Minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) wil, liefst in Europees verband, met aparte toelatings- en verkeersregels komen voor hippe voertuigen als de elektrische step, hoverboard of monowheel. Vooralsnog begeven veruit de meeste mensen zich illegaal met deze voertuigen op de weg.
In talloze wereldsteden zoeven elektrische steps al rond, maar niet in Nederland. In theorie is het wel mogelijk voor fabrikanten om een model toegelaten te krijgen, maar in de praktijk moet zo‘n voertuig aan zo extreem veel veiligheidseisen voldoen dat hier bijna geen legale steps rondrijden.
De elektrische step valt nu onder de regels voor de categorie bijzondere bromfietsen – dat is zo’n beetje alles wat geen fiets, brommer, motor, auto of vrachtwagen is. En de regels voor bijzondere bromfietsen zijn, na het ongeluk met de Stint in Oss, recent nog flink aangescherpt. Een lobby van fabrikanten om de e-step als aparte categorie te behandelen, is vooralsnog vruchteloos.
Vooralsnog zei minister Van Nieuwenhuizen altijd stoïcijns dat fabrikanten maar een e-step moesten laten keuren door keuringsorganisatie RDW die goed genoeg was om aan de allerstrengste regels (bijvoorbeeld ook van voertuigen waarin kinderen mogen worden vervoerd) te voldoen. Als ze daar niet aan wilden, was dat hun probleem.
Na publicatie van het OVV rapport vanmorgen meldt Van Nieuwenhuizen aan deze website: ,,De OVV zegt twee dingen: óf ze blijven illegaal, maar dan moet je ook handhaven, óf – en dat heeft hun voorkeur en de mijne – neem deze categorie nou mee in een integrale analyse van alle voertuigen en kijk of je daar in de toelating gericht iets mee kunt doen.”
Bron: AD.nl
Geef een reactie