Vanavond was er een kort debat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid waar LEVs met stuur zoals de e-step ook ter sprake kwamen. Mahir Alkaya van de SP diende de volgende motie in:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
Van mening dat licht elektrische voertuigen met stuur een welkome aanvulling zijn op het gebied van schone mobiliteit;
Van mening dat voor deze voertuigen dezelfde eisen gesteld zouden moeten worden als voor elektrische fietsen;
Verzoekt de regering om in het LEV-kader geen strengere eisen op te nemen dan gelden voor elektrische fietsen, zoals een verzekeringsplicht en een helmplicht;
En gaat over tot de orde van de dag
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ontraad de motie en moet nog even wennen want hij weet het verschil tussen een e-bike en een e-step nog niet helemaal of hij haalt ze door elkaar dat kan natuurlijk ook. Aanstaande dinsdag zal er gestemd worden over de motie.
De motie van Mahir Alkaya van de SP staat ook in onze position paper. De minister ontraad de motie maar die is niet heel vreemd omdat ze dat al doen in de overige 19 Europese lidstaten. LEVs gelijkstellen aan een fiets of e-bike. Met het ontraden van de motie negeert Nederland de wetgeving die al is toegepast in de overige lidstaten.
Het lot van LEVs met stuur is al bepaald in het voorlopig LEV kader. Daar staat in dat je een e-step moet bouwen volgens de exclusieve wensen van de Nederlandse overheid. Alle e-steps die je nu al op de weg ziet rijden blijven in 2023 als de nieuwe wetgeving ingaat nog net ze verboden als nu. De overheid doet alsof het gaat veranderen maar er zal net als nu geen één e-step die je al in de rest van de wereld ziet rondrijden in Nederland door de keuring komen.
De inbreng van de motie van Alkaya en het antwoord van Harbers kan je hier zien.
Geef een reactie