Posted on

by

in

Op een e-step met trapondersteuning ben je niet verzekerd

Een kantonrechter worstelt met de vraag of je met een step met trapondersteuning wel legaal de openbare weg op mag. Omdat de wet- en regelgeving rond e-steps met trapondersteuning ingewikkeld is laat de kantonrechter aanvullend onderzoek doen om uit te zoeken of een e-step met trapondersteuning wel legaal is.

De zaak draait om een ongeluk in Waddinxveen waar een 14-jarige jongen met zijn omgebouwde Xiaomi Mi met trapondersteuning in botsing kwam met een Peugeot 107. Beide partijen geven elkaar de schuld. De automobilist denkt dat de omgebouwde e-step niet de weg op mag. De vader van de jongen zegt dat de omgebouwde e-step vergelijkbaar is met een e-bike en dat die legaal de weg op mag.

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ben je onverzekerd op een e-step met trapondersteuning. De rechtszaak rond de botsing in Waddinxveen gaat begin juli verder.

Na enkele geruchten over de legale e-step met trapondersteuning gaf in augustus 2021 de Rijksoverheid aan dat een e-step met trapondersteuning legaal is:

U stept zelf op deze e-step. Door de hulpmotor gaat u harder vooruit. Maar niet harder dan 25 kilometer per uur. De hulpmotor heeft een vermogen van maximaal 250 Watt. Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets en je hoeft geen rijbewijs te hebben.

Een e-step met trapondersteuning heeft een stuur, verlichting, rode en witte/gele reflectoren. De gashendel mag niet werken. Werkt de gashendel wel? Dan is uw e-step een bijzondere bromfiets.

Inmiddels rijden zelfs Ziggo monteurs (onverzekerd) op een e-step met trapondersteuning.

update:

Via Micha kregen we nog de bevestiging dat je een e-step met trapondersteuning kan verzekeren bij verzekeraar Promovendum:

Met uw elektrische ondersteunende step is er een dekking vanuit uw aansprakelijkheidsverzekering (AVP).

20 reacties op “Op een e-step met trapondersteuning ben je niet verzekerd”

  1. Dieter avatar
    Dieter

    Dat de overheid deze omgebouwde dingen überhaupt heeft toegestaan is krankzinnig. Ze zijn aantoonbaar gevaarlijker dan niet omgebouwde e-steps die illegaal zijn in Nederland.

    1. Erik avatar
      Erik

      Dieter. Waar baseer jij jou mening op ? Ik proef bij vele jaloezie omdat ze hun zin niet krijgen met de andere wel verboden vervoermiddelen. Step minimaal even veilig als een normale electrische step. Ik gun ieder zijn vervoermiddel. Veiligheid is zeker het belangrijkste aandachtspunt.
      Wat betreft het ongeluk. Al rijd je op straat met een vervoermiddel wat niet op straat mag, betekend dat niet dat je dan ten allertijden onschuldig bent aan een ongeluk.

      1. Erik avatar
        Erik

        Ps. Diverse verzekeringsmaatschappijen hebben hem al geaccepteerd. Mijn verzekering ook 🙂

        1. Teuntje avatar
          Teuntje

          Die van mij ook maar dat was een tussenpersoon. Toen ik belde met de echte verzekeraar bleek dat ze het toch niet verzekeren. Oppassen dus.

        2. Kees avatar
          Kees

          In het Algemeen Dagblad staat (net als hierboven) dat je volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer onverzekerd bent op een e-step met trapondersteuning.

      2. Dieter avatar
        Dieter

        Kijk even naar deze video van een deskundige over een e-step met trapondersteuning.
        https://m.youtube.com/watch?v=Zx4X9Qc0xOc

      3. Tim avatar
        Tim

        Dat heeft met rechtsongelijkheid te maken Erik. Bovendien, wat Dieter zegt klopt. Ik rijd al sinds 2017 op een elektrische step, en heb vele modellen gezien en getest. Een step waarbij je elke keer met je voet moet steppen levert tal van gevaarlijke situaties op, zeker wanneer je een step hebt met 10 inch luchtbanden. De basishoogte is daarvoor niet ideaal. Je kunt je balans sneller verliezen, maar ook werkt de techniek niet altijd. Bram van Bright heeft hier recent een item aan gewijd op youtube, met een trap ondersteunende step en zijn gevaren. Een gashendeltje, regeneratieve rem en 2 fysieke remmen zijn in dat opzicht écht veiliger, geloof mij als ervaren gebruiker maar.

        1. Erik avatar
          Erik

          Even mijn reactie op meerdere berichten hierboven. Wat een onzin wordt hier uitgekraamt.
          Bram wordt hier als deskundige aangemerkt. Mag ik even opmerken dat Bram een aardige jongen is die zelf wat test en daar een mening over heeft. Meer niet. En geloof het of niet. Bram heeft getest met mijn xiomi step in Breda. Zelf rij ik al jaren op een step. Totale onzin om over gevaar te spreken omdat je je moet afzetten. 10 cm door je knieën moet buigen. Ongeloofelijk.
          Maar volgens jullie normen ben ik dan ook een expert. Dus goed bevonden. Ps de stap step die verkocht wordt, is een prul. De discussie gaat hier niet over kwaliteit, maar het principe. Dat het gelijk gesteld wordt met een e bike. Remmen kunnen op alle steppen wel een stuk beter.
          We zullen het maar niet hebben over alle andere voertuigen waarvoor gestreden wordt om ze op de weg te krijgen. Daar heb je niet eens houvast.

          1. Kees avatar
            Kees

            Een LEV zonder stuur lijkt me een stuk handiger. Achterhaalde techniek zo’n stuur, die heb je helemaal niet nodig. Zit ook alleen maar in de weg als je valt.

          2. Erik avatar
            Erik

            Niet met je eens. Stuur geeft een stuk meer veiligheid. Houvast. Je hoeft dan geen evenwichtskunstenaar te zijn.
            Net als een stuur en gordels in de auto. Blij dat je ze hebt bij het plotseling remmen. Qua techniek van bv een onewheel, geweldig. Dat wel.

          3. Jochem avatar
            Jochem

            Met een fiets oid ben je dan ook een evenwichtskunstenaar want die houdt je ook alleen voor en achter overeind en links/rechts moet je zelf balanceren net als een monowheel! En je hebt blijkbaar geen idee hoeveel houvast je hebt bij een monowheel met goeie powerpads, het enige verschil is dat de houvast bij je benen zit ipv je armen, is anders maar niks minder veilig! Prima een noodstop mee te maken!

            Bijna 30.000km monowheel-ervaring.

          4. Tim avatar
            Tim

            Nee wat je zegt is te kort door de bocht. Ik bemerk Bram niet persé als een wetenschapper, wel als een kenner die het goed in beeld brengt. Ikzelf ben op basis van ervaren kilometers en divers bereden voertuigen ook een kenner. Ik zeg al, geloof mij maar als ik zeg dat ondersteunend steppen balans verstorend werken kan, wat veiligheidsissues in de hand werkt.

      4. Jochem avatar
        Jochem

        LEV’s mogen wel op de Nederlandse openbare weg alleen de corrupte overheid houdt dit illegaal tegen en gooit er een eigen keuringsdienst tegenaan (de RDW). Wat in strijd is met de EU wet! Het ergste is dat de burgers gehersenspoeld worden door de overheid en de meeste maar ja en amen zeggen tegen hun beslissingen 🤦‍♂️

    2. Chris avatar
      Chris

      Autos zijn aantoonbaar levensgevaarlijk en maken mensen ernstig tot dodelijk ziek. Krankzinnig dat zoiets is toegestaan en we niets iets beters hebben of gebruiken om ons te verplaatsen.
      Toch absurd zo’n groot voertuig van zomaar 2000Kg met vaak maar een persoon.

      Waarom is iets als een elektrische step dan illegaal?

  2. Nik avatar
    Nik

    Onderwerp trapondersteuning is en blijft afdwalen van het eigenlijke doel: legaal rijden (niet trappen)

    1. Erik avatar
      Erik

      Trapondersteuning is dan toch legaal rijden .

      1. Nik avatar
        Nik

        trapondersteuning is wellicht legaal, maar zeker saai

  3. Sadet avatar
    Sadet

    Als je in de BSO-bus 1 andere schroef schroeft dan komt hij niet meer door de keuring. Als mensen met een arduino kitje hun e-step modificeren en alles aan mekaar solderen dan is het volgens de overheid allemaal prima?

    1. Erik avatar
      Erik

      Dat komt omdat daar een keuring voor geldt. Ebike niet. Alleen de eisen voor een fiets met als extra het motorvermogen, trapondersteuning en max snelheid. Je mag zo je eigen fiets ontwerpen en de weg op.

  4. Tycho avatar
    Tycho

    Tsja als je tegen een auto fiets geen probleem, auto verzering en bestuurder de lul.
    Omgebouwde step dan maakt de buuster van de auto een probleem. Nouja of je nou fietst, loopt of op een minere legale LEV rijd als je voor een auto “springt” of er tegen aan rijd dan doe je in mijn ogen toch al gauw wat verkeerd. Maar wat is nou het probleem om LEV’s gewoon te verzekeren als je schade rijd. Nederland moet eens ophouden met dat gezeik zoals als 6kmh razor stepjes van kinderen inbeslag nemen want het heeft 2 wielen en is niet gekeurd voor de openbare weg. Iedereen een AVP voor schade dekking zijn we snel klaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *