Posted on

by

in

RDW en ministerie willen consumentenprogramma niet te woord staan

Het consumentenprogramma Radar besteedde deze week exclusief aandacht aan de e-step. De argumenten waarom het nog niet mag kwamen allemaal aan bod in het programma en dat je een boete kan krijgen van €280 als je er een op de openbare weg gebruikt. Dat je daarnaast ook onverzekerd bent is de redactie blijkbaar ontgaan.

Het programma had ook vragen aan het ministerie van I&W en de RDW maar die willen niet op beeld reageren. Blijkbaar voelen ze de bui al hangen dat het niet meer uit te leggen is waarom e-steps en andere LEVs nog steeds niet in Nederland op de openbare weg mogen rijden.

Radar interviewde Tijl Vos van Fatdaddy.  Tijl legde uit dat er al tientallen fabrikanten pogingen hebben gewaagd om een e-step te laten keuren bij de RDW maar dat ze allemaal van een koude kermis thuiskomen. De eisen die de RDW en daarmee de overheid aan een e-step stelt zijn krankzinnig.

Radar liet zien dat het ministerie sinds 2019 een pakket van 46 eisen heeft waar een e-step aan moet voldoen. Een van die eisen is dat een e-step vijf jaar moet meegaan of 20.000 kilometer kan rijden. Aardig detail is dat iemand op een Onewheel in Nederland al 30.000 kilometer heeft gereden…

Het ministerie heeft vorig jaar aan ons laten weten dat er met de nieuwe regelgeving nauwelijks iets zal veranderen. Vrijwel alle e-steps die nu al zijn verkocht zullen vanaf 2023 als de nieuwe wetgeving ingaat nog net zo illegaal zijn als nu.

Het item over de e-step van Radar is terug te kijken via deze link en gemiste kans dat Radar ons niet noemt en de petitie om e-steps te legaliseren.

23 reacties op “RDW en ministerie willen consumentenprogramma niet te woord staan”

  1. Tesss avatar
    Tesss

    De presentator zegt dat er per jaar 170.000 e-steps in Nederland verkocht worden. Volgens mij moet dat zijn inmiddels zijn er … verkocht. Wel raar dat Radar de petitie niet noemt. Als kijker met e-step denk je dan bijna dat ze tegen zijn omdat ze ook verwijzen naar de e-step ongevallen in België. Dat de meeste ongevallen met deelsteps gebeuren laten ze in het item achterwege. Dat is best wel misleidend. Heb Radar altijd een beetje rellerig programma gevonden en dat blijkt nu ook wel te kloppen.

  2. JS avatar
    JS

    Iedereen die verantwoordelijk is voor het illegaal houden van PERSOONLIJKE licht elektrische voertuigen (met CE keurmerk) moeten zich echt kapot schamen!
    Met als redenen zoals ‘het Stint ongeluk’ en ‘Nederland is een fietsland’…

    Het is gewoon diep, diep triest!

    Kijk gewoon hoe andere landen in europa er mee omgaan en neem dat over.

    – Helmplicht
    – Minimaal 16 jaar
    – Maximaal 25 km/h
    – WA verzekering

    Klaar…

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      helmplicht hebben andere landen volgens mij gelukkig niet. alleen nederland gaat dat deze zomer invoeren (voor snorfietsen).

      1. JS avatar
        JS

        Nee dat klopt maar zou opzich niet verkeerd zijn. Hersenletsel hersteld (bijna) niet.

        1. Tim avatar
          Tim

          ik ben ook voor helmplicht. 100%

    2. Angel avatar
      Angel

      Ze willen dat elke step op de Veeley V5 gaat lijken.
      Log, zwaar, onhandig en traag.

  3. Tim avatar
    Tim

    Is er al een gedegen plan legaalrijden, om dit jaar actief campagne te voeren met z’n allen? Om geluid te maken? om meer te doen dan enkel eens te demonstreren?

    Ik waardeer namelijk jullie tomeloze en vrijwillige inzet bij bijvoorbeeld demonstraties, het schrijven van artikelen, het lobbyen, maar ik mis het collectief in dit soort belangrijke uitzendingen. Het feit dat radar een ondernemer wél weet te vinden maar legaalrijden met meer dan 20.000 handtekeningen in de petitie niet, is niet alleen een enorm gemiste kans. Ik zie een patroon, en ik vermoed dat het niet de laatste keer is dat legaalrijden wordt overgeslagen.

    Het is tijd om een grotere vuist te maken vind ik, een grotere werkgroep, sterk plan en visie om geluid te maken en aan bomen te schudden. Minder passief, meer actief, op meer plekken in het land. Ik denk dat dat nodig is, en ja ik werk daar graag aan mee als er een werkgroep ligt die groot genoeg is om ieder een stukje van de taart op zich te nemen. Dit zodat iedereen weet wie legaalrijden is, maar ook dat niemand meer om ons heen kan in de goede zin van het woord.

    Wie is er nou niet voor een collectief / werkgroep van passiever naar actiever beleid? Nogmaals, ik wil niemand voor het hoofd stoten of op de tenen trappen, dat is geenszins mijn intentie!

    1. Hector avatar
      Hector

      Hoi Tim, we hebben al een werkgroep en grijpen alles aan om de legalisatie en Legaalrijden onder de aandacht te brengen. Probleem is ook dat Tweede Kamerleden het wel prima vinden. Er is een kamermeerderheid voor het nieuwe lev kader, lees het huidige beleid. We hebben ze allemaal aangeschreven en zijn bij meerdere kamerleden op visite geweest om onze standpunten uit te leggen.

      We hebben in alle grote kranten en nieuws organisaties onze visie laten horen.

      We hebben demonstraties gehouden waar helaas geen 21.000 mensen komen opdagen die de petitie hebben getekend.

      Publiciteit kost ook geld en dat hebben we niet.

      We hebben alle influencers benaderd om ons te helpen maar die doen alleen een kunstje als je ze betaald.

      We zitten in de werkgroepen van het ministerie maar hun doel is niet om ons soort levs te legaliseren maar om ze van de weg te houden.

      We hebben contacten met alle stakeholders die met het ministerie praten en die snappen de frigide denkwijze van het ministerie ook niet.

      Het lot van de e-step is al bepaald in het lev kader. Daar is ook een kamermeerderheid voor. Het lot voor levs zonder stuur zal dit voorjaar bepaald worden. Het ministerie en de minster heeft beloofd dat ze ons daarin zullen betrekken.

      Ondertussen laten we via deze website zien hoe raar het is dat Nederland als enige land in Europa levs niet wil legaliseren.

      We staan open voor suggesties en ideeën. Je kan deelnemen aan onze whatsapp werkroep waar we 24/7 alles proberen aan te grijpen om levs onder de aandacht te brengen.

      1. JS avatar
        JS

        Geen geld? Ik alleen al heb 150+ euro gedoneerd aan legaalrijden. Of is dat al gebruikt aan iets?

        1. Peter avatar
          Peter

          Jazeker dat is gebruikt aan advertenties en andere promoties.

      2. Tim avatar
        Tim

        Hoe kan ik aan de whatsapp groep deelnemen? Ik heb namelijk nog wel een guerilla ideetje…

      3. Alex avatar
        Alex

        De demonstratie is te ver weg helemaal in Den Haag in Utrecht is zo iets veel beter te organiseren want dat licht meer centraal

        1. Peter avatar
          Peter

          Probleem is dat demonstreren op LEVs niet meer mag. Dat is illegaal. We hebben ooit een groupride met 250 mensen door Den Haag gedaan maar dat was ook meteen de laatste keer. Afgelopen zomer hebben we als tussenvorm rondjes om het Malieveld gereden. Dat is geen openbare weg en dat mag dus wel. Alleen was de opkomst niet heel groot, vermoedelijk vanwege het slechte weer.

  4. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    pijnlijke punten zijn: 1) de overheid gaat (zonder druk) niet van koers veranderen. 2) geen partij heeft voldoende macht tegenover de overheid. 3) legaalrijden doet al langer dan 2 jaar alles, wat ze kunnen doen zonder succes. 4) legaalrijden geeft zelf aan, dat er helaas te weinig steun tijdens demo’s is en dat ze door overheid en andere partijen niet gehoord worden. 5) alle manieren van aanpak zijn al uitgeput – zonder echt nieuw plan zijn alle bemoeienissen zinloos.

    1. Peter avatar
      Peter

      Punt 3 is wel een beetje overdreven. We hebben binnen 2 jaar de legalisatie op de kaart gezet. Legaalrijden staat in de handelingen van de Tweede Kamer, we zijn genoemd in debatten. De minister heeft aangegeven dat ze met ons in gesprek zou gaan en dat ze onze wensen serieus zou nemen. Een ANWB met 4,7 leden met dezelfde standpunten als legaalrijden heeft dat publiekelijk niet voor elkaar gekregen en kiest voor een lobbycircuit achter gesloten deuren. Dat is ook een manier. We hebben eruit gehaald wat eruit gehaald kan worden en klagen zou ik vooral bij de overheid doen. Dat heeft meer zin.

      1. Nikolaus avatar
        Nikolaus

        begrijp mij niet verkeerd, ik klaag niet over legaalrijden. ik constateer alleen, dat ondanks alle moeite het erna uitziet, dat niemand meer licht aan het einde van de tunnel ziet. ik wens ons allen natuurlijk succes.

  5. Vee avatar
    Vee

    Met gekromde tenen de aflevering gezien. Een complete omslag om “ongevallen” te verklaren: slechte kwaliteit van e-step? Hoeveel merken fietsen rijden er rond die bagger zijn af fabriek?

    Dus niet: deelsteps met evt meer dan 1 passagier, zonder ervaring, zonder bescherming?

    Opnieuw bewijs hoe media, en helaas ook “integere” programma’s zoals Radar werkt.

    Hopeloos.

  6. Jessie avatar
    Jessie

    Uitzending gezien en goed dat Tijl er in zat als leverancier van e-steps. Hij zat/zit toch ook bij de harde kern van Legaalrijden?

  7. Peter avatar
    Peter

    Ja klopt we trekken samen op om ons doel te bereiken.

  8. Rb1 avatar
    Rb1

    met dit kabinet komen we zowiezo nergens ☹️.ondanks al dat geroep over groen en stikstof en electrisch rijden…
    een pev is voor mij DE oplossing om mij in het o.v te krijgen. mn onewheel past keurig onder de stoel in de trein en zon step lijkt me ook maar nee hoor verboten!
    terwijl onze fietspaden uitermate geschikt zijn. en minder ruimte innemen

    1. Angel avatar
      Angel

      Nederland wilt het brave kindje zijn en heeft een gigantische ego voor hoe klein we zijn.
      Maar ze geven vaak genoeg tegenstrijdige antwoorden.

  9. Alex avatar
    Alex

    Beste protest actie is door het gwn te blijven gebruiken iedereen die lev’s gebruikt in Nederland

  10. Angel avatar
    Angel

    Dit miezerige landje zijn regering heeft letterleijk een ego van hier tot Tokyo.
    Ik heb all een jaar een Ninebot Air, met mijn huidige gebruik kan ik het 2 dagen gebruiken.
    Klap het in en uit binnen 10 seconden, remt nog beter dan de gemiddelde fiets ondanks dat het een elektrische rem heeft, heeft goede verlichting(zelfs daglicht verlichting) en is makkelijk mee te nemen en op te bergen.
    En nu komen ze met regels die zo belachlijk streng zijn dat 99% van die stepje afvallen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *