Posted on

by

in

Na 10 jaar kan je nog steeds niet legaal met je LEV of e-step de weg op in NL

Frits attendeerde ons erop dat de ANWB in 2020 het volgende  over Lichte Elektrische Voertuigen zei:

Ons voorstel is om lichte LEVs op dezelfde manier te reguleren als e-bikes. Dus met markt toezicht en verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP).

Om het in perspectief te plaatsen de Fietsersbond heeft 30.000 leden en de ANWB 5 miljoen. Zelfregulering en verzekeren via een AVP is compleet genegeerd door het ministerie.

De ANWB heeft destijds in gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook aangegeven dat de regels voor hele lichte voertuigen, vanwege de massa en de snelheid laagdrempelig moeten zijn.

Wetgevingsblunder

Het ministerie van I&W heeft op advies van de RDW een eigen plan getrokken met keuringen en verzekeringsplicht via nummerborden. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Het lijkt op Noord-Koreaanse toestanden. We zien dat ook vrijwel nergens terug in de overige 18 Europese lidstaten waar het via zelfregulering en een AVP verzekering prima werkt. Ook onze achterban met inmiddels bijna 24.000 mensen willen hun Lichte Elektrische Voertuigen via een AVP verzekeren en via zelfregulering de weg op. Wat ons betreft is het LEV-kader een wetgevingsblunder aan het worden. Het is ook jammer dat journalisten het LEV-kader niet nieuwswaardig genoeg vinden. Daarmee gaat de implementatie en de kamerbehandeling zonder enig weerwoord door de Tweede Kamer en gebruikers worden genegeerd. Enkele partijen in de Tweede Kamer zijn blijkbaar voor de RDW keuringen van LEVs. Ze hebben geen idee wat die keuringen inhouden.

Veiligheid

De enige partij die inziet dat de echte veiligheid bij de gebruiker zelf zit, de SGP kan de coalitie vermoedelijk niet overtuigen. Dat is jammer want deze partij slaat de spijker op zijn kop. De oorzaak van het Stint ongeval is nooit opgehelderd. In de wandelgangen horen wij van expers dat het vermoedelijk om een gebruikersfout is gegaan. Dat zien we ook met de toelating van e-steps. De gebruikers zijn gevaarlijk en veroorzaken ongelukken niet de e-steps zelf. Kijk maar naar het fietsgedrag in Nederland daar zou de Tweede Kamer zich beter mee bezig kunnen houden.

Vergelijking met e-bike

Een ander probleem dat zich voordoet is de vergelijking van LEVs met een e-bike. Die vergelijking is natuurlijk volkomen terecht. LEVs worden net als een e-bike aangedreven door een elektrische motor met een accu. Vaak met hetzelfde vermogen en als dat iets meer is, dan is het ook verklaarbaar. De Nederlandse overheid wil LEVs gelijkstellen aan een (bijzondere) bromfiets. Een Lev is geen bromfiets, er zit geen benzine motor in, de snelheid is niet te vergelijken en de impact bij een ongeval is ook aanzienlijk minder vanwege het gemiddelde gewicht van een LEV wat niet vergelijkbaar is met een brom of snorfiets.

Veiligste LEVs uitgesloten

Daarbij is er nog iets anders aan de hand LEVs zonder stuur zoals een EUC, Onewheel of een elektrisch skateboard zijn vooralsnog volledig uitgesloten uit het LEV-kader. Volgens ons onterecht want het is de categorie gebruikers waar je de minste overlast van zal ondervinden. Hoe dat komt? Vanwege hun kwetsbaarheid gedragen ze zich heel anders in het verkeer. Ze hebben anticiperend rijgedrag, dragen een helm en er is veel meer interactie met ander weggebruikers. Het kamikaze gedrag wat je bij vogelvrije fietsers ziet, zie je niet terug bij deze categorie LEV-gebruikers.

10 jaar verder….

Op de foto rechts, Hector Nieman van Legaalrijden in 2013. Op een elektrische Go-Ped e-step die toen en nu nog steeds illegaal is op de openbare weg in Nederland. We zijn inmiddels 10 jaar verder en er is nog steeds geen wetgeving. Hector starte de petitie voor legalisatie van levs in 2019 en heeft naast de elektrische Go-Ped e-step op de foto inmiddels al veel elektrische skateboards en Onewheels versleten. Illegaal maar ook zonder ongevallen en schade aan derden en niet alleen Hector. In Nederland maar ook in het buitenland rijden eigenaren van LEVs door de trage besluitvorming van de Nederlandse overheid en verzekeraars na tien jaar nog steeds onverzekerd rond.

In ons gesprek met een Tweede Kamerlid van het CDA kregen we te horen dat de overheid hier niet over gaat maar dat we zelf verzekeraars moeten benaderen. Dat hebben we natuurlijk gedaan samen met onze achterban maar die blijven wachten totdat er iemand op het ministerie zegt dat het mag.

Het nieuwe LEV-kader gaat daar vooralsnog ook niets aan veranderen. Ook niet voor Nederlanders die op vakantie gaan in het buitenland en een e-step huren zonder dat ze weten dat ze niet verzekerd zijn. Met uitzondering van Duitsland. Hoe lang moeten gebruikers van LEVs nog wachten tot er wetgeving is en dat je je fatsoenlijk kan verzekeren in het buitenland?

15 reacties op “Na 10 jaar kan je nog steeds niet legaal met je LEV of e-step de weg op in NL”

  1. Udo avatar
    Udo

    Dit neigt naar corruptie, totaal niet geluisterd naar de enige echte Fietsersbond: de ANWB en natuurlijk de gebruikers via Legaalrijden. Dit is toch niet meer uit te leggen? Hier kunnen Tweede Kamerleden toch niet mee akkoord gaan? Dit is geen democratische besluitvorming meer.

  2. Tessa avatar
    Tessa

    Bij de vorige verkiezingen brachten 10 miljoen mensen hun stem uit. Een club zoals de ANWB met 5 miljoen leden is genegeerd? Dat zijn 75 Tweede Kamerzetels.

  3. Kees avatar
    Kees

    Prachtig die GoPed ESR 750, heb ik ook gehad. Geïntroduceerd in 2004. Zo lang lopen we eigenlijk al achter. Kwam ook niet door de keuring van de RDW. Was eigenlijk ook een veel veiligere e-step dan de meeste e-stepjes die je nu overal ziet rondrijden.

    1. Dirk avatar
      Dirk

      Bijna 20 jaar is de overheid dus bezig om e-steps van de weg te houden.

  4. Jasmijn avatar
    Jasmijn

    Ik las hier ook onlangs dat er geen verzekeringsplicht is voor e-bikes. Waarom moeten lev gebruikers die net zo hard rijden als een e-bike dat wel en dan ook nog via een duurdere verzekering met een nummerbordje? Dit is oneerlijk en niet logisch.

    1. Max G30 avatar
      Max G30

      Omdat er een gashendeltje op zit blijkbaar, alles met ondersteuning mag wel (step ondersteuning, trap ondersteuning etc) Ongelofelijke bullshit allemaal natuurlijk. Met 25 kmpu 1 voet aan de grond zetten om weer een boost te krijgen is veel gevaarlijker dan gewoon normaal gashendeltje.

      1. Mark avatar
        Mark

        De overheid en rdw zitten helemaal niet te wachten op steps met ondersteuning die 25 gaan. Alleen omdat steps onder de zelfde regelgeving vallen als fietsen en ebikes staan ze die 25 km/u toe.

        Maar steppen met 25 km u gaat nergens over. Dat is harder dan hardloopsnelheid dus hoe je in vredesnaam moet afzetten met die snelheid. Geen idee.

        Het is gewoon een land van extreem veel betuttelende regeltjes.

        1. Max G30 avatar
          Max G30

          Van mij mag dat hele RDW oprotten.. te vage en tegenstrijdige regeltjes.

  5. Kim avatar
    Kim

    Ik ben een buitenlander zonder stemrecht. Jaren geleden, toen ik naar dit land kwam, hoorde ik dat trappen niet op de openbare weg waren toegestaan, maar de wetgeving was onderweg. Nu zijn er 10 jaar verstreken, ik ben getrouwd, maar de wetgeving is nog in aantocht. Het artikel noemde Noord-Korea, ik denk dat Noord-Korea zich beledigd zou voelen, eigenlijk kan elk land sneller dan dit, laat staan Noord-Korea!

  6. Kees avatar
    Kees

    Ik ben voor e-steps. Wat mij opvalt is dat ongeacht het artikel, steeds dezelfde reacties worden geplaatst. Deze site is een goede uitlaatklep. 😉

    1. Tim avatar
      Tim

      Je bent voor E-steps, maar bekritiseert wel iedere zienswijze die vóór is. Hoe logisch, dat de algemene tendens en dus ook deze reacties allemaal op hetzelfde neerkomen Kees: Wij willen legaal de weg op en hebben daar genoeg redenen voor!

      1. Kees avatar
        Kees

        Je bent het dus met me eens, dezelfde reacties. Zouden de reacties leiden tot snellere invoer e-steps? Ik betwijfel het.

        1. Jasmijn avatar
          Jasmijn

          Ik denk dat de berichten op deze website en de reacties zeker een constructieve bijdrage leveren voor de legalisatie van LEVs.

          1. Kees avatar
            Kees

            Er zijn inmiddels 10 jaar verstreken. Genoeg politici die alles hebben kunnen lezen.

  7. Miggel avatar
    Miggel

    Op naar de volgende 10 jaar, er is nu eenmaal een sterke tegen lobby. Dus gewoon de weg op met je stepje, maak er een rechtzaak van. Dit is zo’n mooi voorbeeld van de Nederlandse politiek. Ik hoorde iemand van RDW uitleggen op Bnr radio dat het zo moeilijk allemaal qua regelgeving bla bla bla.

    Niet praten maar doen dus gewoon de weg op met je mono wiel en of step.. Meer dan 10 jaar en in heel europa mag je de weg op… Hahaha

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *