Vanmiddag was de stemming over de motie (zie eind van dit bericht) van Laçin en Sienot die op 20 februari was ingediend. De Tweede Kamer wil dat de minister gebruik maakt van de Europese richtlijnen en kijkt naar landen als Duitsland, België en Frankrijk die het gebruik van Lichte Elektrische Voertuigen op de openbare weg al mogelijk hebben gemaakt.
De strekking van de motie is ook dat een meerderheid van de Tweede Kamer de minister (nogmaals) oproept om in gesprek te gaan met producenten, aanbieders en gebruikers van LEV’s over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden, waarbij de veiligheid centraal moet staan.
Dat is mooi want dat is inmiddels de derde keer dat we die oproep zien vanuit de Tweede Kamer. Tot nu toe heeft dat bij de legaalrijden.nl gebruikers geresulteerd in één kennismakingsgesprek op het ministerie. In januari zouden we verder praten maar inmiddels is het maart. Hopelijk brengt de motie van vandaag met een volledige meerderheid in de Tweede Kamer weer wat beweging in de zaak. Zoals we al eerder schreven, wij zijn beschikbaar.
https://www.instagram.com/p/B9RxCrqpbJs/?utm_source=ig_web_copy_link
Voor de fijnproevers hieronder nog de volledige tekst van de motie:
constaterende dat lichte elektrische voertuigen zoals de elektrische step verkrijgbaar zijn in Nederland en dat deze voertuigen in het dagelijkse leven nu al gebruikt worden;
constaterende dat een deel van deze voertuigen nog niet op de openbare weg gebruikt mag worden;
constaterende dat er Europese richtlijnen zijn voor deze voertuigen en landen als Duitsland, België en Frankrijk het gebruik van deze voertuigen op de openbare weg al mogelijk hebben gemaakt;
overwegende dat lichte elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan verduurzaming van het vervoer en een alternatief kunnen vormen voor de auto;
overwegende dat de Minister werkt aan het definitieve toelatingskader voor onder andere lichte elektrische voertuigen;
verzoekt de regering, het definitieve toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen in lijn te brengen met de Europese richtlijnen en in aanloop naar het definitieve toelatingskader in gesprek te gaan met producenten, aanbieders en gebruikers van LEV’s over de eisen die aan deze voertuigen gesteld worden, waarbij de veiligheid centraal moet staan,
en gaat over tot de orde van de dag.
Laçin Sienot
Geef een reactie