Het consumentenprogramma Radar besteedde deze week exclusief aandacht aan de e-step. De argumenten waarom het nog niet mag kwamen allemaal aan bod in het programma en dat je een boete kan krijgen van €280 als je er een op de openbare weg gebruikt. Dat je daarnaast ook onverzekerd bent is de redactie blijkbaar ontgaan.
Het programma had ook vragen aan het ministerie van I&W en de RDW maar die willen niet op beeld reageren. Blijkbaar voelen ze de bui al hangen dat het niet meer uit te leggen is waarom e-steps en andere LEVs nog steeds niet in Nederland op de openbare weg mogen rijden.
Radar interviewde Tijl Vos van Fatdaddy. Tijl legde uit dat er al tientallen fabrikanten pogingen hebben gewaagd om een e-step te laten keuren bij de RDW maar dat ze allemaal van een koude kermis thuiskomen. De eisen die de RDW en daarmee de overheid aan een e-step stelt zijn krankzinnig.
Radar liet zien dat het ministerie sinds 2019 een pakket van 46 eisen heeft waar een e-step aan moet voldoen. Een van die eisen is dat een e-step vijf jaar moet meegaan of 20.000 kilometer kan rijden. Aardig detail is dat iemand op een Onewheel in Nederland al 30.000 kilometer heeft gereden…
Het ministerie heeft vorig jaar aan ons laten weten dat er met de nieuwe regelgeving nauwelijks iets zal veranderen. Vrijwel alle e-steps die nu al zijn verkocht zullen vanaf 2023 als de nieuwe wetgeving ingaat nog net zo illegaal zijn als nu.
Het item over de e-step van Radar is terug te kijken via deze link en gemiste kans dat Radar ons niet noemt en de petitie om e-steps te legaliseren.
Geef een reactie