Posted on

by

in

Referendum in Parijs 90% tegen deelsteps van Lime, Dott en Tier

We zagen het in 2021 al aankomen maar in oktober 2022 gaf de loco burgemeester van Parijs pas aan dat hij het gedoe met deelsteps spuugzat was. Gebruikers van deelsteps veroorzaken aanzienlijk veel ongevallen, ze veroorzaken overlast doordat ze overal worden achtergelaten en gebruikers van deelsteps respecteren de verkeersregels niet. De loco-burgemeester van Parijs stelde een ultimatum van 1 maand aan de leveranciers van deelsteps. In die tijd moesten ze alle problemen die deelsteps veroorzaken oplossen. Dat lukte niet en daarop stelde de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo een referendum voor.

Dat referendum was gisteren en de uitslag is duidelijk. 90% van de mensen die hebben gestemd (100.000 stemmen) is tegen de verhuur van de deelsteps van Lime, Dott en Tier in Parijs. Het bindend referendum was uitgeschreven omdat er een toenemend aantal mensen gewond raakte op deelsteps. Bij persoonlijk gebruik ligt het aantal ongevallen aanzienlijk lager en particuliere e-steps maakten ook geen deel uit van de stemming. Vorig jaar werden er in Parijs meer e-steps (700.000) verkocht dan fietsen.

Lime, Dott en Tier voerden de afgelopen tijd op sociale media een campagne om mensen voor te laten stemmen maar dat is dus niet helemaal gelukt. Gisteren kon je ook de hele dag gratis rijden op een deelstep in Parijs. Of er nog veel over waren weten we niet want veel deelsteps gingen afgelopen weken in vlammen op bij de protest acties tegen de verhoging van de pensioenleeftijd in Parijs.

Deelsteps hebben dankzij de bereiders daarvan wereldwijd bijgedragen aan een slecht beeld van elektrische steps. Het is ook een van de oorzaken dat ze in Nederland nog steeds verboden zijn. Ze worden door tweede Kamerleden weggezet als gevaarlijk en diezelfde Tweede Kamerleden weten niet eens het verschil tussen een deel en privé e-step. Ze hebben er ook nog nooit op gereden, laat staan aangeraakt of in het echt gezien. Helaas gaan ze er wel over en ook deze uitslag vanuit Parijs zal worden misbruikt als “zie je wel ze zijn veel te gevaarlijk, er gebeuren teveel ongelukken mee, etc, etc. Deelsteps zijn helemaal niet gevaarlijk, de mensen die ze misbruiken zijn dat. Legaalrijden was onlangs nog in Parijs en de deelsteps die daar te huur waren was niks mis mee, ook de manier waarop je ze moest parkeren in aangewezen parkeerplekken was keurig geregeld.

Het ziet er dus naar uit dat Parijs de contracten met Lime, Dott en Tier niet gaat verlengen en dat deelsteps na deze zomer uit het straatbeeld verdwijnen in Parijs. In Brussel wil men de deelsteps ook verbannen en in steden als Malmö, Barcelona en Montreal zijn ze er ook wel klaar mee.

D66 Amsterdam heeft vorige jaar al aangegeven dat ze geen deelsteps in Amsterdam wil als de wetgeving in 2025 ingaat. In Nederland praat het ministerie van I&W wel met leveranciers van deelsteps via geheime overleggen waar Legaalrijden niet voor is uitgenodigd. Daarbij zit ook de Fietsersbond, RDW en het Verbond van Verzekeraars. LEV gebruikers die persoonlijk een e-step gebruiken worden genegeerd net als brancheorganisaties in Nederland en Europa. Ondertussen worden lopende internetconsultaties van het ministerie van I&W gewoon genegeerd en in de Tweede Kamer afgehamerd zonder stemming. Zo werkt de democratie in Nederland.

In 2019 zegde Legaalrijden in Nederland al de samenwerking met Lime en Bird op.

7 reacties op “Referendum in Parijs 90% tegen deelsteps van Lime, Dott en Tier”

  1. Marie avatar
    Marie

    Ik woon in Parijs en mensen moesten fysiek gaan stemmen voor dit referendum. Dat er een opkomst is van 100.000 mensen is best veel voor zo’n referendum als dit. Ik ben langs gegaan bij een aantal stembureaus en en wat mij opviel is dat er vooral 50+ mensen stonden bij die stembureaus om te gaan stemmen.In Nederlandse media zoals nu.nl en RTL lees ik dat de deelsteps kunnen worden gehuurd door kinderen vanaf twaalf jaar. Dat klopt niet want in de voorwaarden van de deelsteps zoals Lime staat dat je 18 jaar of ouder moet zijn. Je mocht in Parijs een paar jaar geleden vanaf je 12e jaar op een eigen e-step rijden maar dat is inmiddels verhoogd naar 14 jaar. Ben het eens dat jullie zeggen dat het vooral door de gebruikers komt en niet door de deelsteps zelf. Heb ze zelf ook vaak gebruikt en af en toe zijn ze best handig. Lime heeft hier ook elektrische fietsen en die zijn ook prima maar wel duur. Je zit net als de e-step zo op €20 per dag.

    1. Peter avatar
      Peter

      Wij snappen ook niet waar dat gedoe van die leeftijd op deelsteps vandaan komt. Om ze te gebruiken moet je, je ID uploaden via de app om aan te tonen dat je 18 bent.

  2. Don avatar
    Don

    Onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid alleen met de leveranciers van huursteps aan tafel zit. Snappen ze niet dat het geld van de opbrengst van de verhuur naar het buitenland verdwijnt en wij alleen maar overlast krijgen? Heel goed dat Parijs hier mee stopt en laat het een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Parijs was de eerste met deelsteps, dit gaat ook in de rest van de wereld gebeuren. Waarom zit Legaalrijden niet aan tafel bij de transitie van het LEV-kader. De fietslobby die tegen is zit wel aan tafel, dit is toch niet meer uit te leggen? Wat is dit voor een land?

    1. Lex avatar
      Lex

      Wil je echt een verklaring daarvoor? Heel simpel. Er is één woord waar je alles in de Nederlandse politiek mee kan verklaren: Geld.
      Follow the money.

  3. Nico avatar
    Nico

    90% tegen in een bindend referendum, toedeloe Lime, Dott en Tier.

  4. Tessa avatar
    Tessa

    Dat er meer e-steps verkocht worden in Parijs dan fietsen zou al een signaal moeten zijn voor de overheid dat de Fietsersbond NIET aan tafel mag zitten bij de totstandkoming van het LEV-kader.

    Ze zijn faliekant tegen ons soort LEVs en zitten bij de overheid (die ze ook nog eens subsidieert) aan tafel bij de totstandkoming van het LEV-kader en Legaalrijden niet. Net als de RDW en het Verbond van Verzekeraars…. Kom op zeg, Dit neigt naar corruptie. Wat is er met de onderzoeksjournalisten in dit land aan de hand? Wakker worden!!!

  5. Dirk avatar
    Dirk

    Misschien kunnen we hier ook eens een referendum houden waarom ik nog steeds onverzekerd moet rondrijden met mijn e-step, Onewheel, EUC of ESK8 in Parijs. Al deze eLEVs zijn legaal in Parijs maar als Nederlander riskeer ik daar nog steeds een boete van €3750 Dat is al sinds 2020 en er is nog niets aan gedaan. Wat een faalhazen werken er bij de overheid en verzekeraars in dit land? Wie kan dit aan mij uitleggen. http://www.legaalrijden.nl/blog/als-nederlander-rondrijden-op-een-deelstep-in-frankrijk-kan-je-een-boete-opleveren-van-e3750/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *