We hebben onlangs zelf onderzoek gedaan naar het aantal dodelijke verkeersongevallen waar LEV’s bij betrokken waren. De uitkomst was niet verassend want het aantal ongelukken is wereldwijd nihil. Uit berichten in de media zou je iets anders kunnen opmaken maar dat hebben we dus kunnen weerleggen. Op dezelfde manier zoals ze dat bij het TNO doen… via de Google zoekmachine. Daar noemen ze het wetenschappelijk onderzoek, wij noemen het liever feiten.
Toch gaat het wel eens iets vreselijk mis maar daar hoor je vrijwel nooit gedetailleerde informatie over. Tot er iemand betrokken raakt bij zo’n drama waarbij de impact nationale rouw veroorzaakt. Het overkwam vorig jaar de 35-jarige Engelse YouTube ster en TV persoonlijkheid Emily Hartridge.
Deze week maakte de lijkschouwer de oorzaak van haar ongeluk bekend. Hartridge reed vorig jaar op haar e-step die ze een week eerder van haar vriend had gekregen toen ze de controle verloor nadat ze over een inspectie luikje in het fietspad was gereden. Gevolg was dat ze onder een vrachtwagen terecht kwam en ze was op slag dood.
De oorzaak was dat er niet goed met de e-step is omgegaan door de bestuurder. Er is te hard gereden met een te lage bandenspanning. Hierdoor heef ze de controle verloren met de dood tot gevolg. Toeval of niet maar een week voor het ongeval met Hartridge is er ook een studente op een fiets overleden op vrijwel hetzelfde punt met dezelfde oorzaak maar daar hoor je niemand over.
Een LEV is bij normaal gebruik niet gevaarlijker dan een fiets. Dat hebben we o.a. laten zien via onder andere onze eigen remtest.
Geef een reactie