Posted on

by

in

Ondanks beeld in de media vallen dodelijke ongevallen met Lichte Elektrische Voertuigen gelukkig mee

In Nederland creëert de overheid maar ook stichtingen en wetenschappelijke bureaus een beeld over Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) waarvan de indruk kan ontstaan dat ze levensgevaarlijk zijn. Handig want met zo’n stelling is het eenvoudiger om wet- en regelgeving voor je uit te schuiven en hoef je geen beslissingen te nemen.

Niet alleen de overheid doet dit maar ook de media. In 2019 was elk dodelijk ongeval met een (deel) step wereldwijd voorpagina nieuws. Ook dat heeft niet bijgedragen aan de populariteit van LEV’s en zeker niet bij de publieke opinie.

Voordeel van zo’n hetze in de media is wel dat je op die manier eenvoudig het aantal dodelijke ongevallen kan achterhalen. Dat hebben we wereldwijd onderzocht en de uitkomst is opvallend. Het aantal dodelijke ongevallen met LEV’s sinds juli 2018 tot nu is minder dan 40 personen. Ter vergelijking volgens cijfers van de WHO vallen er jaarlijks 35.000 dodelijke slachtoffers door de fiets. Ter vergelijking in Nederland vallen er jaarlijks meer dan 200 dodelijke slachtoffers op de fiets.

50% van de dodelijke slachtoffers op een LEV is tussen de 18 en 30 jaar. In de leeftijd boven de vijftig vallen relatief weinig slachtoffers. Opmerkelijk is ook dat meer dan 70% van de slachtoffers een huurstep gebruikte en bij owned is dit slechts 5%. Daarbij wel de kanttekening dat er bij e-steps een deel is waarvan het “voertuig” niet is geregistreerd als owned of deelstep. 30% van de slachtoffers viel in een van de 18 lidstaten van Europa.

Wereldwijd is het hoogste aantal dodelijke slachtoffers te betreuren onder e-step gebruikers en dan vooral met deelsteps. Bij gebruikers van elektrische skateboards, monowheels en de Onewheel is dit nihil. Ze zijn op één hand te tellen en vielen o.a. in de Verenigde Staten, Engeland en Australië. De Engelsman was dronken en droeg geen helm.

Eerder bleek al uit ander onderzoek al dat een LEV niet gevaarlijker is dan een fiets. Dat LEV’s bij persoonlijk gebruik (owned) veel minder gevaarlijk zijn blijkt ook nu weer uit ons onderzoek. Veel van de mensen die zijn overleden droegen geen helm. We snappen dat dit een heftig verhaal is maar het is nuttig om een keer te benadrukken dat het gevaar van LEV’s overtrokken is.

Het is alsof we hier in de middeleeuwen leven en de hele wereld zich verplaatst met een paard en wij het enige land zijn waar dat verboden is. Zeg maar het land waar je op een ezel moet rijden omdat dat veiliger is, terwijl iedereen weet dat het onzin is.

4 reacties op “Ondanks beeld in de media vallen dodelijke ongevallen met Lichte Elektrische Voertuigen gelukkig mee”

  1. Peter avatar
    Peter

    Helder verhaal, goede vergelijking, duidelijke statistieken voor deze warme en juiste conclusie dit onderscheid zo naar voren te halen.

  2. Ruud avatar
    Ruud

    Het is toch niet meer uit te leggen dat LEV’s verboden zijn in Nederland. Ze zijn veiliger dan een fiets, de overheid zou het gebruik juist moeten promoten.

  3. Kuro avatar
    Kuro

    Het is helaas wel uit te leggen: belangen. Aan de ene kant Shell & Co die de toegang tot LEVs wil verkleinen en aan de andere kant Nederlandse bedrijven die politiek actief zijn en veel geld hebben zitten in elektrische fietsen. Politiek draait om geld en met LEVs uit China valt niet veel geld te verdienen.

  4. Hans Stokking avatar
    Hans Stokking

    Tsja, ik heb geen mening either way, niks voor of tegen LEV. Maar, bovenstaand artikel is wel beperkt. Als je het hebt over verkeersdoden, zou ik eerder neigen naar ‘gemiddeld aantal doden per gereden kilometer’. Natuurlijk zijn er op fietsen veel meer doden, er zijn immers veel meer fietsers op deze wereld?! (vermoed ik, het is slecht een educated guess).

    Goed onderzoek is echt heel lastig en kostbaar. Zomaar wat cijfers quoten en dan een eigen verhaal naar voren schuiven, dat is precies waar je anderen van beticht. Misschien is er wel echt goed onderzoek in wat je quote, maar zoals in dit artikel, beetje hoog over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *