Posted on

by

in

NOS stories over de elektrische step

NOS stories heeft een mini documentaire gemaakt over de e-step. Grote vraag waarom zijn ze nog steeds illegaal in Nederland terwijl ze in de rest van de wereld gewoon zijn toegestaan.

In de reportage ook Hector van Legaalrijden op bezoek met NOS stories bij minister Harbers. Hij geeft aan dat e-steps gevaarlijk zijn en daarom niet zomaar de weg op mogen. Waarom dat dan wel kan in in de rest van Europa blijft een raadsel.

 

22 reacties op “NOS stories over de elektrische step”

  1. Dennis avatar
    Dennis

    Goede video maar bij de RDW had ik wel willen zien en horen waarom ze alle e-steps afkeuren. Kan legaalrijden daar niet een keer heen met een step die je koopt bij de Mediamarkt en dan laten keuren? Hoor graag waarom hier niks de weg op mag en in de rest van de wereld wel.

    1. Klikse avatar
      Klikse

      Idd, ik heb nog nooit een goed argument van ze gehoord

    2. n j avatar
      n j

      Ze keuren ze niet af, ze keuren ze niet eens! Ze weigeren e-steps tot de overheid met regelgeving komt.

  2. Nikki avatar
    Nikki

    Ze mogen hier de weg niet op omdat Nederland de beste infrastructuur heeft voor levs zoals de e-step.

  3. andre avatar
    andre

    ze zijn te gevaarlijk om dat het te vol is op het fietspad.

    1. Roy avatar
      Roy

      Of ik nou op mijn fiets ga rijden of op mijn e-step, het blijft dan evenvol op het fietspad. Een e-step neemt volgens mij ook minder ruimte in op het fietspad. Fietsen is statisch gezien ook gevaarlijker.

    2. Klikse avatar
      Klikse

      Gevaarlijk? Andre toch… Wordt het niet tijd om in je kist te gaan liggen?? Ff zonder grappen… Je springt er zo van af! Wat er ook gebeurd je zit niet zo hoog als een fiets en als je van een fiets valt val je misschien wel van 80 cm hoog. En dat het fietspad ”te vol” is… Hou op hoor met die flauwe kul. Utrecht, amsterdam, rotterdam en groningen hebben misschien ”volle” fietspaden, maar zelfs dat is niet ”te vol”

  4. Beun de haas avatar
    Beun de haas

    Prima video maar ik neem aan dat je toch nog meer vragen hebt gesteld naast ‘waarom het zo lang moet duren’ of is dat er allemaal uitgeknipt?

    1. Hector avatar
      Hector

      Is idd in geknipt en de minister moest eigenlijk al weer weg toen het interview begon. Dus was ook weinig tijd voor vragen.

  5. Gerard avatar
    Gerard

    Meneer van de RDW… een e-step hoort een zadel te hebben. En als je hem daarna inklapt en nooit gebruikt dat is prima? Hoe dan? Waarom wil Nederland een e-step gelijkstellen aan een bromfiets? Dit is toch niet meer uit te leggen als enig land in de wereld.

    1. Mark avatar
      Mark

      Het was vroeger al die onzin dat er trappers op een brommer zaten. Niemand wilde die en fietsen was toch geen doen op zo’n brommer.

      Nu is het nog hetzelfde. Een extreem starre overheid en regels worden gemaakt door mensen die zelf op de achterbank van de dienstauto rondrijden op kosten van de belastingbetaler.

  6. Lotte avatar
    Lotte

    Ik keek deze video met mijn opa. Die zei dat het typisch Nederlands is om dingen te verbieden. Mensen die regeltjes verzinnen zijn gewoon bang om nieuwe dingen toe te staan. Dat het in de rest van de wereld gewoon mag maar hier niet klopt volgens hem niet en hij zei dat je daarmee naar de rechter moet.

    1. Tim avatar
      Tim

      Leve je Opa, een wijs man!

  7. Jochem avatar
    Jochem

    Hahaha, de e-step is super gevaarlijk ja, daarom zijn ze in bijna heel de wereld wel toegestaan. Meesteppen met 25 km/h niet zeker, dat mag dan weer wel… 🤦‍♂️ Pure corruptie is het!

  8. Pipo de estepper avatar
    Pipo de estepper

    Harbers die zegt dat het hier al heel druk is op de weg? Als ik in plaats van mijn fiets een e-step pak gaat het daardoor niet drukker worden op het fietspad.

    Harbers: Doordat het in Nederland vaak drukker is dan in andere landen stelt Nederland ook hogere eisen aan e-steps…

    Drukker dan in Parijs, Lissabon, Rome, Berlijn, Kopenhagen etc, etc, Dit slaat nergens op wat de minister zegt.

    De tekst ook dat fabrikanten iets moeten gaan produceren wat aan de Nederlandse regels voldoet geeft al aan dat ze nooit legaal worden in Nederland. Harbers zegt ook dat hij met fabrikanten gaat kijken of dit in de praktijk goed gaat werken? Ik weet het antwoord al.

  9. Kim avatar
    Kim

    In hoeverre wordt er gehandhaafd bij het rijden op de openbare wege van een step die niet op de openbare weg mag? Iemand die dit weet over Eindhoven? Ik vraag dit voor een vriend.

    1. Peter avatar
      Peter

      De directie communicatie van de politie liet ons het volgende weten over de handhaving op e-step en andere levs:

      http://www.legaalrijden.nl/blog/directie-communicatie-van-de-politie-geeft-antwoord-op-vragen-van-legaalrijden/

    2. Max G30 avatar
      Max G30

      Het is gewoon een soort Russisch roulette het rondrijden op een E-step. Het kan een tijd goed gaan, tot dat je net de verkeerde overijverige agent tegen komt (ik spreek uit ervaring). Want hoe krom het ook is.. ze staan in hun “recht” de step in beslag te nemen en/of een boete van €390 uit te delen.

      1. Klikse avatar
        Klikse

        Ik heb zelf een jaar lang op een elektrische step gereden in Amersfoort. 2x een waarschuwing en heel vaak reed ik gewoon langs politie en deden ze niks. Dus je idd russisch roulette achtig iets

    3. Mark avatar
      Mark

      Eindhoven weet ik niet. Maar landelijk gezien is de pakkans klein. Er worden wel degelijks steps in beslag genomen en boetes gegeven. Maar gezien hoeveel er al rondrijden valt het mee. Toch is het wel erg zuur want het is een hoge boete en sommige steps zijn duur.

      Zelf rij ik met de eenwieler en daarmee durf ik alleen in het bos te rijden. Je valt gewoon heel erg op met zo’n ding omdat de meeste mensen zoiets nog nooit hebben gezien.

  10. Klikse avatar
    Klikse

    Jezus, kunner er niet gewoon mensen met verstand in de 2e kamer zitten? Niet mensen die al een halve dimensie hebben? Tis echt zulke grote bullshit dit. Het is minder gevaarlijk dan fietsen. De meeste wegen misschien net 15 kilo… Wat kan daar nou gevaarlijk aan zijn… Oude mensen toch ook.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *