Posted on

by

in

Politie gebruikt vaak machtsvertoon en intimidatie tegen eigenaren van LEVs

Gisteren schreven we over het incident in Amersfoort waarbij de politie o.a. een politiehelikopter heeft ingezet om een eigenaar van een elektrische step staande te houden. Daarop kregen we veel reacties en wat blijkt de politie zet wel vaker politiehelikopters in om e-steps en andere LEVs te vangen.

Politiehelikopter volgt LEV en geeft locatie door

Zo ook iemand die in de polder woont in de buurt van Rotterdam The Hague Airport waar ook politiehelikopters gestationeerd zijn. Tijdens zijn rit viel het hem op dat er ineens een politiehelikopter om hem heen ging cirkelen. De route van de heli ging eerst richting Delft maar blijkbaar was er voldoende tijd om de locatie van de persoon op de LEV door te geven aan politie Haaglanden. De heli brak de achtervolging op enig moment af en vrijwel meteen kwam er een politieauto keihard om de bocht zonder zwaailichten. Omdat de politie geen stopteken gaf reed de eigenaar van de LEV door onder een fietstunnel. Ondertussen was de politieauto omgedraaid en kwam vol gas onder fietstunnel vandaan met zwaailichten aan. In de tunnel liepen op dat moment ook twee kinderen. De eigenaar van de LEV is daarop gestopt omdat de situatie te gevaarlijk was. Gevolg was een officiële waarschuwing.

5 man politie voor een kind op een e-step

We kregen ook tientallen verhalen binnen dat er regelmatig een grote politiemacht ingezet wordt om bestuurders van  e-steps staande te houden. 2 politieauto’s en een motoragent zijn eerder regel dan uitzondering. 5 agenten die een (vaak minderjarig) persoon staandehouden. Het is erg intimiderend voor veel mensen en dat komt vooral op de manier waarop agenten communiceren. Elektrische steps maar ook andere LEVs worden soms ook bij een eerste overtreding al in beslag genomen. Vreemd want eerder liet de directie communicatie van de politie aan ons weten dat je alleen een waarschuwing krijgt bij een eerste overtreding.

Intimidatie, minachting en machtsvertoon

Wat we ook lezen in de verhalen is dat er vaak sprake is van intimidatie, minachting en machtsvertoon door de politie. Een persoon die een ijsje zat te eten met zijn elektrische skateboard naast zich kreeg te horen dat ze zijn board maar vast in in beslag namen voordat er ongelukken mee gingen gebeuren. Andere agenten zien al een aanleiding tot inbeslagname als je LEV alleen maar op de openbare weg staat, zonder dat je hem gebruikt.

Politie laat LEVs verdwijnen

Er zijn LEVs in beslag genomen zonder een bewijs van ontvangst. Deze zijn ook nooit opgedoken via een veiling via de domeinen. Opvallend detail, de meest kostbare elektrische skateboards verdwijnen en de goedkoopste duiken soms weer op via veilingen in opdracht van de overheid. 

We zagen zelfs video’s waarin politie agenten bezig waren met het vernietigen van e-stepjes die zogenaamd “vrijwillig” waren afgestaan door de eigenaren. De video’s op Instagram waren voorzien van smileys en lachende poppetjes met drilboren. Hoe ziek wil je het hebben. Ze stonden letterlijk met een hamer een schroevendraaier door een accu van een e-step heen te slaan. Je vraagt je echt af waar de kortsluiting nu zit bij dit soort mensen. Wij vragen ons ook af hoe dit kan zonder een uitspraak van het OM of een officier van justitie en doen ze dit ook bij een Ferrari die ze in beslag nemen?

Bananenrepubliek

In de media zegt de politie dat ze mild optreden tegen mensen die op LEVs rondrijden. Wij zien helaas een heel ander beeld. Elke regio doet wat anders. Het lijkt soms eerder dat de politie het fijn vindt om mensen te kleineren, intimideren en te pesten dan de wet handhaven. Als ze het zelf overkomt is het land te klein maar andersom mag het blijkbaar. Er is volstrekt geen beleid, de gevallen van wetteloosheid en rechtsongelijkheid stapelen zich op. Prima als de politie keihard werkt aan de veiligheid op straat maar er zijn ook grenzen.

Hoe lossen we dit op?

Annuleer bijvoorbeeld de in beslagname bij een tweede overtreding met LEVs en verhoog desnoods de boete iets. Nu worden LEVs in beslag genomen en vervolgens veilt de overheid ze op een veiling. Daar brengen ze nog nauwelijks iets op en internationaal slaat Nederland daarmee een pleefiguur.

De verwachte opbrengst van die veilingen kan je volgens ons beter meteen via een iets hogere boete innen. Daarbij komen de LEVs die de overheid verkoopt via veilingen ook weer op straat. Wat ook zuur is dat er LEVs via veiligen verkocht zijn voor €200 terwijl de eigenaar daar €1800 of meer voor heeft betaald. Dat is wel een absurd harde straf. Gelukkig zijn er ook eigenaren die hun LEV zelf of met hulp van anderen uit de LEV community weer terug konden kopen. Die LEVs rijden nu ook weer op straat dus veel impact heeft dat afpakken niet.

Tot slot zien we gelukkig ook nog steeds positieve verhalen over de politie in de LEV community voorbij komen. Er zijn ook agenten die gewoon een praatje maken, zonder een boete te geven maar wel aangeven dat je voorzichtig moet zijn zolang er nog geen wetgeving is. Zo kan het ook en dan blijft het respect voor elkaar ook veel beter in balans.

28 reacties op “Politie gebruikt vaak machtsvertoon en intimidatie tegen eigenaren van LEVs”

  1. Gerard avatar
    Gerard

    Ik heb me verbaasd om al die foto’s van politieagenten op social media met in beslag genomen e-stepjes de afgelopen zomer. Alsof ze een gigantische drugsvangst hebben gedaan. Het is blijkbaar voor sommige dienders het hoogst haalbare.

  2. Lisanne avatar
    Lisanne

    Het blijft bizar dat je in Nederland gewoon onverzekerd op een fiets mag rondrijden maar niet op een LEV. Daarom halen ze LEV’s van de weg. De eerste agent die een fietser gaat bekeuren omdat diegene onverzekerd aan het rondrijden is moet nog geboren worden. In Nederland rijden tienduizenden mensen rond op een fiets zonder een aansprakelijkheidsverzekering las ik ooit op deze website. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

    1. Mmmmmmmmmmmmmmmm avatar
      Mmmmmmmmmmmmmmmm

      Het is ook niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

  3. California ESK8 avatar
    California ESK8

    Ik snap wel waarom er geen wetgeving komt. Dit is toch een prima verdienmodel voor de overheid? 2x boete geven, in beslag nemen, veilen repeat!

  4. Yildiz Dèpildis avatar
    Yildiz Dèpildis

    Wij krijgen veel niet leuke maatregelen van boven opgelegd door de EU en als regeringen zich er niet aan houden dan worden ze op de vingers getikt of volgen er sancties.
    Maar als de regering ons iets onthoudt dat in heel Europa gewoon legaal is, kan de EU de regering daar dan niet op aanspreken?
    Kunnen wij als burgers bij de EU aankloppen omdat wij Nederlanders als enige burgers in Europa niet op een elektrische step mogen rijden?

  5. Victor avatar
    Victor

    Doen ze dat met de belastingen die wij betalen? een helikopter kost ongeveer 2000 euro per uur. Dit is vernederend om te zien hoe ze geld verbranden zonder te zweten om een ​​kind op een scooter te laten stoppen?? Ik had meer verwacht van dit land.

  6. Max G30 avatar
    Max G30

    Triest land leven we toch in.

    1. Lex avatar
      Lex

      Nederland was ooit een van de progressiefste en tolerantste landen ter wereld. Daar is steeds minder van over. Het gaat hier op alle fronten heel erg fout.

      1. Kees avatar
        Kees

        Ik ken meer mensen die roepen dat er niks in Nederland deugt. Toegegeven er kunnen veel dingen beter. Maar op de vraagt waar het echt beter is dan Nederland krijg ik nooit een antwoord. Klagen is fijn.

        In de stad zijn de verkeersstromen groot en de fietspaden smal. Er zijn drie snelheden, de gewone fietsers, de doortrappers en de elektrische fietsen. Daartussendoor heb je de bakfietsen met moeders en vaders, maaltijdbakfietsen en andere bezorgers met bakfietsen en de vele koeriers. De meeste fietsers denken dat ze alleen zijn op het fietspad. En vergeet niet de scooters die al lang naar de rijbaan moesten.

        Lijkt me logisch dat er over nieuwe verkeersdeelnemers goed nagedacht moet worden. Juist door de vele fietsen verschillen wij van andere landen. Het heeft niets met plagen te maken of het vullen van de schatkist. Dat zijn onderbuikgevoelens.

  7. Jochem avatar
    Jochem

    Trieste corrupte geldwolven bij de overheid en de politie moet zich echt kapot schamen dat ze dit handhaven bij normaal gedrag op een LEV! Als het ooit persoonlijk uit de klauwe loopt met m’n EUC ben ik sowieso weg uit dit land!

    1. Lex avatar
      Lex

      Dat zeg je nu al een paar jaar. Ik zeg: Voorkomen is beter dan genezen.
      Ik rij nu vrolijk rond op de prima wegen van Fuerteventura, helaas tijdelijk, maar ben wel aan het kijken naar een woning hier.

  8. Kees avatar
    Kees

    Tja, ik heb een andere mening. Stop gewoon met zeuren en hou je aan de regels. Je bent onverzekerd op deze dingen. Neem een gewone step met al zijn voordelen (conditie, goedkoop, milieu, niet opladen). Overigens ben ik wel voorstander van LEV’s. Gewoon even geduld hebben… In andere landen waar het wel is toegestaan is het ook niet zaligmakend.

    1. Tim avatar
      Tim

      Bijzondere reactie. En best kortzichtig ook. Het argument even geduld is al gepasseerd, daar we sinds 2018 al wachten op fatsoenlijke wetgeving. Mensen en vooral ouderen op elektrische fietsen crashen in verhouding veel vaker met blijvend (hoofd)letsel tot gevolg, sla de cijfers er maar eens op na. Waarom moet die nadruk dan altijd liggen op zogenaamd gevaarlijke lev’s? Kunnen we in het zo innovatieve en technische Nederland, wat vooraan wil staan in groene en duurzame oplossingen, nu al 5 jaar lang geen wetgeving bedenken die deze vernieuwende en milieuvriendelijke voertuigjes toestaat? Nee is het antwoord, en dat is heel triest juist om dié waarden waar we zogenaamd voor staan als Nederland. Selectief dus.

      1. Kees avatar
        Kees

        Kuch, vernieuwende en milieuvriendelijke voertuigjes…

        Als alternatief voor lopen, de gewone fiets en ja ook de gewone (vouw)step zijn ze allerminst milieuvriendelijk. Wat doen we t.z.t. met de accu’s? Hoe zit het met de grondstofwinning en productie?

        Milieuvriendelijkheid is een kul-argument. Alsof al die mensen onder de 18 er hun auto of brommer voor laten staan.

        1. Tim avatar
          Tim

          Ja maar nu ga je het overdrijven beste kees. Overgroot deel van NL ligt vol zonnepanelen, rijdt op een elektrische fiets en of inmiddels al in een elektrische auto. Dan ga jij nu beginnen over accu’s. Een accupack van een tesla, daar passen tig accu’s van 1 e-step in. 1 accu van een elektrische fiets die nu ook al populairder is dan een gewone fiets waar jij het over hebt: Dit is nagenoeg gelijk aan elkaar. Vergelijk eerst eens appels met appels en peren met peren beste Kees, voor we verzanden in dit soort discrepanties. Hebben we het dan over afvoeren van oude accupacks, dan zal er ook in diezelfde techniek een manier worden gevonden om dat op een zo milieu vriendelijk mogelijke manier te doen in de toekomst. Gezien NL daar graag het beste kindje van de klas in is, verwacht ik dat bijv. de TU in Leiden en in Eindhoven daar ook mee bezig gaan. Met andere woorden, met de stand van de technologie maak ik me daar nog het minst druk om!

          1. Kees avatar
            Kees

            Om dezelfde reden ben ik geen voorstander van de elektrische fiets. Tenzij mensen daadwerkelijk ondersteuning nodig hebben. Dat geldt niet voor 95% van de gebruikers.

            In mijn jeugd met schooltas kilometers moeten trappen door weer en wind. Daar was niks mis mee. Nu zijn we collectief lui geworden. Schoolgaande kinderen op elektrische fietsen en fat-bikes. Tja.

            Over die zonnepanelen. Dat wordt ook nog een groot milieuprobleem omdat ze niet recyclebaar zijn.

            Het beste kindje van de klas gaat op een gewone fiets naar school. Laat zich niet brengen in de auto van een ouder, ook al zoiets.

          2. Frits W. avatar
            Frits W.

            Leuke discussie dit. Dus omdat anderen in een accu auto rijden is de keuze voor een LEV plotseling milieuvriendelijk? Zo kunnen we met een gerust geweten dingen blijven aanschaffen (consumeren). Wat het milieu betreft moet je kijken naar de milieuvriendelijke alternatieven, niet naar wat anderen doen.

          3. Tim avatar
            Tim

            Als levs het alternatief zijn voor ov en auto op brandstof, wat in veel drukke steden al het geval is, hoe kun je dan zo’n bord voor je kop hebben? Juist wanneer we het hebben over een overwegend plat land als NL met een van de beste infrastructuren en fietspaden op mondiaal niveau. Er is enkel win win, behalve voor de fietsersbond die drukte op het fietspad vreest maar die even vergeten was dat e-bakfietsen en cargo fietsen daarvan de oorzaak zullen zijn.

          4. Kees avatar
            Kees

            Ik nodig je uit om eens in de ochtend- of avondspits in de hoofdstad te komen fietsen. Het is niet te doen op de huidige fietspaden, ook niet zonder bakfietsen.

            LEV’s worden door veel jongeren gekocht, om verschillende redenen wellicht, maar niet als alternatief voor de auto. LEV’s kunnen een rol spelen als aanvulling op het OV.

            Ik ben zeker niet tegen LEV’s. Ja, ik heb zelfs de petitie ondertekend, maar het milieu-argument is kul. Beetje geduld en niet dat wij-zij (overheid) denken is mijn boodschap.

            Hier laat ik het bij.

  9. Constantin avatar
    Constantin

    Do you know one thing în Bijlmer arena there are plenty Black People with e scooter and the police they dont do nothing because they are scared.

    1. Huh avatar
      Huh

      What does being black have to do with that? It’s the same all over Amsterdam.

  10. Lex avatar
    Lex

    Wat goed dat dit eens aangekaart wordt en ik hoor dat ik niet de enige ben. Van 2015 tot 2018 heb ik ongestoord op mijn eenwieler kunnen rijden en alleen maar leuke reacties gehad van politie. In 2019 begon de kentering. Politie optreden werd steeds grimmiger en agressiever. Omdat ik me kwaad maakte toen mijn eenwieler in beslag werd genomen en “klootzakken” riep heb ik een nacht in de cel mogen doorbrengen en kreeg ik achteraf een boete van € 450 voor het beledigen van een ambtenaar in functie (een misdrijf). Toen heb ik mijn andere eenwieler alleen nog gebruikt om met een karretje mijn kitespullen van en naar het strand te brengen waar ik vlak bij woon en daar had ik de pech, dat polite op het strand stond en mij achterna kwam. Ik wist ze af te schudden, maar later stonden ze met 2 busjes en acht man bij mijn huis en hebben ze me zo weten te intimideren dat ze zonder huiszoekingsbevel bij me naar binnen zijn gegaan en mijn eenwieler hebben meegenomen. Ik heb een van mijn wielen terug kunnen kopen via de veiling en rij daar nu vrij en vrolijk op rond in Spanje.

    1. Mark avatar
      Mark

      Zodra je vlucht dan kom je in de categorie ‘die heeft vast wat te verbergen’. Dan verdenken ze je gelijk van zware criminaliteit helaas.

      Maargoed ik kan me het goed voorstellen dat Unilex er vandoor gaat, die wielen zijn duur zat:)

  11. jo janssen avatar
    jo janssen

    ik vind het belachelijk wat hier gebeurt zeg dan tegen degene dat die een helm op moet doen het wordt gedoogd dus waarom al die poespas. Nederland wil groen zijn en milliue vriendelijk zijn maar daar is weinig v te zien. ook de fatbikes krijgen het dalijk voor d’r kiezen, ik bijvoorbeeld ben copd patiënt en voor mij is m’n fatbike een hele goeie oplossing, als ik moe wordt wat gebeurt kan ik toch door blijven rijden door een beetje gas te geven.stop ermee met al die belachelijke regels en laat ons leven en gelukkig zijn ook voor het milieu

    1. Frits W. avatar
      Frits W.

      LEV’s voor het milieu, zie boven, zijn niet goed voor het milieu. Persoonlijk vind ik fatbikes onzin, zie veel gevaarlijke rijders namelijk. Ik gun jou wel het vervoermiddel waar je mee uit de voeten kunt!

      1. Tim avatar
        Tim

        Los van het feit dat je fatbikes misschien onzin vindt, hebben ze door hogere rolweerstand wel een grote pré. Je hoort het gezoem van deze banden 2x zo goed aankomen dan welke e-bike dan ook. #veiliger

        1. Kees avatar
          Kees

          Ook hier. Ik nodig je uit eens in de hoofdstad te komen fietsen. Of simpelweg ergens over te steken. Gezoem horen in druk verkeer, met wind of met een slechter gehoor. In een dorp wellicht.

  12. Gerard McEk avatar
    Gerard McEk

    Ik (man 73 jaar) rij nu ongeveer 1 jaar en 3 maanden een Unicycle en kom daarbij regelmatig op de openbare weg en heb al ruim 3000 km gereden. Natuurlijk hou ik me voorbeeldig aan alle verkeersregels. Ik heb bovendien een helm op en pols beschermers. Ik vermijd drukke fietspaden/wegen en het stadscentrum. Ik ben al zo’n 15x politie in auto’s tegengekomen, maar nog nooit aangehouden. Enkele keren stond zowel de politie in auto als ik voor stoplichten te wachten. In beide keren ben ik op het moment van groen licht gewoon weggereden, voor de politieauto langs. Dus het kan en gebeurt best ook vaak anders. Wellicht dat mijn senioriteit een rol speelt.🥴

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *