Posted on

by

in

Opening nieuwe parlementaire jaar in de Tweede Kamer ging over de fatbike

De Tweede Kamer was vandaag weer terug van zomerreces en bij het allereerste debat verwacht je natuurlijk dat er serieuze zaken op de de agenda staan bij de opening van het nieuwe parlementaire jaar. Het Vragenuurtje van de Tweede Kamer ging maar liefst 35 minuten over de fatbike. De e-bike met dikke banden die door het gebruik van vaak jonge kinderen en de hoge snelheid (als je hem opvoert) een zeer slecht imago heeft gekregen. Afgelopen weekend bleek via de NOS al dat er een kamermeerderheid is voor een minimumleeftijd voor het gebruik van een fatbike. Wettelijk gezien zou dat dan moeten gelden voor alle elektrische fietsen.

Fatbike levensgevaarlijk of de (te jonge) gebruiker 

Tijdens het debat viel het woord levensgevaarlijke fatbikes vrij vaak. Wat we niet hoorden is dat het vooral de gebruikers zijn. Minister Madlener gaf in het debat wel aan dat er inmiddels bijna 40.000 fatbikes rondrijden in Nederland en dus ook een hele hoop waarbij er geen problemen zijn. ter vergelijking, in Nederland zijn er zo’n 300.000 e-steps verkocht die je niet mag gebruiken op de openbare weg. Als de nieuwe wetgeving begin 2025 ingaat zijn al deze e-steps en diegene die je nog steeds overal kan kopen e-waste. Waarom? Ze zullen nooit door de RDW keuring komen die de overheid vereist van fabrikanten.

CDA: fatbike is een kleine tank

Het debat was aangevraagd door Harmen Krul van het CDA die fatbikes wegzet als kleine tanks die levensgevaarlijk zijn. Het CDA pleit voor meer rollerbanken, fatbike vrije zones, lokale verboden, een helmplicht, een minimumleeftijd, een cursus voor e-bike gebruikers en een juridisch onderscheid tussen een e-bike en een fatbike. Het CDA kennen wij vooral als een partij met een e-mobiliteitsvisie uit de tijd van paard en wagen. Krul verkondigde onlangs nog dat de zwaardere en grote fatbikes voor ruimtegebrek op het fietspad zorgen en bij het parkeren.

Minister Madlener

de minister geeft aan dat er al bijna 250 rollerbanken in gebruik zijn en dat het niet in alle gemeentes zo’n chaos is met fatbikes. Hij vraagt zijn collega van justitie of de fatbike controles geïntensiveerd kunnen worden. Waar we niks over hoorden in het debat zijn kinderen met windgoo e-bikes die voorzien zijn van een gashendel. Die zijn ook verboden en die zien we net als fatbikes best vaak rondrijden?

Madlener benadrukte dat een fatbike een elektrische fiets is met dikke banden en geen aparte categorie. Een helmplicht of een minimumleeftijd voor de elektrische fiets heeft voor veel mensen consequenties. Hij benadrukt dat een helmplicht voor kinderen maar zeker ook voor ouderen verstandig zou zijn. Madlener gaat kijken of zo’n helmplicht voor de elektrische fiets mogelijk is. Die keuze laat hij aan de Tweede Kamer.

Minimumleeftijd

Als minimumleeftijd denkt Madlener aan 14 jaar en misschien wel 16 jaar. De 16-jarige leeftijdsgrens hanteren wij als Legaalrijden ook voor LEVs. Vanaf 14 jaar is er een legitimatielicht maar bij 16 jaar denken wij dat kinderen ook meer verkeersinzicht hebben. Nu zie je vaak zeer jonge kinderen op fatbikes over de weg schieten, rakelings voor auto’s langs. Een fatbike staat wettelijk gelijk aan een fiets dus bij ongevallen met een legale fatbike is de gebruiker gelijkgesteld aan de vogelvrije fietser.

Ouders? 

Donderdag begint er een campagne tegen het opvoeren van fatbikes. Grootste probleem is dat gebruikers van fatbikes die zijn opgevoerd niet verzekerd zijn en de fatbikes zijn illegaal. Wat ons opvalt is dat er ineens extreem veel jonge mensen op goedkope Chinese fatbikes rondrijden. Kinderen op fatbikes van zo’n €800 waarbij wij ons afvragen of de ouders van die kinderen ooit een krant hebben gelezen of een journaal hebben gezien. Anders zou je je kind toch niet (onverzekerd) op een opgevoerde fatbike laten rondrijden?

In ziekenhuizen zijn fatbike eigenaren inmiddels goede orgaan donoren volgens de SGP. Het is een niveau van debatteren waarbij je, je als kijker afvraagt of dit soort teksten niet gewoon verzonnen zijn om je quote op TV of in de krant te krijgen net zoals het debat over fatbikes.

Minister Madlener zijn eerst debat

Het was Madlener zijn eerste debat en hij was goed op de hoogte van de materie. Ten opzichte van zijn voorgangers ook een verademing want die hebben jarenlang alles maar steeds vooruitgeschoven. Zijn voorgangers hadden natuurlijk al lang maatregelen kunnen nemen om de overlast die jonge gebruikers van fatbikes veroorzaken.

Over twee weken is er een debat over verkeersveiligheid en kunnen de Kamerleden moties indienen voor een helmplicht en een leeftijdsgrens voor e-bikes. Om dit specifiek op te leggen voor fatbike gebruikers lijkt ons kansloos. Dit zou moeten gelden voor alle e-bike gebruikers want ook die voeren hun fiets op maar dat was iedereen vandaag even vergeten, de focus lag op de fatbike.

4 reacties op “Opening nieuwe parlementaire jaar in de Tweede Kamer ging over de fatbike”

  1. John avatar
    John

    Motorized vehicles, especially adult-sized ones, just aren’t safe for children younger than 16 to operate. They simply do not have the physical, mental, or cognitive maturity to safely operate high-speed motor vehicles.

    It’s that easy.

  2. Clarissa avatar
    Clarissa

    Laat me raden na het debat over de fatbike ging het zeker over de wolf?

  3. Kinsey avatar
    Kinsey

    Gewoon dunne banden op je fatbike zetten, opgelost.

  4. geoff avatar
    geoff

    De e (fat) bike lobby is het die de komst van de e-step al 5 jaar nu tegen houdt.
    Nu dat de media en de politiek druk uitoefent omtrent deze fatbike zou het mooi zijn als Madlener per direct deze e-steps toelaat. Nederland als enige land in de wereld die dit maar tegenhoud.

    E-steps liefhebbers vanaf 1-1-25 gewoon de weg op met zijn allen !
    het wordt in de grote steden toch al gedoogd door de politie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *