We zagen het in 2021 al aankomen maar in oktober 2022 gaf de loco burgemeester van Parijs pas aan dat hij het gedoe met deelsteps spuugzat was. Gebruikers van deelsteps veroorzaken aanzienlijk veel ongevallen, ze veroorzaken overlast doordat ze overal worden achtergelaten en gebruikers van deelsteps respecteren de verkeersregels niet. De loco-burgemeester van Parijs stelde een ultimatum van 1 maand aan de leveranciers van deelsteps. In die tijd moesten ze alle problemen die deelsteps veroorzaken oplossen. Dat lukte niet en daarop stelde de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo een referendum voor.
Dat referendum was gisteren en de uitslag is duidelijk. 90% van de mensen die hebben gestemd (100.000 stemmen) is tegen de verhuur van de deelsteps van Lime, Dott en Tier in Parijs. Het bindend referendum was uitgeschreven omdat er een toenemend aantal mensen gewond raakte op deelsteps. Bij persoonlijk gebruik ligt het aantal ongevallen aanzienlijk lager en particuliere e-steps maakten ook geen deel uit van de stemming. Vorig jaar werden er in Parijs meer e-steps (700.000) verkocht dan fietsen.
Lime, Dott en Tier voerden de afgelopen tijd op sociale media een campagne om mensen voor te laten stemmen maar dat is dus niet helemaal gelukt. Gisteren kon je ook de hele dag gratis rijden op een deelstep in Parijs. Of er nog veel over waren weten we niet want veel deelsteps gingen afgelopen weken in vlammen op bij de protest acties tegen de verhoging van de pensioenleeftijd in Parijs.
Deelsteps hebben dankzij de bereiders daarvan wereldwijd bijgedragen aan een slecht beeld van elektrische steps. Het is ook een van de oorzaken dat ze in Nederland nog steeds verboden zijn. Ze worden door tweede Kamerleden weggezet als gevaarlijk en diezelfde Tweede Kamerleden weten niet eens het verschil tussen een deel en privé e-step. Ze hebben er ook nog nooit op gereden, laat staan aangeraakt of in het echt gezien. Helaas gaan ze er wel over en ook deze uitslag vanuit Parijs zal worden misbruikt als “zie je wel ze zijn veel te gevaarlijk, er gebeuren teveel ongelukken mee, etc, etc. Deelsteps zijn helemaal niet gevaarlijk, de mensen die ze misbruiken zijn dat. Legaalrijden was onlangs nog in Parijs en de deelsteps die daar te huur waren was niks mis mee, ook de manier waarop je ze moest parkeren in aangewezen parkeerplekken was keurig geregeld.
Het ziet er dus naar uit dat Parijs de contracten met Lime, Dott en Tier niet gaat verlengen en dat deelsteps na deze zomer uit het straatbeeld verdwijnen in Parijs. In Brussel wil men de deelsteps ook verbannen en in steden als Malmö, Barcelona en Montreal zijn ze er ook wel klaar mee.
D66 Amsterdam heeft vorige jaar al aangegeven dat ze geen deelsteps in Amsterdam wil als de wetgeving in 2025 ingaat. In Nederland praat het ministerie van I&W wel met leveranciers van deelsteps via geheime overleggen waar Legaalrijden niet voor is uitgenodigd. Daarbij zit ook de Fietsersbond, RDW en het Verbond van Verzekeraars. LEV gebruikers die persoonlijk een e-step gebruiken worden genegeerd net als brancheorganisaties in Nederland en Europa. Ondertussen worden lopende internetconsultaties van het ministerie van I&W gewoon genegeerd en in de Tweede Kamer afgehamerd zonder stemming. Zo werkt de democratie in Nederland.
In 2019 zegde Legaalrijden in Nederland al de samenwerking met Lime en Bird op.
Geef een reactie