Posted on

by

in

Samenvatting debat verkeersveiligheid in de Tweede Kamer

NPO Politiek heeft een korte samenvatting gemaakt van het debat van gisteren in de Tweede Kamer. Hier kan je ook nog een samenvatting lezen van het debat.

Wat ons nog opviel in het debat is dat de minister spreekt dat ze toelating van PLEV’s het liefst Europees wil regelen: “dan is het voor de fabrikanten van de voertuigen ook overzichtelijk want dan kunnen ze deze in elk Europees land conform dezelfde eisen hun producten verkopen en dan weten gebruikers ook waar ze aan toe zijn”. Het punt is dat gebruikers al weten waar ze aan toe zijn en dingen regelen via Europa duurt meestal jaren en we lopen al jaren achter.

De verkoop is ook niet het probleem en voor fabrikanten is het al overzichtelijk want ze kunnen hun PLEV’s al in elk land verkopen alleen is Nederland het enige land in Europa waar ze niet de weg op mogen. Dat is het probleem. Inmiddels rijden er duizenden onverzekerd rond. Geen wegpiraten maar gewoon forensen die er mee naar hun werk gaan of mensen die ze gebruiken als handig innovatief vervoermiddel. Die zou je zelfs nu al tegemoet kunnen komen met een pilot. 

Tot slot willen we namens onze achterban maar ook namens Legaalrijden.nl iedereen bedanken voor het debat en in het bijzonder nogmaals Cem Laçin van de SP en Remco Dijkstra van de VVD. Veel eigenaren van licht gemotoriseerde voertuigen hebben het debat live gevolgd. In heel wat WhatsApp groepen zagen we live commentaar over het debat en dat was al een stuk milder dan de vorige keer. Het gaat de goed kant op.

Enig pijnpuntje was wel dat enkele leden van de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat meestal spreken over e-steps terwijl wij het liefst praten over (Persoonlijke) Licht Elektrische Voertuigen. Anders lijkt het alsof het alleen gaat over de legalisatie van de e-step en die fout hebben ze in Duitsland al gemaakt. En ja we moeten snel aan tafel met het ministerie of deelnemen aan de hackaton want de kennis die van de gebruikers die wij vertegenwoordigen kan echt veel beter benut worden in het proces. 

Voor de fijnproevers is het volledige Algemeen Overleg verkeersveiligheid nog via deze link terug te kijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *