Sinds 3 maanden kan je in Berlijn een elektrisch stepje huren. De politie heeft daar bijgehouden hoe dat gaat en dit zijn de cijfers:
74 ongevallen 65 gevallen waarbij de bestuurder van een huurstep dronken aan het rijden was en 233 verkeersovertredingen.
16 ongevallen waren met ernstig letsel en 43 daarvan waren ongevallen waarbij de bestuurder van een huurstep na behandeling weer naar huis kon.
Uit de cijfers blijkt dat van de 74 ongevallen er 56 veroorzaakt zijn door de bestuurder van de huurstep. 27 daarvan waren eenzijdige ongevallen. In 19 gevallen was de bestuurder van de deelstep gevlucht na het ongeval.
Volgens de politie in Berlijn valt het op dat de bestuurders van een deelstep s’avonds vaak dronken zijn. Dat is ook een van de hoofdoorzaken van de ongevallen naast roekeloos rijgedrag en met meer dan één persoon op een huurstep rijden.
Bij onze nieuwsberichten bij de petitie schreven we eerder ook al dat de toename van het aantal ongevallen met letsel bij deelsteps vooral te maken heeft met onervarenheid. In Nederland kennen we nu al een groot aantal gebruikers van een elektrische step en daar zijn nog geen ernstige ongevallen voorgekomen. Dat heeft er vermoedelijk mee te maken dat ze de elektrische step voor persoonlijk gebruik hebben aangeschaft en zich vooraf hebben verdiept in het gebruik en bij aankoop goed advies hebben gekregen.
Imago
De komst van elektrische deelsteps is niet positief voor het imago van elektrische step maar zeker ook niet voor de huidige groep ESK8, Onewheel en elektrische step gebruikers. De toename van het aantal ongevallen door onervaren gebruikers zal ongetwijfeld een negatief randje geven aan het gebruik van deze vervoersmiddelen.
Persoonlijk gebruik
Zoals we al eerder schreven zijn we niet tegen elektrische deelsteps maar vertegenwoordigen wij met de petitie vooral de gebruikers die deze nieuwe vormen van vervoer persoonlijk gebruiken en na gebruik gewoon mee naar huis nemen en niet op straat laten slingeren. Daarbij draagt iedereen in de Nederlandse ESK8 community altijd een helm en stelt zich in het verkeer altijd nederig op ten aanzien van andere weggebruikers. Bij gebruikers van huursteps zien we vooral kamikaze gedrag. Hoe dat komt weten we niet maar het is een constatering die we wereldwijd zien.
Groen?
Doordat elektrische deelsteps massaal misbruikt worden hebben ze een gemiddelde levensduur van maximaal 6 maanden. In de Amerikaanse stad Louisville hebben ze er onderzoek naar gedaan en daar bleek dat de levensduur van een deelstep 28 dagen is en dat ze gemiddeld 227 kilometer rijden waarna ze uit de roulatie worden genomen. Bij persoonlijk gebruik zien we al gauw duizenden kilometers. Ter vergelijking, een van de Nederlandse gebruikers van een Onewheel heeft binnen één jaar al meer dan 6700 kilometers gereden en gebruikt zijn auto nauwelijks meer. Verhuurders van deelsteps verschuilen zich achter termen als CO2 neutraal en groen maar dat is in de praktijk dus wel anders. Persoonlijk gebruik van PLEV’s is al gauw zo’n 10x groener en dan drukken we ons nog heel voorzichtig uit
Geef een reactie