De plaatsvervangend burgemeester van Parijs, David Belliard dreigt met een verbod op huursteps. Aanleiding zijn dodelijke incidenten waar huursteps bij betrokken waren. Over het laatste incident schreven we onlangs nog een artikel. Met name door het laatste incident is er veel ophef ontstaan over de overlast van deelsteps.
De plaatsvervangend burgemeester van Parijs, David Belliar liet weten dat hij overweegt om het contract met de exploitanten van deelsteps niet te verlengen volgend jaar. In Parijs zijn op dit moment 3 verhuurders van deelsteps, Lime, het Franse Dott en TIER. Ze verhuren 15.000 elektrische steps die verspreid door de stad staan. Elke operator mag 5000 deelsteps op de straat plaatsen in 2500 geautoriseerde locaties. Per locatie kunnen 6 deelsteps geparkeerd worden.
In de Parijse voorstad Issy-les-Moulineaux zijn deelsteps vanwege overlast nu al van de straat verbannen. De burgemeester eist dat deelsteps geen last meer veroorzaken voor voetgangers, anders gaat hij iets bedenken om er weer vanaf te komen. Deelsteps zijn nu tot een snelheid van 20 KM/u toegestaan op wegen en fietspaden in Parijs. Ze geven veel vervuiling en overlast op pleinen, de stoep en ze worden bij bosjes in de Seine gedropt.
Mocht je, je afvragen waarom steden zoals Parijs überhaupt deelmobiliteit toestaan in hun steden. Het is een ook een geld kwestie. Operators van deelsteps moeten zich inkopen bij een gemeente en dat kost geld. In het geval van Parijs 1 miljoen euro.
Foto: bigdodzy
Geef een reactie