Afgelopen donderdag deden we mee met de stakeholdersessie van het ministerie van I&W over het toelatingskader van LEVs. Eind 2020 is er al een outline naar de Tweede Kamer gestuurd waarin een aantal dingen zijn bepaald waar wij geen of nauwelijks inspraak op hebben gehad. Zoals de categorie-indeling met de wijze van toelating voor LEVs op de openbare weg.
In de outline staat dat LEVs net als nu gekeurd moeten worden voor toelating als bijzonder bromfiets of via het Duitse model. Daarnaast moeten LEVs voorzien zijn van een kenteken en een WAM verzekering. Volgens ons onnodig zware maatregelen voor de legalisering van LEVs die ook makkelijk te weerleggen zijn omdat ze nergens in Europa op deze manier LEVs worden toegelaten op de openbare weg. Zelfcertificering en toezicht vanuit de markt plus een AVP verzekering is de norm in tenminste 18 EU lidstaten. Behalve in Nederland.
Wat wij proeven is dat instellingen zoals de RDW maar ook verzekeraars een voorkeurs behandeling krijgen. Zo hoorden we in december al dat LEVs verzekerd moeten worden via een WAM verzekering met een sticker op de Duitse manier. Niemand wil keuringen maar de RDW is verweven met I&W en wil dat wel. Dus wat staat er in de outline? Keuringen…
Ditmaal ging het o.a. over de maximumconstructiesnelheid van LEVs, wij vinden dat, dat 25 KM/u moet zijn maar er is ook gesproken over 20 KM/u. Er was ook nogal wat discussie over helmplicht. Wij vinden dat gebruikers van een LEV zonder stuur een helm moeten dragen. Volgens het ministerie lijkt een LEV meer op een fiets dan een brom- of snorfiets en zou een helm daarom niet verplicht moeten zijn. Vreemd is dan weer wel dat als we over helmen praten een LEV ineens wel gelijkgesteld kan worden aan een fiets en als het om keuringen of verzekeringen gaat dan stelt het ministerie een LEV gelijk aan een (bijzondere) bromfiets. Dat is ook precies wat wij stellen, een LEV zou gelijk moeten staan aan een fiets en niet aan een bromfiets.
De stakeholdersessie was positief en we hebben ook een aantal vooroordelen over LEVs kunnen weerleggen bij andere stakeholders. Het is misschien niet wat ze altijd graag willen horen maar wij gaan uit van feiten en die zijn bij persoonlijk gebruik van LEVs veel positiever dan men vaak denkt.
Geef een reactie