Posted on

by

in

Nederlandse verzekeraars blijven op hun handen zitten

Op 9 april is er in Groningen tijdens een bromfietscontrole volgens RTV Noord een Onewheel in beslag genomen. Al vrij snel bleek dat het niet ging om een Onewheel maar om een EUC.

Ze hebben allebei één wiel (Onewheel foto links, EUC foto rechts) maar de manier waarop je hem bestuurt is toch geheel anders. Toch hebben ze een ding gemeen en dat is dat het Openbaar Ministerie en de politie niet zo goed weten wat ze er mee moeten. Ondertussen kreeg de Groningse eigenaar van de EUC zijn eenwiel weer terug maar belde de politie hem nog wel even op dat hij een boete zou krijgen. We vermoeden omdat hij onverzekerd heeft rondgereden.

De politie noemt het vaak een motorvoertuig maar een motorvoertuig heeft volgens de definitie in de wet meer dan twee wielen. Bij het Openbaar Ministerie noemen ze een eenwiel een voertuig en ze geven in beslag genomen EUC’s en Onewheels nog steeds terug. Bij herhaling van het strafbare feit zal de politie weer overgaan tot inbeslagname en zal het voertuig niet meer worden terug gegeven. Probleem is dat het OM wel kan stellen dat het een voertuig is maar ook een voertuig heeft meer dan één wiel.

De Europese eisen (EG) met betrekking tot voertuigen zijn van toepassing op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Een Onewheel valt niet onder EG-richtlijnen en dus ook niet onder voertuig categorieën. Qua regelgeving is het geen voertuig en kan het dus ook geen motorrijtuig zijn volgens de WegenVerkeersWet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

Grootste probleem is dat de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en justitie dit blijven negeren. De RDW bevestigde 2 jaar geleden al aan ons dat een Onewheel of een EUC niet gekeurd kan worden omdat het volgens Europese en Nederlandse wetgeving geen voertuig of motorvoertuig is.

Een Onewheel is op papier dus legaal maar nauwelijks te verzekeren omdat verzekeraars hiervan niet op de hoogte zijn. Blijkbaar is er ook geen verzekeringsplicht want het is geen voertuig. Toch willen vrijwel alle eigenaren van een Onewheel of EUC graag een AVP verzekering afsluiten die onverhoopte schade dekt en de politie wil dit ook want daarom nemen ze, ze (ten onrechte) in beslag. De politie doet dit op grond van de WAM, WA verzekeringsplicht. Maar een WA-verzekering kan je alleen afsluiten voor een motorvoertuig en een Onewheel of EUC is dat dus niet.

In ons gesprek met een Tweede Kamerlid van het CDA kregen we ook te horen dat de overheid hier niet over gaat maar dat we zelf verzekeraars moeten benaderen. Dat hebben we natuurlijk gedaan maar die blijven wachten totdat er iemand op het ministerie zegt dat het mag.

Omdat Nederlandse verzekeraars op hun handen blijven zitten zijn we inmiddels over de grens op zoek gegaan naar verzekeraars die al ervaring hebben met LEVs zoals de EUC en de Onewheel. We werken aan een Franse U-bocht constructie zodat we in Nederland alsnog verzekeringen voor EUC’s en Onewheels kunnen aanbieden. Dat heet marktwerking en als zo’n Franse maatschappij een goede naam heeft en goede voorwaarden in de polis dan gaan toekomstige Nederlandse LEV eigenaren na de legalisatie daar ook vast naar toe.

2 reacties op “Nederlandse verzekeraars blijven op hun handen zitten”

  1. Jakub avatar
    Jakub

    Vraagje kunnen jullie die bericht van RDW laten zien? Die zou ook handig zijn om uitgedrukt bij te hebben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *