Posted on

by

in

Nederlandse overheid heeft esk8 gemeenschap vermoord

Het lijkt soms dat eigenaren van elektrische longboards/skateboards (esk8) een kleine minderheid vormen binnen de LEV gemeenschap maar feit is wel dat de Legaalrijden petitie om LEVs te legaliseren ooit gestart is vanuit de ESK8 community. 

Inmiddels zijn we bijna 4 jaar verder en hebben we helaas nog steeds niet de overheid kunnen overtuigen dat de gemiddelde gebruiker van een ESK8 veiliger op de openbare weg is dan iemand op een e-step of een fiets…  

In die 4 jaar is ook Boosted failliet gegaan. Het bedrijf wat voor velen onder ons elektrisch skateboarden (ESK8) populair heeft gemaakt al dan niet met wat hulp van Casey Neistat. Minder bekenden verdwenen ook zoals Enertion en Mellow reageert niet meer op onze e-mail verzoeken. Wat rest zijn Chinese boards die we hier liever niet promoten. Sommige doen hun naam eer aan zoals Backfire vanwege de spontane ontbrandingen van de accu’s.

We zagen de afgelopen jaren niet alleen Boosted failliet gaan maar meerdere fabrikanten van ESK8’s. Sommige bungelen nog maar feit is dat de ESK8 community in Nederland meer dood dan levend is. De oorzaak daarvan is direct het gevolg van de legalisatie van ESK8. Je kan stellen dat de overheid de ESK8 gemeenschap in Nederland om zeep geholpen heeft. Er zijn zelfs retailers die geen ESK8’s meer verkopen. 

Wij vinden nog steeds dat elektrische longboards/skateboards veiliger zijn dan normale skateboards zonder accu en afstandbediening. Met een ESK8 kan je beter remmen en heb je meer controle. 

Onder de groep ESK8 gebruikers in Nederland maar ook in Europa zien we nauwelijks ongevallen. Dat komt vermoedelijk omdat ESK8 gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn. Daarnaast hebben ze vanuit die kwetsbaarheid een geheel andere kijk op mede weggebruikers door anticiperend rijgedrag. Legalisatie zal nauwelijks problemen opleveren en de ongevallen zijn nihil. Hoe we dat weten? Dat zien we in de landen zoals Frankrijk, Italië, België en Spanje waar ESK8’s wel legaal zijn. 

En ja Casey heeft een groot deel van de nalatenschap van Boosted opgekocht, waarom? Omdat het de beste ESK8 boards zijn die ooit zijn gemaakt. Met een remote die nooit de connectie verliest met je board, goede accu’s als je geen RLOD krijgt 😉 en de onverwoestbare bouwkwaliteit.

18 reacties op “Nederlandse overheid heeft esk8 gemeenschap vermoord”

  1. Henzo avatar
    Henzo

    Helemaal mee eens! Het is belachelijk dat dit nog steeds niet legaal is in Nederland. Mijn Boosted is ooit in beslag genomen door de politie. Ik kreeg een boete en ze zeiden dat ze hem gingen vernietigen. Zo’n board van €1600 versnipperen? Het geeft aan hoe gestoord onze overheid is en de politie die die onzin moet uitvoeren. Ik rij nu noodgewongen met een stinkdiesel omdat de overheid dat graag wil.

  2. Hasso avatar
    Hasso

    Ik vlucht 2 keer per week op mijn ESK8 om een inbeslagname te voorkomen. Het voelt als aangeschoten wild en als ik in België rij waar het wel mag ben ik als Nederlander nog steeds onverzekerd. De overheid doet daar niks aan en verzekeraars laten het liggen. Als consument baal ik daar vreselijk van. De enige manier om dat op te lossen is om te emigreren. Ik overweeg het inmiddels… fuck Nederland!

  3. ESK8 avatar
    ESK8

    ESK8 or DiE!

  4. Rb1 avatar
    Rb1

    wat ik me afvraag is als iemand uit belgië hier in nederland op een boosted board of whatever aangehouden word en hij dus via zn standaard verzekering WEL verzekerd is wat gaat de politie dan doen? de boete die ik voor mn onewheel kreeg was dat hij onverzekerd was 🤔 ik neem aan gewoon een boete want nederland maar technisch klopt het dan toch?

    1. Chinastick avatar
      Chinastick

      Dan rij je op een (in Nederland) ongekeurd verboden voertuig. Je krijgt dan een waarschuwing en als je echt pech hebt ook een boete.

  5. Hendrik avatar
    Hendrik

    Het is zeker geen boosted qua kwaliteit maar backfire valt toch wel een beetje mee? Hoor eigenlijk nooit wat over exploderende batterijen en dat is hoe dan ook een risico inherent aan lipo batterijen. Natuurlijk, als je met een vrachtwagen over een board rijdt moet je niet vreemd opkijken als de batterij wel een keer explodeert. Ook moet je oppassen met regen en zo, de fabrikant geeft zelf ook al aan dat ze hier niet geschikt voor zijn.

    Zelf nog nooit problemen gehad met mijn backfire boards zelfs door stromende regen maar dat is ook maar n=2. Een veilige plek om apparaten/voertuigen met accu’s te stallen en laden is altijd een goed idee.

    1. Jakob avatar
      Jakob

      Backfire maakt prima skateboards tegenwoordig, en ik denk dat ze enorm geleerd hebben van de negatieve reputatie die ze met hun nalatigheid hebben overgehouden. Als je kijkt naar hun nieuwe skateboards, denk aan een Backfire Hammer, dan is die kwalitatief gezien gelijk aan die o zo geprezen boosted boards.

  6. Jan avatar
    Jan

    Mijn politie agenten zijn chill en gunnen mij de esk8 ervaring altijd.

    Wanneer ik mijn stad verlaat durf ik geen helm meer te dragen en vlucht ik wanneer ik politie zie. Jammer dat dit moet…

    1. Vee avatar
      Vee

      Waar is “Jouw stad en Jouw politie”?

      Kan ik alvast verhuisplannen maken;)

  7. Vee avatar
    Vee

    Misschien is het ook tijd dat de LEV gebruiker volwassen wordt. Kijk bij advertenties, zelfs op MP. Het lijkt alsof de topsnelheid van EUC, e-step en esk8 het voornaamste verkoopcriterium is. Je kunt 50-80+ kph simpelweg niet verantwoorden in dit land. Hierin werken we onszelf tegen.

    1. Nikolaus avatar
      Nikolaus

      de lev gebruiker mag helaas in NL niet volwassen worden. dat red je ook niet met 25 of tamme 20 kph. het is een illusie, dat je door je “braaf” te tonen legaal gaat worden.

    2. b avatar
      b

      Ik wil liever ook wat harder kunnen voor als ze achter je aankomen.

      1. Tycho avatar
        Tycho

        Ja de euc community staat te trappelen om max 25 gaan niet voor het eerste wiel wat de 60mph 97kmh barrière doorbeekt. (sarcasme)

  8. john avatar
    john

    Crazy that esk8s are still illegal! Is there anything in the works for making it legal, like is there regulation waiting to be approved? And Is it the same thing for Onewheel’s.

  9. JS avatar
    JS

    De Nederlandse Overheid vermoord alles op het gebied van LEV’s… 😑

  10. Rb1 avatar
    Rb1

    ik bedenk me ineens dat de politie een soort stakings-actie doet komende weken en dat ze niet achter lichte overtredingen gaan. 1&1 is 2 dus voor mij het moment om eindelijk weer te onewheelen. dit is geen juridisch advies 😁

    1. B avatar
      B

      Valt rijden op/in een onverzekerd voertuig onder kleine overtredingen?

  11. Len avatar
    Len

    Is het niet de lobby van de fietsfabrikanten die er voor zorgt dat LEV’s nog steeds niet zijn toegestaan op de openbare weg? Lev’s gaan natuurlijk zorgen voor concurrentie en die gaat ten koste van hun omzet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *