In 2021 begon de door de overheid gesubsidieerde Fietsersbond samen met de Telegraaf een hetze tegen opgevoerde Fatbikes. Opmerkelijk was vooral dat o.a. opgevoerde e-bikes van Gazelle met rust werden gelaten. Heel logisch verklaarbaar want Gazelle is sponsor van de Fietsersbond en de populariteit van de fatbike dreigde de verkoop van Gazelle te kannibaliseren.
Dezelfde Fietsersbond verspreide de afgelopen jaren allemaal leugens en aannames over LEVs. Zo zouden LEVs gevaarlijk zijn en er zou geen ruimte op het fietspad zijn voor LEVs. Tweede Kamerleden nemen dat voor waar aan terwijl je ze nooit hoort over het echte gevaar op de weg, de fietser.
Onlangs dienden het CDA en de ChristenUnie, twee politieke partijen met een e-mobiliteitsvisie uit de tijd van paard en wagen de onderstaande motie in om fatbikes te kunnen verbieden.
constaterende dat fatbikes over het algemeen zwaarder en groter zijn dan gebruikelijke fietsen;
overwegende dat dit van invloed is op de verkeersveiligheid en leidt tot ruimtegebruik op het fietspad en bij het parkeren;
verzoekt het kabinet onderzoek te doen naar zowel de voor- en nadelen als de mogelijkheden voor lokale verboden van fatbikes of de invoering van fatbikevrije zones in drukke gebieden en gebieden waar ruimte schaars is of veel overlast wordt ervaren, en hierover in overleg te treden met gemeenten en de VNG.
De motie is niet aangenomen (95 tegen/55 voor) omdat hij natuurlijk onuitvoerbaar is maar opvallend is wel dat naast het CDA en de ChristenUnie ook DENK, BBB, Omtzigt, PvdD, GroenLinks, Volt, SGP, JA21, PvdA voor de motie stemden.
Gisteren vernamen we dat Cargoroo fors gaat uitbreiden in grote steden zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met de verhuur van elektrische deelbakfietsen. 1250 stuks in 020, 500 in 070 en 100 in 010. Steden waar je best wel ruimtegebrek hebt op het fietspad en bij het parkeren. Daar blijft het niet bij want BAQME gaat in Den Haag en Rotterdam ook elektrische deelbakfietsen verhuren.
LEVs mogen het fietspad niet op omdat er geen ruimte meer zou zijn op het fietspad. Alleen al de e-deelbakfietsen van Cargoroo nemen de ruimte in op het fietspad van 5.500 fatbikes of 7400 Onewheels of EUC’s. We zijn heel benieuwd naar de nieuwe motie van het CDA en de ChristenUnie over de elektrische deelbakfietsen die het fietspad en de parkeerplekken in de openbare ruimte gaan overnemen. We kunnen er trouwens ook wel kamervragen van maken… we zagen dat de elektrische deelbakfietsen van Cargoroo een motor hebben van 400w terwijl in Nederland maximaal 250w is toegestaan.
Als we het verder even juridisch afpellen zijn mensen die deze bakfietsen gaan gebruiken ook wettelijk onverzekerd. De politie kan deze e-bakfietsen ook in beslag nemen als ze de wet zouden handhaven. Maar ja het is een fiets en dan mag alles in Nederland. Zelfs onverzekerd rondrijden met 3 kinderen in een elektrische deelbakfiets. Handhaven zien we vooral bij LEVs, op de fiets kan en mag alles.
Update: naar aanleiding van dit bericht kregen we ook de naam van de populaire Urban Arrow door. Die e-bakfiets heeft ook een motorvermogen van 400w. De Cargoroo is ook van Urban Arrow. Opvallend is ook dat als we op motorvermogen zoeken bij de e-bakfietsen die in Nederland verkocht worden dan is het motorvermogen meestal is weggelaten.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs de verkoop van fatbikes met een vermogen van meer dan 250w verboden. Opvallend is dat de overheid alleen de wet- en regelgeving toepast op fatbikes. Uit ons onderzoek blijkt dat diverse merken e-bakfietsen aan de consument worden aangeboden en verhuurd welke niet voldoen aan de Nederlandse en Europese wetgeving, terwijl dit op basis van hun technische specificaties wel zou moeten.
Update II: we kregen veel reacties op ons bericht en hebben zelf ook nader onderzoek gedaan. Meerdere dealers die Urban Arrow bakfietsen verkopen bevestigen dat het motorvermogen meer is dan de wettelijke toegestane 250 W. De RAI Vereniging koos de Urban Arrow Family tot elektrische bakfiets van het jaar 2023.
Deze bakfiets heeft volgens de specificaties die wij tegenkwamen een 500W motor.
De Family beschikt over een krachtige Bosch Performance 500W motor
Een gerenommeerde e-bakfietsdealer die anoniem wil blijven maar ons wel te woord wilde staan bevestigde dat de huidige Urban Arrow bakfietsen 450W en 500W motoren hebben. Hij mag dit niet vermelden op zijn website waar hij de fietsen verkoopt. Van wie dat niet mag wilde hij niet vertellen. We vroegen ook of er bij andere dealers niet per ongeluk de accucapaciteit (Wh) en het motorvermogen (W) door elkaar zijn gehaald. Dat is volgens hem niet het geval. We kregen zelf ook een vraag van de dealer:
Wat denk je dat er gaat gebeuren als je een 250 W motor onder een Urban Arrow bakfiets plaatst waar een volwassene op zit met 3 kinderen en de weekendboodschappen? Dan blijf je stil staan als je optrekt.
Daarnaast ook boze reacties omdat we dit bekend maken. Voor de goede orde het gaat ons niet om het vermogen van een motor. Wij zijn juist voor meer vermogen dan 250 W. Wij denken ook dat mensen zelf prima in staat zijn om zelf in te schatten hoe hard ze kunnen gaan op e-bike. Als mensen dat niet kunnen moet je ze extreem hoge boetes geven, dat werkt veel beter. In de wet en op de website van de overheid staat het volgende:
Welke regels gelden voor mijn e-bakfiets en fatbike? De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.
De overheid heeft 27 Nederlandse dealers van fatbikes dit jaar bedreigd met hoge boetes als ze fatbikes verkopen met een hoger motorvermogen dan 250 w:
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs 27 internetaanbieders van fatbikes (E-bikes met dikkere banden) een waarschuwing gegeven. Uit onderzoek bleek dat zij fatbikes die harder gaan dan 25 km per uur en/of een hoger vermogen hebben dan 250 Watt zonder goedkeuring aanbieden. Dergelijke fatbikes moeten over een typegoedkeuring beschikken. Dit staat los van de vraag wáár de consument de fatbike gaat gebruiken: op de openbare weg of op eigen terrein. Vanaf 1 december volgt een nieuwe inspectie. Internetaanbieders die deze fatbikes dan nog steeds zonder typegoedkeuring te koop aanbieden, riskeren een door de ILT opgelegde last onder dwangsom om een eind te maken aan de overtreding.
Veel dealers hebben daarop de verkoop van fatbikes met een motorvermogen van meer dan 250 w gestaakt en hebben daardoor veel verlies geleden. Er bestaat ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel en daarom vinden wij het absurd dat de overheid dit toestaat. De overheid vergelijkt ons soort Lichte Elektrische Voertuigen met een Stint. Dat er op dit moment tienduizenden Urban Arrow bakfietsen met kinderen door Europa rijden die niet voldoen aan de wettelijke 250 w norm is blijkbaar geen probleem?
Een ander aspect is dat gebruikers van deze e-bakfietsen denken dat ze verzekerd zijn via hun aansprakelijkheidsverzekering. Maar verzekeraars volgen de wet en verzekeren alleen als een e-bike zoals de Urban Arrow een motorcapaciteit heeft van 250 W. Dat is waarom wij dit melden. We hebben te maken met een overheid die onder invloed van de fietslobby meet met twee maten en dat er tienduizenden mensen met kinderen rondrijden die niet verzekerd zijn. het is ook niet iets wat wij verzonnen hebben. Cargoroo zet een afbeelding op hun website met een vermelding dat hun e-bakfiets een 400 W middenmotor heeft met daarnaast een aparte vermelding dat er ook een accu inzit met een giga capaciteit. Uit vervolg onderzoek een veel tips die we kregen blijkt vervolgens dat de motor van de Urban Arrow op papier een vermogen van 250 W heeft maar in de praktijk wellicht toch veel krachtiger is dan toegestaan.
Update III:
We hebben nader onderzoek gedaan naar de accucapaciteit van de Cargoroo. Die kan niet 400Wh zijn omdat de accu van de e-bakfiets een bereik heeft van 100 kilometer. De accu’s die worden gebruikt op de Urban Arrow fietsen hebben standaard een capaciteit van 400Wh of 500WH en hebben een actieradius van 50 kilometer met lading en tot 70 kilometer zonder lading. Daarbij geeft Cargoroo zelf ook al aan dat er in de e-bakfiets een accu zit met een giga-capaciteit. Dat kan vanwege de 100 kilometer bereik onmogelijk een 400Wh accu zijn.
We kregen ook de vraag waarom NOS en RTL dit bericht niet oppakken. De persberichten van ILT over de verboden fatbikes waren blijkbaar wel nieuwswaardig genoeg voor NOS en RTL. Daarom hebben we dit ook aangemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). We gaan er vanuit dat de ILT deze discrepantie net zo zal behandelen als ze heeft gedaan met fatbikes die een hoger motorvermogen hebben dan 250W. Dan komt het na een persbericht van ILT over verboden e-bakfietsen vanzelf wel in het nieuws.
Update IV: via Ga toch fietsen! vernamen we dat de Cargoroo e-bakfietsen voorzien zijn van dubbele accu’s. Dat verklaard de giga-capaciteit. Dat is nog steeds geen verklaring voor het motorvermogen van 400w. Dan zou er 800w moeten staan als ze accu capaciteit en motorvermogen door elkaar hebben gehaald.
Update V: Uit nieuw onderzoek van Legaalrijden blijkt toch dat de meest verkochte en populaire elektrische bakfietsen in Nederland een piekvermogen hebben van 600 watt. Ook dat is ook niet toegestaan.
Toch lijkt het er steeds meer op dat meerdere dealers van Urban Arrow bakfietsen en ook Cargoroo de W aanduiding voor motorvermogen en de accucapaciteit aanduiding Wh door elkaar hebben gehaald. Het is natuurlijk vreemd dat dealers dat verschil niet weten. In het geval van Cargoro had er moeten staan trapondersteuning 250w middenmotor. Omdat er 400w staat hebben wij dit bericht gemaakt en nadat we meer meldingen over het te hoge motorvermogen zagen hebben we dit hier beschreven.
En dan nog even over de ruimte op het fietspad, als je in plaats van de fiets een LEV gebruikt dan zal het daardoor niet drukker worden op het fietspad. LEVs zonder stuur nemen aanzienlijk minder ruimte in dan een fiets.
Geef een reactie