Frits attendeerde ons erop dat de ANWB in 2020 het volgende over Lichte Elektrische Voertuigen zei:
Ons voorstel is om lichte LEVs op dezelfde manier te reguleren als e-bikes. Dus met markt toezicht en verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP).
Om het in perspectief te plaatsen de Fietsersbond heeft 30.000 leden en de ANWB 5 miljoen. Zelfregulering en verzekeren via een AVP is compleet genegeerd door het ministerie.
De ANWB heeft destijds in gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook aangegeven dat de regels voor hele lichte voertuigen, vanwege de massa en de snelheid laagdrempelig moeten zijn.
Wetgevingsblunder
Het ministerie van I&W heeft op advies van de RDW een eigen plan getrokken met keuringen en verzekeringsplicht via nummerborden. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Het lijkt op Noord-Koreaanse toestanden. We zien dat ook vrijwel nergens terug in de overige 18 Europese lidstaten waar het via zelfregulering en een AVP verzekering prima werkt. Ook onze achterban met inmiddels bijna 24.000 mensen willen hun Lichte Elektrische Voertuigen via een AVP verzekeren en via zelfregulering de weg op. Wat ons betreft is het LEV-kader een wetgevingsblunder aan het worden. Het is ook jammer dat journalisten het LEV-kader niet nieuwswaardig genoeg vinden. Daarmee gaat de implementatie en de kamerbehandeling zonder enig weerwoord door de Tweede Kamer en gebruikers worden genegeerd. Enkele partijen in de Tweede Kamer zijn blijkbaar voor de RDW keuringen van LEVs. Ze hebben geen idee wat die keuringen inhouden.
Veiligheid
De enige partij die inziet dat de echte veiligheid bij de gebruiker zelf zit, de SGP kan de coalitie vermoedelijk niet overtuigen. Dat is jammer want deze partij slaat de spijker op zijn kop. De oorzaak van het Stint ongeval is nooit opgehelderd. In de wandelgangen horen wij van expers dat het vermoedelijk om een gebruikersfout is gegaan. Dat zien we ook met de toelating van e-steps. De gebruikers zijn gevaarlijk en veroorzaken ongelukken niet de e-steps zelf. Kijk maar naar het fietsgedrag in Nederland daar zou de Tweede Kamer zich beter mee bezig kunnen houden.
Vergelijking met e-bike
Een ander probleem dat zich voordoet is de vergelijking van LEVs met een e-bike. Die vergelijking is natuurlijk volkomen terecht. LEVs worden net als een e-bike aangedreven door een elektrische motor met een accu. Vaak met hetzelfde vermogen en als dat iets meer is, dan is het ook verklaarbaar. De Nederlandse overheid wil LEVs gelijkstellen aan een (bijzondere) bromfiets. Een Lev is geen bromfiets, er zit geen benzine motor in, de snelheid is niet te vergelijken en de impact bij een ongeval is ook aanzienlijk minder vanwege het gemiddelde gewicht van een LEV wat niet vergelijkbaar is met een brom of snorfiets.
Veiligste LEVs uitgesloten
Daarbij is er nog iets anders aan de hand LEVs zonder stuur zoals een EUC, Onewheel of een elektrisch skateboard zijn vooralsnog volledig uitgesloten uit het LEV-kader. Volgens ons onterecht want het is de categorie gebruikers waar je de minste overlast van zal ondervinden. Hoe dat komt? Vanwege hun kwetsbaarheid gedragen ze zich heel anders in het verkeer. Ze hebben anticiperend rijgedrag, dragen een helm en er is veel meer interactie met ander weggebruikers. Het kamikaze gedrag wat je bij vogelvrije fietsers ziet, zie je niet terug bij deze categorie LEV-gebruikers.
10 jaar verder….
Op de foto rechts, Hector Nieman van Legaalrijden in 2013. Op een elektrische Go-Ped e-step die toen en nu nog steeds illegaal is op de openbare weg in Nederland. We zijn inmiddels 10 jaar verder en er is nog steeds geen wetgeving. Hector starte de petitie voor legalisatie van levs in 2019 en heeft naast de elektrische Go-Ped e-step op de foto inmiddels al veel elektrische skateboards en Onewheels versleten. Illegaal maar ook zonder ongevallen en schade aan derden en niet alleen Hector. In Nederland maar ook in het buitenland rijden eigenaren van LEVs door de trage besluitvorming van de Nederlandse overheid en verzekeraars na tien jaar nog steeds onverzekerd rond.
In ons gesprek met een Tweede Kamerlid van het CDA kregen we te horen dat de overheid hier niet over gaat maar dat we zelf verzekeraars moeten benaderen. Dat hebben we natuurlijk gedaan samen met onze achterban maar die blijven wachten totdat er iemand op het ministerie zegt dat het mag.
Het nieuwe LEV-kader gaat daar vooralsnog ook niets aan veranderen. Ook niet voor Nederlanders die op vakantie gaan in het buitenland en een e-step huren zonder dat ze weten dat ze niet verzekerd zijn. Met uitzondering van Duitsland. Hoe lang moeten gebruikers van LEVs nog wachten tot er wetgeving is en dat je je fatsoenlijk kan verzekeren in het buitenland?
Geef een reactie