Posted on

by

in

Steeds meer kritiek op omslachtig LEV kader

De RDW heeft in opdracht van met ministerie van I&W technische eisen opgesteld waar toekomstige (persoonlijke) LEVs aan moeten voldoen. Het is als een slager die zijn eigen vlees moet keuren want o.a. de beleidsregel voor bijzondere bromfietsen is als uitgangspunt meegenomen. Daarbij ook verwijzingen naar het Duitse model. 

Deze exclusieve eisen voor LEVs die je vrijwel in geen enkel ander land tegenkomt zijn de afgelopen maanden onder de loep genomen door experts van de TU-Delft, TNO, SWOV en HAN. Hun bevindingen worden eind deze maand aan stakeholders voorgelegd. 

Ook wij zijn daarbij aanwezig maar het gaat dan in ons geval alleen over de eisen voor de e-step. Denk aan de banden, verlichting en reminrichting. Andere LEVs zonder stuur zijn uitgeloten. Mede door misleidende informatie van de kennisinstituten die nu weer onderzoek doen naar de technische eisen. 

Ondertussen zijn er steeds meer stakeholders die de technische eisen voor LEVs, het uitsluiten van LEVs zonder stuur en de plannen voor toelating via keuringen en WAM verzekeringen in twijfel trekken. 

Het ministerie kiest voor een afwijkend Duits model wat we niet zien in de overige 18 EU-lidstaten. Daar mogen LEVs met en zonder stuur al lang rondrijden zonder (RDW) keuringen en een aansprakelijkheidsverzekering. 

6 reacties op “Steeds meer kritiek op omslachtig LEV kader”

  1. JS avatar
    JS

    Gek hè?! Dat ze gewoon het Belgische toelatingskader overnemen, alle soorten en meer LEV’s blijven toch wel komen in NL. Het is gewoon de toekomst en steeds meer mensen zijn het uitstellen van legaliseren zat, en terecht! De mensen bij de NL Overheid die de LEV’s illegaal houden moeten zich kapot schamen!

  2. Tim luyten avatar
    Tim luyten

    Inderdaad heel gek dit.
    Waarom niet eerst proberen met zelfregulering zodat iedereen zich kan verzekeren. Achteraf kan op basis van cijfers nog steeds bijgestuurd worden.
    Volgens mij vreest de fietsersbond dat hun 65+ leden met e-bike er met kop en nek bovenuit gaan steken.

    Meten is weten hebben ze me altijd geleerd…

  3. Paulus avatar
    Paulus

    Wat is er verder bekend over de gelijkstelling van de e-step met trapondersteuning aan de e-bike met trapondersteuning? Ik zie/hoor daar niets meer over. Ook is mijn vraag daaromtrent aan het Ministerie van I&W nog niet beantwoord.

  4. Romen avatar
    Romen

    Zeker gek om zo lang al achter de feiten aan te lopen…vandaar dat ik na 2 jaar wachten gewoon een OW heb aangeschaft. De reacties zijn altijd geweldig enthausiast als ze me zien rijden en mensen snappen niet dat het illegaal is. E-steps trouwens ook niet. Om me heen zie ik toch een groep mensen die ondanks het verbod toch LEV berijden. We komen er wel hoop ik!

    1. Kuro avatar
      Kuro

      Een combinatie van lafheid i.v.m. de debakel rond de Stint waar de overheid een gebruikersfout heeft afgerekend op de ontwerper (ondanks RDW goedgekeurd) en een grote lobby-pot vanuit de e-bike industrie in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *