Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn e-steps vooral gevaarlijk als mensen ze voor het eerst gebruiken. Denk daarbij vooral aan deelsteps. In Antwerpen zagen ze het aantal ongevallen binnen een jaar meer dan verdubbelen van 34 in 2019 naar 85 in 2020. Net als in 2019 viel er 2021 ook een dode te betreuren. Zes slachtoffers raakten zwaargewond. De meeste slachtoffers zijn tussen de 15 en 34 jaar oud.
Afgelopen weekend raakte er nog iemand zwaargewond in Antwerpen. We hebben de oorzaak onderzocht. Een jongen en een meisje op één e-step zijn gevallen. Oorzaak was dat ze dronken waren en ze zijn een straat ingereden waar ze niet in mochten rijden en het voorwiel van de e-step blokkeerde in een tramspoor. Door de val brak een fles drank die ze bij zich hadden en de jongen viel met zijn hand in het glas. Door het glas raakte hij zwaargewond. In de media lees je dronken koppel gewond na harde smak met e-step.
Het geeft aan dat cijfers over ongevallen met e-steps niet zoveel zeggen. Wat je wel kan stellen is dat gebruikers van deelsteps vaak betrokken zijn bij de (eenzijdige) ongevallen. Bij alle ongevallen die wij monitoren zien we dat ze bij OWNED niet vaak voorkomen. Dit komt vermoedelijk omdat gebruikers van e-steps meer ervaring hebben.
Dit zegt ook het Belgische VIAS. Slachtoffers zijn niet genoeg gewend om met een e-step te rijden. Ze zien een deelstep en rijden er zonder enige voorkennis of bescherming mee weg en dan gaat het fout. Bij letsel blijkt vaak ook dat ze eigenlijk beter een helm hadden kunnen dragen.
Het VIAS merkt op dat de meeste ongevallen met e-step letsel aan het hoofd veroorzaken. Bij valpartijen zit er een stuur in de weg en doordat mensen over hun stuur vallen lopen ze letsel op. Bij LEVs zonder stuur komt dit nauwelijks voor.
De VRT heeft een reportage gemaakt over dit onderwerp. Het is via deze link te zien op ons Legaalrijden Instagram account.
Geef een reactie