In 2020 maakte Swapfiets van investeringsmaatschappij Pon (automotive) bekend dat het de intentie had om de grootste speler in micro-mobiliteit te worden in Londen, Milaan en Parijs. Naast de bekende fietsen met de blauwe band maakte het bedrijf ook bekend dat het nieuwe elektrische vervoersmiddelen zoals de elektrische step ging toevoegen aan het abonnementsmodel.
Swapfiets gaf aan dat de e-Kick e-step van Swapfiets naast de bekende fiets met de blauwe voorband een handige toevoeging is voor woon-werkverkeer of voor de ‘first en last mile’ bij reizen met het openbaar vervoer. Het succes van de Swapfiets is duidelijk maar van de e-step van Swapfiets hebben we daarna niet veel meer vernomen.
Blijkbaar is de opvouwbare e-Kick e-step van Swapfiets niet echt een succes geworden want we zien ze inmiddels nieuw in doos opduiken via Marktplaats voor €250 maar ook in België.
Triest om te zien dat een innovatief Nederlands bedrijf niet eens in hun thuisland vanwege de belemmerende wet- en regelgeving een e-step kan lanceren en blijkbaar is het in het buitenland ook niet helemaal gelukt.
De e-Kick van Swapfiets is deels ontworpen als afstudeerproject aan de TU Delft onder supervisie van Prof. ir. Jos Oberdorf, Hoogleraar Product Architecture Design aan de faculteit Industrieel Ontwerpen. Maar blijkbaar is die kennis ook niet goed genoeg voor het goedkeuringsproces voor de toelating van e-stepjes op de openbare weg in Nederland.
We weten niet of Swapfiets hun e-step ook voor keuring heeft aangeboden bij het ministerie van I&W en de RDW. Het eisenpakket in Nederland bestaat uit 46 artikelen van meer dan 6.000 woorden die eisen dat een e-step gelijkwaardig gemaakt wordt aan een bijzondere bromfiets.
We kunnen inmiddels stellen dat één van de grootste verzekeraars in Nederland en de automotive industrie het ook niet voor elkaar hebben gekregen om een elektrische step op de Nederlandse markt te lanceren.
Er is al behoorlijk wat geld verbrand door de niet haalbare eisen waardoor al meerdere Nederlandse fabrikanten die e-steps op de markt wilden brengen failliet zijn gegaan. Ondertussen rijden de e-steps die hier niet de weg op mogen wereldwijd al rond zonder noemenswaardige problemen. De problemen die er zijn zien we bij deelsteps, niet bij persoonlijk gebruik.
Geef een reactie