Segway stopt met de productie van de Segway PT, het zelfbalancerende voertuig wat ook in Nederland legaal op de weg mag rijden sinds 2008. De Segway is mede de oorzaak van de legalisatie impasse waarin we ons nu in Nederland bevinden. Door de unieke bijzondere bromfiets eisen die ooit bedacht zijn voor legalisatie van de Segway in Nederland kunnen de LEV’s van nu nog steeds niet de weg op in Nederland.
Achterhaalde wetgeving uit 2008 want een Segway weegt (50 kilo) 3x zoveel als een een gemiddelde LEV, is veel onveiliger dan een LEV, is niet gebruiksvriendelijk omdat je niet zoals een LEV er binnen 5 minuten op kan wegrijden. Daarbij is de Segway ook een product wat vanwege zijn aanschafprijs vanaf €7000 alleen interessant is voor bedrijven en niet voor consumenten. Daarmee is het ook geen mobiliteitsoplossing geworden voor het grote publiek. Bij de introductie in Nederland in 2008 is de Segway neergezet als milieuvriendelijk vervoermiddel door toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings (CDA).
In Nederland was de Segway vooral een exclusief speeltje voor politie, douane op Schiphol en ouderen die het konden betalen en te lui waren om te lopen. In het buitenland zagen we vooral veel ongevallen met de Segway. Zelfs de toenmalige eigenaar van Segway is met een Segway PT overleden. Meest bekende voorval is wel van de Amerikaans president George W. Bush toen hij van een Segway viel. Op ons instagram account een korte compilatie van de volgens de Nederlandse overheid en RDW veilige Segway PT.
Het is goed dat de Segway van de markt verdwijnt want het is achterhaalde techniek die inmiddels is ingehaald door de Onewheel of een monowheel. Het blijft ook bizar dat je met een Segway wel in Nederland mag rondrijden op de openbare weg en niet met een aantoonbaar veel veiligere Onewheel.
Opvallend is ook dat de Segway destijds in Nederland is toegelaten nadat de Europese Commissie daarmee had ingestemd. Eurlings had toestemming van de commissie en van enkele lidstaten, vervolgens is de Segway in 2008 toegelaten. Diezelfde Europese commissie en 18 EU-lidstaten hebben LEV’s nu ook al toegelaten. Minister Cora van Nieuwenhuizen verschuilt zich ondertussen achter keuringen en zegt dat ze een nieuw kader aan het bedenken is voor toelating van LEV’s in Nederland. Zo’n kader is al bedacht en toegepast in tenminste 18 EU-lidstaten.
https://www.instagram.com/p/CB8PkGFpjnS/?utm_source=ig_web_copy_link
Geef een reactie