de Fietsersbond roept op tot fiscale beloning van gebruikers van de fiets zodat PON die ook de Fietsersbond sponsord nog meer fietsen kan verkopen. Het is gewoon ordinaire handel.

  7. Jochem avatar
    Jochem

    Te druk op het fietspad blablabla en wel volle bak dit en soortgelijken verkopen.
    https://www.decathlon.nl/p/elektrische-cargofiets-longtail-r500/_/R-p-329177?mc=8605830

    Man man man… 🤦‍♂️

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *