Het ministerie van I&W werkt nog steeds aan een LEV-kader voor Nederland. Verwacht daar niet veel van want de lijn van het kabinet is duidelijk. LEVs worden vanaf 2024 toegestaan via keuringen (net als nu), je moet ze verzekeren als een brom- of snorfiets met een verzekeringssticker. Met de kennis van nu houden de keuringen in dat alle LEVs die nu al te koop zijn en al rondrijden nooit legaal op de openbare weg mogen rijden. Daarnaast zijn LEVs zonder stuur zoals de Onewheel, EUC of elektrische skateboards uitgesloten van het LEV-kader. Nederland wijkt daarin ook af op de manier hoe ze het in de meeste Europese lidstaten geregeld hebben. Zelfregulering, qua regelgeving gelijkstellen aan de fiets en verzekeren via je aansprakelijkheidsverzekering. Een meerderheid van de
Voor Tweede Kamerleden is het belangrijk om over de juiste informatie te beschikken om degelijke wet- en regelgeving te implementeren. De informatie die de leden nu hebben ontvangen is gecreëerd vanuit de overheid en opgesteld door kennisinstituten die zelf nog nooit een LEV hebben gebruikt of aangeraakt. Vanuit de fietslobby is er daarnaast een beeld gecreëerd dat LEVs gevaarlijk zijn. Dat is bij deelsteps zeker het geval maar bij persoonlijk gebruik van LEVs zien we een heel ander beeld, ze zijn nihil.
Stint
Van de kennis van gebruikers is helaas nauwelijks gebruik gemaakt. Tweede Kamerleden vergelijken LEVs nog steeds met de Stint terwijl iedereen snapt dat dit een krankzinnige oneerlijke vergelijking is. Daarnaast is de oorzaak van het Stint ongeval nooit achterhaald en kan het wat ons betreft ook niet worden gebruikt als voorbeeld. De mogelijke gevolgen zijn een aanname en gebaseerd op drijfzand.
Rondetafelgesprek
Tweede Kamerleden hebben wat ons betreft onvoldoende informatie om een goede beslissing te nemen over het LEV-kader. Wij hebben in 2020 bij de commissie van I&W er al op aangedrongen om een rondetafelgesprek over LEVs te houden in de Tweede Kamer. Toen kwam er helaas corona. In mei van dit jaar deden we hetzelfde en schreven we alle Tweede Kamerleden die er toe doen aan om een rondetafelgesprek te organiseren met ons.
We spraken ook met Tweede Kamerlid Haverkort van de VVD en hij gaf aan om er na het zomerreces naar te kijken. Omdat het volgende week weer herfstreces is hebben we hem dit weekend nog een reminder gestuurd. Een rondetafelgesprek kan worden georganiseerd op voordracht van een tweede Kamerlid.
Onverzekerd
Inmiddels rijden er in Nederland al een paar honderdduizend mensen illegaal en onverzekerd rond op LEVs. Als ze met hun LEV naar de 18 Europese lidstaten (op vakantie) gaan waar het wel is toegestaan zijn nog steeds onverzekerd omdat verzekeraars nog niks hebben geregeld. 4 jaar geleden hebben we ze daarop al aangesproken.
Peiling
We hebben deze zomer een representatieve peiling gehouden onder 1700 LEV eigenaren en toekomstige LEV gebruikers. 1211 mensen reageerden op de peiling en daarmee is het een betrouwbare en degelijke peiling. TNS NIPO doet regelmatig onderzoek met iets meer dan duizend deelnemers onderzoek wat als representatief is overgenomen door alle media in Nederland. IPSOS gebruikt voor de politieke barometer een panel van 1000 deelnemers en Maurice de Hond gebruikt voor Peil.nl een panel van 800 tot 1000 deelnemers.
Het onderzoek omvatte 4 vragen
1. Willen jullie dat e-steps door de RDW gekeurd worden? 45% Ja / 55% nee
2. Wil je, je LEV zoals de e-step, Onewheel, EUC of ESK8 verzekeren (WAM-verzekering) met een nummerbord (sticker)? 40% ja / 60% nee
3. Wil je, je LEV net zo verzekeren als je fiets? 83% ja / 17% nee
Jullie boodschap is helder, nu moeten we het nog over zien te brengen naar de mensen die ons vertegenwoordigen.
Geef een reactie