Posted on

by

in

Onbestuurbare Tesla mag gewoon blijven rijden maar e-step niet

De komst van LEVs zoals de e-step op de openbare weg in Nederland is geblokkeerd door de ramp met de Stint. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft naar aanleiding van het ongeluk besloten dat nieuwe voertuigen zoals LEVs eerst gekeurd moeten worden door de overheid, lees RDW. Tweede Kamerleden vergelijken LEVs nog steeds met een Stint. Ze baseren zich op het OVV-rapport terwijl het Openbaar Ministerie inmiddels heeft vastgesteld dat er geen definitieve oorzaak van het Stint ongeval kan worden vastgesteld.

Ondertussen zien we in Den Haag regelmatig (inmiddels 3) onbestuurbare Tesla’s uit parkeergarages schieten. Gisteren was er weer een voorval wat identiek is aan eerdere voorvallen. Bestuurders van de Tesla’s kunnen hun auto niet meer onder controle houden omdat deze er ineens spontaan onbestuurbaar vol gas er vandoor gaat. Op zich ook geen unieke voorvallen want als we een rondje Googlen komen we in Nederland meerdere vergelijkbare incidenten tegen. In Jip-en-janneketaal: er rijden in Nederland Tesla’s rond die op elk moment spontaan op hol kunnen slaan en niet alleen in Nederland. In Parijs ging het onlangs vreselijk mis.

Naast op hol geslagen Tesla’s zagen we onlangs nog een elektrische bakfiets van PostNL die op hol sloeg en tegen een auto knalde. Daar hoor je niemand over, dat mag in Nederland allemaal gewoon op de weg blijven rijden. Totdat er doden vallen dan komt de overheid in actie. Hoog tijd voor Kamervragen zou je zeggen maar Tweede Kamerleden stellen liever vragen waarin ze LEVs gelijkstellen aan een Stint. LEVs mogen de weg op als het veilig kan horen we ze vaak zeggen.

In Nederland is er nog niemand dodelijk verongelukt op een LEV zoals de e-step maar ze zijn wel verboden. Ze worden behandeld als onbestuurbare projectielen door ze te verbannen van de openbare weg. Onbetrouwbare voertuigen die aanzienlijk meer schade kunnen veroorzaken mogen gewoon rondrijden en een e-step niet. Wie het nog snapt mag het zeggen.

8 reacties op “Onbestuurbare Tesla mag gewoon blijven rijden maar e-step niet”

  1. Cena avatar
    Cena

    The situation in Netherlands regarding the E-Steps is far beyond embarrassing and humiliating.

    It all boils down in summary that the Fietsersbond organization have close connections with the government parties and bikes industry and big names of companies making bikes in NL, all together they simply don’t want E-Steps in NL in the first place, because they see this as a threat to themself in the near future, people will eventually choice to ride E-Step rather than old style bicycle and those in Fietserbond and government parties don’t want to see that, many people will loss their jobs in bicycles industry and companies will loss money in number of sells of bicycles when the number of E-Steps increase over the normal of bikes as the last survey in France shows the number of people choosing E-steps finally is higher now than those choose Electric bikes.

    So what they are now doing is trying to find every ridicules ways to ban this new tech E-Steps from coming to Netherlands by making all kinds of excuses such as safety and treat it as moped and not a bike category and saying not needed here in NL because here everyone has a bike compare to other countries as they said that before.

    My advice to them is better to get adapted to this new technology and get involved better than being stubborn and ignorant! bikes companies should encourage E-Steps and start to making their own and Fietsersbond should facilitate the way with the government,

    In fact the Netherlands should be the first country in Europe adapting E-Steps many years ago but bureaucracy make it a nightmare in this country!! simply because the road infrastructure and bike lines are here already, it way safer than other countries in Europe where E-Steps riding side by side on road with cars!!!

    1. Tycho avatar
      Tycho

      Agreed! Bicycle companies could easily dip into the e-step market from e-bikes.

  2. Hugo de Jonge avatar
    Hugo de Jonge

    Kunnen jullie of andere organisaties nog enige vorm van impact maken of is het wachten op 1 januari 2024? Ik lees weinig beweging de laatste maanden over vordering in het algemeen met de wetgeving…

    1. Menno avatar
      Menno

      Ik las laatst ergens iets over 2023, weet alleen niet meer waar … iig ipv 2024.

    2. Menno avatar
      Menno

      Haha lees nu je naam pas.

  3. Tim avatar
    Tim

    Nederland: Het land dat vrijwel altijd meet met vele maten op bestuurlijk niveau. Duurzaamheid en co2 deugdelijkheid willen prediken, maar LEV / moderne en schone reismogelijkheden onmogelijk blijven maken. Mensen die ergens voor staan en tóch vooruitstrevend willen zijn op dit thema worden niet bemoedigd of gedoogd, maar keihard aangepakt door oom agent die ‘zich enkel aan het wetboekje houdt’.

    Nederland, het land wat volledig op zijn kop staat en altijd recht lult wat krom is.

  4. Tycho avatar
    Tycho

    Als die eene stint tegen een geparkeerde auto was gebotst hadden we nooit van gehoort. Nu kwam ie toevallig een trein tegen en de wereld vergaat omdat een antal ouders in 1 klap hun kind verliezen. Ik vind het zeer onredelijk om de stint helemaal om zeep te helpen en daarbij ook de lev’s. ondertussen die twijfel achtige zelfrijdende tesla’s kraait geen hond naar, maar een lullig kinder stepje werd vroeger al in beslag genomen en nu ook je dure lev. Ja met meerdere maten meten en altijd in het nadaal van de gewone burger.
    Daarom ben ik zeer gefrusteerd met de overheid.

  5. Menno avatar
    Menno

    Ohh kom op. Een Stint en een e-step zijn 2 totaal verschillende dingen … in een Stint zitten max 10 kinderen vast met een riem (en mogen inmiddels NIET meer over een spoorovergang rijden) en als je met een step vast zit in het spoor … stap je af en loop je door, doh. Het is te triest voor woorden dat de e-stop er nog steeds niet doorheen is.

    Grappig genoeg zijn de e-steps nu wel legaal met trapondersteuning, die naar mijn mening onveiliger zijn gezien je van je evenwicht af moet om te steppen … weer zo’n typische kromme Nederlandse regelgeving. Step up Nederland, je loopt achter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *