Posted on

by

in

Nederlanders zijn op e-step of LEV in het buitenland nog steeds onverzekerd

Zoef! Sjees er vandoor op je elektrische step. Superhandig om mee te nemen op vakantie en zo op ontdekking te gaan in een onbekende stad. Zo ga je bijvoorbeeld razendsnel van de Arc de Triomphe naar de Eiffeltoren. Dat scheelt een hoop stappen!

Leuke wervende tekst van de Action om een een e-step te verkopen maar je riskeert in Frankrijk een boete van € 3.750 voor onverzekerd rondrijden. Als Nederlander ben je namelijk wereldwijd onverzekerd als je gaat rondrijden in het buitenland op een e-step of op een LEV. 

Dit hebben we in 2019 al aangegeven bij het Verbond van Verzekeraars, verzekeraars zelf en onlangs nog bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De verzekeraars zeggen dat ze niks kunnen omdat er in Nederland nog geen wetgeving is en het ministerie liet vorige week dit aan ons weten: 

Gebruikers van LEVs dienen zich op dit moment te verzekeren tegen aansprakelijkheid op basis van de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM). Dit is alleen mogelijk indien dit voertuig als bijzondere bromfiets is aangewezen en daarmee is toegelaten.

Daar heb je als Nederlander dus helemaal niks aan want er is buiten Nederland tussen die miljoenen e-steps en LEVs die wereldwijd al rondrijden is vrijwel geen één e-step te vinden die het predikaat bijzondere bromfiets heeft. Heel logisch omdat ze e-steps en Levs daar gelijkstellen met een fiets en niet zien als een bromfiets. Nederland is het enige land ter wereld die LEVs gelijkstelt aan een brommer.

Let daar dus op als je buiten Nederland (op vakantie) gaat rondrijden op een LEV. Je bent vrijwel altijd onverzekerd als Nederlander… ook op huursteps. Dat de overheid hun verantwoording niet neemt snappen we maar het is voor ons onbegrijpelijk dat alle Nederlandse verzekeraars dit laten liggen. 

13 reacties op “Nederlanders zijn op e-step of LEV in het buitenland nog steeds onverzekerd”

  1. Dennis Weerder avatar
    Dennis Weerder

    Dit kan toch zo geregeld worden als aanvulling op de aansprakelijkheidsverzekering in het buitenland of als extra bij je reisverzekering? Denk dat de meeste mensen dit niet eens weten en onbewust een groot risico lopen. Ik ben nu op vakantie in Parijs en heb gisteren tientallen kilometers op een huurstep gereden. Echt fantastisch om zo een stad te verkennen maar ga nu maar weer met de metro. Met dank aan de overheid en verzekeraars! WTF!!

  2. Andrei avatar
    Andrei

    this is exactly why converting it to pedal assistance enables you to use regular e-bike insurance which is cheap as 3 euro/month. this was confirmed with micro colibri e-step support channel.

  3. Bernd avatar
    Bernd

    Ik ben nu in Barcelona met mijn gezin vanwege de meivakantie en ben blij dat jullie dit melden. We waren net van plan om e-steps te gaan huren.

    1. Barry avatar
      Barry

      Huurstep net zoals huurauto is nooit verzekerd via je reisverzekering … dit zit bij het voertuig. Persoonlijke step is niet verzekerd, huurstep wel.

  4. Harold avatar
    Harold

    Ik ben nu in België aan het rondrijden op mijn Onewheel omdat het hier juist legaal is. Maar zelfs dat is dus niet mogelijk omdat onze overheid en verzekeraars al 3 jaar niks doen. Waarom is zelfs dit niet mogelijk?

  5. Rb1 avatar
    Rb1

    geldt dit ook als je daar iets huurt met verzekering? van de verhuurshop zegmaar

    1. Peter avatar
      Peter

      Ja de verzekering van LEVs in België loopt via je AVP. De e-step zelf is niet verzekerd, je bent zelf aansprakelijk.

  6. Luuk avatar
    Luuk

    Hadden jullie de door Mark Harbers voorgestelde wetswijzigingen ter voorbereiding van het in te voeren LEV-kader al gevonden?

    https://www.internetconsultatie.nl/2287

    Daar kan je hem downloaden. 25 pagina’s.

    1. Peter avatar
      Peter

      Jazeker, we zijn ook gevraagd om op de internetconsultatie te reageren. Dat kan tot 5 mei. Input is meer dan welkom dan nemen we dat mee in de beantwoording. We wisten niet dat de link openbaar was dus daarom hebben wij hem noet gedeeld.

      1. Luuk avatar
        Luuk

        Aah top Peter, ik google regelmatig eens op lev-kader. Zo af en toe kom je dan weer eens iets nieuws tegen👌😊

      2. Harry avatar
        Harry

        Is daar al een TLDR versie van in het Nederlands? 🙂

      3. Harry avatar
        Harry

        Toch maar ff gelezen, interessant stukje. Misschien kunnen jullie hier nog ff een artikel voor plaatsen?

        Opvallend is hoe er een NIET over voertuigen met 1 wiel wordt gesproken, elke keer 2+ wielen.

        Paar andere puntjes die ik er zo snel uithaal;
        1. Geen dubbele remmen of NL versie van Xiaomi steps meer?
        “De Machinerichtlijn laat echter ruimte aan lidstaten om regels te stellen inzake het wegverkeer en de bescherming van de verkeersveiligheid, en juist daarop is het LEV-kader gericht.”

        2. Segway in huidige vorm mag dan ook nog gewoon;
        “De wijziging van de toelatingsprocedure die in dit voorstel wordt geregeld, heeft geen gevolgen voor bestaande exemplaren van aangewezen bijzondere bromfietsen. Een eenmaal toegelaten voertuig blijft toegelaten, ook wanneer de toelatingseisen of technische eisen nadien worden aangepast.”

        3. Alles over naar RDW, I&W heeft geen rol meer in de toelating.

        Lees morgen wel verder 🙂

  7. JS avatar
    JS

    Ik blijf gewoon lekker rijden op m’n EUC, de NL overheid en verzekeraars houden de boel al lang genoeg op. Ik neem het ricico wel. Het is wel mooi geweest met deze poppenkast!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *