Posted on

by

in

Ongevallen met (deel)step in Antwerpen veroorzaken vaak hoofdletsel

Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn e-steps vooral gevaarlijk als mensen ze voor het eerst gebruiken. Denk daarbij vooral aan deelsteps. In Antwerpen zagen ze het aantal ongevallen binnen een jaar meer dan verdubbelen van 34 in 2019 naar 85 in 2020. Net als in 2019 viel er 2021 ook een dode te betreuren. Zes slachtoffers raakten zwaargewond. De meeste slachtoffers zijn tussen de 15 en 34 jaar oud. 

Afgelopen weekend raakte er nog iemand zwaargewond in Antwerpen. We hebben de oorzaak onderzocht. Een jongen en een meisje op één e-step zijn gevallen. Oorzaak was dat ze dronken waren en ze zijn een straat ingereden waar ze niet in mochten rijden en het voorwiel van de e-step blokkeerde in een tramspoor. Door de val brak een fles drank die ze bij zich hadden en de jongen viel met zijn hand in het glas. Door het glas raakte hij zwaargewond. In de media lees je dronken koppel gewond na harde smak met e-step. 

Het geeft aan dat cijfers over ongevallen met e-steps niet zoveel zeggen. Wat je wel kan stellen is dat gebruikers van deelsteps vaak betrokken zijn bij de (eenzijdige) ongevallen. Bij alle ongevallen die wij monitoren zien we dat ze bij OWNED niet vaak voorkomen. Dit komt vermoedelijk omdat gebruikers van e-steps meer ervaring hebben. 

Dit zegt ook het Belgische VIAS. Slachtoffers zijn niet genoeg gewend om met een e-step te rijden. Ze zien een deelstep en rijden er zonder enige voorkennis of bescherming mee weg en dan gaat het fout. Bij letsel blijkt vaak ook dat ze eigenlijk beter een helm hadden kunnen dragen. 

Het VIAS merkt op dat de meeste ongevallen met e-step letsel aan het hoofd veroorzaken. Bij valpartijen zit er een stuur in de weg en doordat mensen over hun stuur vallen lopen ze letsel op. Bij LEVs zonder stuur komt dit nauwelijks voor. 

De VRT heeft een reportage gemaakt over dit onderwerp. Het is via deze link te zien op ons Legaalrijden Instagram account.

2 reacties op “Ongevallen met (deel)step in Antwerpen veroorzaken vaak hoofdletsel”

  1. Marco avatar
    Marco

    Helmplicht staat voorzichtig al in de tweede kamer stukken : https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/besluiten/2021/05/28/besluit-van-helmplicht-snorfietsers-en-onderhoudswijziging/besluit-van-helmplicht-snorfietsers-en-onderhoudswijziging.pdf
    Parallel aan het traject voor de helmplicht voor snorfietsers, is gewerkt aan het
    toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen (LEVs). Daarbij wordt de mogelijkheid
    van een helmplicht ten behoeve van het kader voor LEVs bekeken, die qua
    verschijningsvorm en in gebruik overeenkomsten vertonen met een aantal soorten
    snorfietsen. Voor de LEV-categorieën wordt o.a. nagegaan hoe de juridische afbakening,
    registratie, kentekening en het al dan niet verplichten van een helm eruit moet gaan
    zien. Hierbij wordt ook gekeken naar hoe het nu geregeld is voor de bestaande
    soortgelijke voertuigen zoals de verschillende soorten snorfietsen. Een integrale blik op
    de eisen die moeten gelden voor de toelating en het gebruik van LEVs biedt de
    gelegenheid te komen tot beleid voor voertuigen met een maximum constructiesnelheid
    tot 25 km per uur, zoals LEVs en snorfietsen, dat consistent is en daarmee ook voor
    gebruikers begrijpelijk is, zonder steeds op losse aspecten aanpassingen door te voeren.
    Door middel van de motie van het lid Von Martels11 is de regering expliciet verzocht om
    de Tweede Kamer spoedig een wetsvoorstel voor te leggen waarbij het dragen van een
    helm verplicht wordt voor snorfietsers. Op het moment dat de helmplicht voor

    11 Kamerstukken II 2018/19, 29398, nr. 652.
    40
    snorfietsers wordt ingebed in de lopende bredere discussie over het toekomstige
    toelatingskader van LEVs, zal de invoering van de maatregel vertraging oplopen. Het zal
    dan nog enige tijd op zich laten wachten alvorens de helmplicht kan worden ingevoerd
    aangezien het wetgevingstraject voor het toelatingskader nog moet starten. Een
    helmplicht voor snorfietsers is spoedig wenselijk volgens de indieners van de motie
    aangezien de snorfiets verhoudingsgewijs veel bij ongelukken betrokken is. Door een
    helmplicht kan ernstig hoofdletsel onder snorfietsers worden voorkomen.
    Daarbij wordt opgemerkt dat door voorbij te gaan aan de wenselijkheid van een
    integraal voorstel in relatie tot het LEV-kader, ongelijkheid ontstaat tussen soortgelijke
    voertuigen en de kans aanwezig is dat op een later moment de in dit besluit neergelegde
    generieke helmplicht voor snorfietsers aangepast moet worden. Met als gevolg dat
    mensen achteraf gezien onnodig een helm hebben aangeschaft. Uit het oogpunt van
    verkeersveiligheid is het toch wenselijk om de helmplicht nu in te voeren.

  2. Nikolaus avatar
    Nikolaus

    veiligheid, gelijk trekken, betutteling. moeten dan e-fietsers niet ook een helm op? het beste gelijk een integraalhelm en een pak en handschoenen. want dan weet de overheid zeker, dat de bevolking veilig en happy is. hoe meer regels, hoe gelukkiger, volwassener en vooral meer zichzelf de burger kan zijn. het ministerie waakt over ons en weet als de beste, wat goed voor ons is. wat een prettig land. het wordt alleen maar gezelliger voor ons kinderen der slowlands.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *