Verwarring door een bericht in het Algemeen Dagblad vandaag. verkeerswethouder Judith Bokhove heeft de gemeenteraad van Rotterdam laten weten dat er volgend jaar maximaal duizend deelsteps mogen rondrijden in de stad.
Volgend jaar? Hebben we iets gemist? We hebben even gebeld met de woordvoerder van de wethouder en die liet ons weten dat de deelsteps pas in Rotterdam gaan rondrijden als er aangepaste landelijke wetgeving is.
Rotterdam is dus niet een republiek waar de landelijke wetten niet meer gelden. De gemeente heeft al wel gesprekken gevoerd met 15 partijen die deelsteps kunnen aanbieden.
Een andere mogelijkheid is dat de gemeente kiest voor elektrische deelsteps die al goedgekeurd zijn voor de openbare weg en gelijkgesteld worden met een snorfiets. Dit zijn niet het soort deelsteps die je in de rest van Europa ook ziet rondrijden. Denk daarbij vooral aan een e-step met zadel, achteruitkijkspiegel en richtingaanwijzers.
Ontstaan door exclusieve Nederlandse keuringen die je verder nergens anders in de wereld tegenkomt. Ook niet het soort e-step waar de meeste mensen mee gezien willen worden en daarbij heb je er ook een rijbewijs voor nodig om er op te kunnen rijden omdat ze gelijkgesteld worden aan een snorfiets.
De licht elektrische vervoermiddelen die wij promoten met de Legaalrijden petitie willen we gelijkstellen aan een (elektrische) fiets. Daar vallen de deelsteps die nu al in 18 EU-lidstaten rondrijden ook onder.
Geef een reactie