Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onafhankelijk onderzoek laten doen naar de fatbike. De uitkomsten van het onderzoek zijn verassend want een fatbike blijkt helemaal niet zo vreselijk gevaarlijk zoals veel Tweede Kamerleden roepen. De (jonge) mensen die ze besturen zijn vooral gevaarlijk.
Uit het onderzoek blijkt zelfs dat een fatbike op sommige punten veiliger is dan een gewone e-bike. Dat komt door de dikke banden en de lage instap. Niet in het rapport maar wij voegen daar graag nog even een kortere remweg aan toe en dat andere weggebruikers een fatbike door het geluid van de dikke banden veel eerder opmerken dan een normale e-bike.
De eisen van de Tweede Kamer lijken met dit rapport onuitvoerbaar te worden. Ondertussen spraken wij ook met gebruikers in het veld en retailers. Die oplossing is heel eenvoudig. Leg de verkoop van goedkope Chinese fatbikes aan banden. Dat is ook de categorie waar de meeste ongelukken onder jongeren mee gebeuren horen wij van de Politie en ambulance personeel. De grootste overlast zagen we het afgelopen jaar vooral onder minderjarige goedkope Ouxi fatbike gebruikers. De meeste jongeren die we zagen verongelukken reden op zo’n Aliexpress Ouxi fatbike. Dit zagen we afgelopen zomer via foto’s van 112-fotografen op X.
Volgens het rapport is het beter om het gedrag op de fatbike en het opvoeren aan te pakken. Het probleem zit dus niet bij de fatbike maar bij de gebruiker.
Geef een reactie