Posted on

by

in

Rondetafelgesprek over LEV-kader in de Tweede Kamer… wanneer?

Het ministerie van I&W werkt nog steeds aan een LEV-kader voor Nederland. Verwacht daar niet veel van want de lijn van het kabinet is duidelijk. LEVs worden vanaf 2024 toegestaan via keuringen (net als nu), je moet ze verzekeren als een brom- of snorfiets met een verzekeringssticker. Met de kennis van nu houden de keuringen in dat alle LEVs die nu al te koop zijn en al rondrijden nooit legaal op de openbare weg mogen rijden. Daarnaast zijn LEVs zonder stuur zoals de Onewheel, EUC of elektrische skateboards uitgesloten van het LEV-kader. Nederland wijkt daarin ook af op de manier hoe ze het in de meeste Europese lidstaten geregeld hebben. Zelfregulering, qua regelgeving gelijkstellen aan de fiets en verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering. Een meerderheid van de

Voor Tweede Kamerleden is het belangrijk om over de juiste informatie te beschikken om degelijke wet- en regelgeving te implementeren. De informatie die de leden nu hebben ontvangen is gecreëerd vanuit de overheid en opgesteld door kennisinstituten die zelf nog nooit een LEV hebben gebruikt of aangeraakt. Vanuit de fietslobby is er daarnaast een beeld gecreëerd dat LEVs gevaarlijk zijn. Dat is bij deelsteps zeker het geval maar bij persoonlijk gebruik van LEVs zien we een heel ander beeld, ze zijn nihil.

Stint

Van de kennis van gebruikers is helaas nauwelijks gebruik gemaakt. Tweede Kamerleden vergelijken LEVs nog steeds met de Stint terwijl iedereen snapt dat dit een krankzinnige oneerlijke vergelijking is. Daarnaast is de oorzaak van het Stint ongeval nooit achterhaald en kan het wat ons betreft ook niet worden gebruikt als voorbeeld. De mogelijke gevolgen zijn een aanname en gebaseerd op drijfzand.

Rondetafelgesprek

Tweede Kamerleden hebben wat ons betreft onvoldoende informatie om een goede beslissing te nemen over het LEV-kader. Wij hebben in 2020 bij de commissie van I&W er al op aangedrongen om een rondetafelgesprek over LEVs te houden in de Tweede Kamer. Toen kwam er helaas corona. In mei van dit jaar deden we hetzelfde en schreven we alle Tweede Kamerleden die er toe doen aan om een rondetafelgesprek te organiseren met ons.

We spraken ook met Tweede Kamerlid Haverkort van de VVD en hij gaf aan om er na het zomerreces naar te kijken. Omdat het volgende week weer herfstreces is hebben we hem dit weekend nog een reminder gestuurd. Een rondetafelgesprek kan worden georganiseerd op voordracht van een tweede Kamerlid.

Onverzekerd 

Inmiddels rijden er in Nederland al een paar honderdduizend mensen illegaal en onverzekerd rond op LEVs. Als ze met hun LEV naar de 18 Europese lidstaten (op vakantie) gaan waar het wel is toegestaan zijn nog steeds onverzekerd omdat verzekeraars nog niks hebben geregeld. 4 jaar geleden hebben we ze daarop al aangesproken.

Peiling

We hebben deze zomer een representatieve peiling gehouden onder 1700 LEV eigenaren en toekomstige LEV gebruikers. 1211 mensen reageerden op de peiling  en daarmee is het een betrouwbare en degelijke peiling. TNS NIPO doet regelmatig onderzoek met iets meer dan duizend deelnemers onderzoek wat als representatief is overgenomen door alle media in Nederland. IPSOS gebruikt voor de politieke barometer een panel van 1000 deelnemers en Maurice de Hond gebruikt voor Peil.nl een panel van 800 tot 1000 deelnemers.

Het onderzoek omvatte 4 vragen

1. Willen jullie dat e-steps door de RDW gekeurd worden? 45% Ja / 55% nee
2. Wil je, je LEV zoals de e-step, Onewheel, EUC of ESK8 verzekeren (WAM-verzekering) met een nummerbord (sticker)? 40% ja / 60% nee
3. Wil je, je LEV net zo verzekeren als je fiets? 83% ja / 17% nee

Jullie boodschap is helder, nu moeten we het nog over zien te brengen naar de mensen die ons vertegenwoordigen.

12 reacties op “Rondetafelgesprek over LEV-kader in de Tweede Kamer… wanneer?”

  1. Theo avatar
    Theo

    Tweede Kamerleden willen vooral dat je op hun stemt. Ik doe dat al 3 jaar niet meer vanwege dit soort onkunde. De overheid is er niet voor mij maar tegen mij. Ergst is dat ik niet (veilig) kan rondrijden op de manier die ik wil. Het voelt alsof je met een tank de openbare weg op Will en de overheid er alles aan doet om dat tegen te houden. Ik negeer de overheid en wetgevers inmiddels. Jaren wachten op iets wat je in één middag kan regelen is voor mij niet te bevatten.

  2. Harrold avatar
    Harrold

    Nederland is het enige land ter wereld waar ze een e-step gelijk willen stellen aan een bromfiets. Dat zegt volgens mij al genoeg.

  3. nik avatar
    nik

    ik step nu al ruim 6 maanden in oostenrijk wonende. het liefst niet in de stad, maar meer door heuvels en bos. echter barst het in de stad van deel en eigen bezit steps. de mooie en veilige fietspaden volgens nederlands model mis ik hier echter.

  4. Pietjan avatar
    Pietjan

    Nederland is perfect voor LEVS. Helaas is het niet anders dan geldende rechtsregels die op dit moment gelden. Jammer, want Nederland wil schoner en duurzamer worden maar dat is het bij lange na niet. Hier in de stad hebben ze alle Groene Go-scooters weggehaald omdat ze overal en nergens werden geparkeerd. Als je LEVS toestaat met een WA-verzekering dan is dat een goed begin. En eigenaren parkeren hun LEVS en nemen deze ook weer mee naar huis.

  5. Peter avatar
    Peter

    Als schade door n Lev bijvoorbeeld niet onder de WA-verzekering valt, moet in de wet toch omschreven staan waarom de schade (niet de Lev) verzekerd is.

    Daar lijkt mij wat winst mee te halen

  6. Rik avatar
    Rik

    Ik word zo moedeloos van de houding van Nederland op dit vlak. Fietsland bij uitstek, waar alle veilige en onveilige soorten (bak-, race- en elec) fietsen zijn toegestaan met een simpele WA verzekering. Maar o jee, een e-stepje met 1 persoon erop mag hier niet. Dus gaan we op benzine met de auto naar het station i.p.v. met de step voor het voor- en natransport. Opvouwbaar in bus of trein.
    Kijk naar wetgeving in de hele EU waar een step overal wél toegestaan is. Voorbeelden genoeg.
    We zijn een ontwikkelingsland wat dit betreft.

  7. Rob avatar
    Rob

    De genoemde peiling bestond uit 4 vragen. Ik zie er maar 3 ???
    Verbaast me dat nog zoveel gebruikers een RDW keuring willen en een nummerbord op hun LEV. Had ik niet verwacht. Wat zou hun beweegreden kunnen zijn?

    1. Peter avatar
      Peter

      Hier staat het volledige bericht over de peiling inclusief vraag 4:

      http://www.legaalrijden.nl/blog/meerderheid-nederlanders-willen-e-step-en-andere-levs-verzekeren-als-een-fiets/

      Feit is wel dat er een meerderheid is om LEVs te verzekeren als een fiets en niet als een brom of snorfiets.

  8. Menno avatar
    Menno

    Ja dikke vinger, duurt lang. Net ook maar een escooter gekocht. Scheelt me weer reistijd en kosten naar werk. Nederlands moet ff wakker worden en om zich heenkijken. Je loopt achter.

  9. Aitor avatar
    Aitor

    Hello, is there an update on the discussion or what will happen?

  10. Nicole avatar
    Nicole

    Al iets gehoord van Haverkort van de VVD? Kunnen we niet beter andere Tweede Kamerleden aanschrijven? Dit gaat nog jaren duren en Haver dinges is VVD, zelfde als Harbers die hele handel blokkeert.

  11. Mark avatar
    Mark

    De regels worden zo streng(duur) dat alle fun eruit gaat.

    Sowieso gaat het jaren duren voordat ze uberhaupt beginnen met nadenken over monowheels. Geen stuur, geen rempedaal. Dat wordt ze allemaal te moeilijk.

    Maargoed, stepjes gaan wel legaal worden. Ik vind die alleen wel retesaai.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *