Vorige week maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat 9 (internet-) aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,= opgelegd hebben gekregen. Dit omdat zij fatbikes aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een typegoedkeuring.
Typegoedkeuring?
Een fat of e-bike mag alleen de openbare weg op in Nederland als hij voorzien is van een EPAC goedkeuring. Dat komt erop neer dat een e-bike een maximaal motorvermogen mag hebben van 250w en trapondersteuning tot 25 km/u. De afgelopen 4 jaar zijn er in Nederland veel e-bikes verkocht die niet aan deze norm voldoen. Veel consumenten waren hier niet eens van op de hoogte en fabrikanten plakken gewoon een EPAC sticker op hun fiets met een motorvermogen van 2000 w of meer. Dat is onder andere het geval bij het populaire merk Super73 maakte de ANWB vorige week bekend.
Overheid verkoopt verboden fatbikes
Legaalrijden ontdekte vandaag, en dat is ook niet voor het eerst dat de overheid verboden e-bikes verkoopt. Nieuw is dat de overheid retailers van o.a. fatbikes dwangsommen oplegt van €15.000 omdat ze e-bikes verkopen die niet voldoen aan de Europese EPAC norm maar deze in beslag genomen e- en fatbikes zelf wel gewoon via een achterdeur verkoopt.
Achterdeur?
De verkoop gaat niet meer via Domeinen Roerende Zaken (DRZ) maar via een achterdeur van een andere veilingwebsite die de verboden fat en e-bikes in opdracht van het Ministerie van Financiën verkoopt. Het gaat hier om in beslag genomen goederen zoals fatbikes (zonder lader, het bewijs dat een e-bike door de politie in beslag is genomen) met een te groot motorvermogen. Bij de tientallen fatbikes die wij op de veilingwebsite tegenkwamen staat dat er geen goedkeuring voor op de openbare weg is. Het gaat hier om de populaire fatbikes als Mate en Super 73. Op de website staan ook enkele vrij onbekende merken e-bikes te koop die blijkbaar ook verboden zijn op de openbare weg. Op de website ook een Knaap e-bike die vermoedelijk in beslag is genomen nadat hij na aankoop is voorzien van een gashendel.
N.B. We publiceren de link naar de veilingwebsite niet omdat we de eigenaren van de in beslag genomen fatbikes nog graag de kans willen geven om hun e-bike zelf terug te kopen.
Minister
Minister Harbers gaf onlangs tijden het wekelijkse Vragenuurtje van de Tweede Kamer aan dat hij er van bewust is dat consumenten zich er niet van bewust zijn dat hun e-bike is opgevoerd. Hij gaf toen aan dat hij daar wel rekening mee wil houden. Blijkbaar horen de eigenaren van deze fatbikes daar niet bij of was hun overtreding (gashendel) of opgevoerd voldoende om deze fatbikes in beslag te nemen.
Wat nu?
Veel van de fatbikes die te hard kunnen, kunnen ook hard- of softwarematig begrensd worden tot 25 KM/u. We zien dat veel eigenaren van een e- of fatbike die te hard kan dat ook al gedaan hebben. Ze rijden niet harder dan 25 KM/u maar dat schijnt volgens ILT niet voldoende te zijn. Het zou fijn zijn als de overheid fatbikes van voor 1 januari 2023 op hun snelheid aanpakt en niet op het motorvermogen. Want zoals minister Harbers ook al zei in het Vragenuur, veel mensen waren er niet van op de hoogte dat ze een fiets hebben gekocht die teveel vermogen heeft. Een van de meest populaire fatbikes, de Super73 is zelfs voorzien van een sticker die aangeeft dat er een 250W motor in de fiets zit terwijl dit in werkelijkheid een motor is die een vermogen heeft van 2000w volgens de ANWB. Veel eigenaren van deze fatbikes hebben hun e-bikes al begrensd via een software update.
Meer over fatbikes en de hetze daartegen kan je hier lezen.
Geef een reactie