Eigenaren van licht elektrische voertuigen dragen mee aan de vermindering van luchtvervuiling. Door de corona-maatregelen daalde de uitstoot van vervuilende stoffen zoals koolstofdioxide (CO2) en stikstofdioxide (NO2) tussen de 20 en 60% in Nederland.
Uit metingen blijkt dat de lucht in Rotterdam in de maanden april en mei een stuk schoner was dan voorgaande jaren. In het centrum is gemiddeld 15% minder stikstof gemeten vanwege de lockdown. Langs snelwegen was dit percentage nog hoger.
Door de lockdown bleek dat de luchtkwaliteit in het centrum op straatniveau snel verbeterde door de afname van het aantal auto’s in de stad. Het stadsbestuur van Rotterdam wil het autoverkeer door het centrum nu gaan verminderen. Iets wat ze in veel steden in Europa al lang gedaan hebben.
De gemeente hoopt ook dat het mobiliteitsgedrag van Rotterdammers anders gaat worden. Tijdens de coronacrisis zijn meer mensen gaan fietsen. Rotterdam is ook een stad die positief is over het gebruik van LEV’s. Zelfs partijgenoten van minister van Nieuwenhuizen in de Rotterdamse gemeenteraad snappen niet waarom toelating van LEV’s zo lang op zich laat wachten.
In steden als Parijs en Antwerpen weren ze ook met succes auto’s uit het centrum. Fietsers en gebruikers van LEV’s rijden daar zonder problemen rond. Waarom dat hier nog steeds niet kan snapt echt niemand meer.
Geef een reactie