Onlangs zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld over het opvoeren van elektrische fietsen. Naar aanleiding daarvan is er door het directoraat-generaal Mobiliteit (DGMo) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd aan Rijkswaterstaat om de omvang van dit probleem te onderzoeken. In het onderzoek komen we zelfs een e-bike met dikke banden categorie tegen en wat blijkt….. die rijden helemaal niet knetterhard en ook niet in Amsterdam waar ook uitvoerig onderzoek is gedaan.
Gemeten is het snelheidsgedrag op fietspaden (kruissnelheid) van o.a. elektrische fietsen. De gemiddelde snelheid van een e-bike met dikke banden (fatbike) is 25,5 KM/u. De e-bikes die het hardste rijden zijn E-bike mountainbikes met een gemiddelde snelheid van 27,3 KM/u maar deze komen dan weer nauwelijks voor in het verkeer. Standaard e-bikes rijden gemiddeld 23,5 KM/u.
Uit het onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat de meeste eigenaren van fietsen met dikke banden zich keurig aan de maximum snelheid houden en de eigenaren van Gazelle e-bikes ook dus laten we focussen op wat er nog echt moet gebeuren in dit land…. het legaliseren van LEVs zoals de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard.
Rijkswaterstaat schrijft in het onderzoek dat er expliciet op meetlocaties in Amsterdam gefocust is op de ‘vreemde’ fietsen. Dat wil zeggen op de e-bikes met dikke banden. De gemiddelde kruissnelheid van e-bikes ligt met 23,7 km/uur, ca. 3 km/uur hoger dan die van gewone fietsen (20,4 km/uur). Wat bij de metingen ook opviel is dat er nauwelijks mensen zijn die gebruik maken van handgas (fietsen zonder te trappen) op een e-bike.
De e-step is nog niet legaal op de openbare weg maar is wel gemeten. De gemiddelde snelheid ligt rond de 22,9 KM/u. Uit de metingen blijkt tot slot dat de racefiets de snelste gebruiker van het fietspad is met 28,4 KM/u.
Het afgelopen jaar is er een complete hetze ontstaan tegen e-bikes met dikke banden, aangewakkerd door de Fietsersbond:
“Fatbikes rijden knetterhard, ouderen durven nog nauwelijks het fietspad op”, aldus Esther van Garderen van de Fietsersbond”
In juni diende het Tweede Kamerlid Geurts van het CDA een motie in waarin hij de regering opriep om maatregelen te nemen tegen het opvoeren van e-bikes. Daarna gebeurde er iets vreemds. De Fietsersbond heeft een eenzijdig beeld gecreëerd dat het hier vooral om fatbikes (e-bikes met dikke banden) gaat. Dat ook de Gazelle (sponsor Fietsersbond) e-bikes massaal worden opgevoerd verzwijgt de bond. Uit de uitvoerige metingen van Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van I&W blijkt nu dus dat de hetze tegen opgevoerde fatbikes een aanname is.
Geef een reactie